Het leek me al een probleem in die richting omwille van de rulle kleine brokjes en dat er geen sporen van aanhechting op de muur achterblijven. Er is enkel droging geweest, maar geen binding, kristallisatie of aanhechting. En ja, dan valt dat er terug af.
"probleem opgelost" dus. Hoe moet het nu verder? Eerst alles er terug afhalen en muur reinigen (afschuren harde borstel, als je het hebt liggen met een stalen borsteltje - maar ga dat daar niet speciaal voor kopen), ontstoffen, eventueel eens met wat water overgaan. Zijn er eventueel salpeteruitbloeiingen (lijkt op witte schimmel, als je erover wrijft valt het eraf en het smaakt ontzettend zout)?
En dan is natuurlijk de vraag... ga je in een kelder tegen de vloer aan terug met een gipsgebonden mortel ala Knauf Goldband werken? Gipsgebonden mortels houden niet echt van kelders vanwege de soms latente vochtigheid (zoals het een beetje ruikt schreef je in je openingspost). Welke soort mortel stond er origineel op? Van die bruine met een laagje wit? (kan met hydraulische kalk zijn zoals vroeger ook gevelbepleisteringen werden geplaatst en dan kan dat wel beter tegen vocht)Of is de rest van je kelder ook met van die gipsgbonden mortel.
Eventueel zou je een cement- of hydraulischekalkgebonden mortel kunnen voorzien (ja,ik schrijf altijd cement, sjarel zweert bij hydraulische kalk ;). Dit gezegd zijnde zou ik persoonlijk geen gipsgebonden produkten gebruiken in m'n kelder. Dan sta je binnen x-jaren terug voor hetzelfde probleem.