Als je bouwt of verbouwt, moet je soms gebruik maken van de openbare weg, voor de plaatsing van een container, een stelling… Dat kan in de meeste gevallen zonder problemen, zolang je je aan de spelregels houdt. Wij zetten ze even op een rij.
Bouwmaterialen, een container, stellingen, een kraan, de voertuigen van de aannemer(s)… het zijn allemaal zaken die je niet zomaar op je werf kwijtgeraakt. In de meeste gevallen zal je hiervoor een deel van de openbare weg (voetpad, straat…) moeten inpalmen. Daarvoor heb je echter steeds toestemming nodig van je stad of gemeente, en meestal is het ook niet gratis. Een overzicht.
Parkeerverbod
Wil je een stuk van de straat voor je werf vrijhouden, dan moet je dat aangeven. Je kan niet zomaar stoelen of andere zaken op straat zetten om die parkeerplaats(en) vrij te houden. Je zal een aanvraag tot parkeerverbod moeten indienen bij de bevoegde gemeentedienst van de stad of gemeente waar de werf gelegen is. Vaak vind je zo’n aanvraagformulier ook online terug op de website van de gemeente. Vraag het parkeerverbod tijdig aan. De termijn hiervoor verschilt van gemeente tot gemeente, maar reken toch minstens op een week tot tien dagen. Hou je je niet aan de spelregels, dan is het parkeerverbod niet geldig en riskeer je een boete.
Verkeersborden
Keurt de gemeente of stad je aanvraag goed, dan kan je de nodige verkeersborden afhalen bij de desbetreffende dienst. Het kan ook zijn dat de gemeentedienst de borden zelf brengt, plaatst en terug komt ophalen. Weet dat er ook voorwaarden kunnen worden gekoppeld aan de toelating. Zo kan het parkeerverbod bijvoorbeeld worden beperkt in de tijd (bijvoorbeeld maximaal voor drie maanden) of is de ruimte beperkt (bijvoorbeeld tot 30 meter).
Hou rekening met de kostprijs
Gratis is dit niet. Zeker in de grote steden kunnen de bedragen sterk oplopen. Zo betaal je voor de huur (en eventueel de plaatsing en ophaling) van de verkeersborden en/of een bijkomend bedrag per ingenomen parkeerplaats per dag. In Brussel bijvoorbeeld betaal je voor één dag 114,03 euro, per bijkomende dag komt daar 14,87 euro bij. De uiteindelijke rekening voor een parkeerverbod voor je werf kan dus wel eens flink oplopen.
Een container of kraan plaatsen
Ook als je een container of kraan op de openbare weg wil plaatsen, zal je toelating moeten vragen aan de gemeente. En ook hier kunnen weer kosten aan verbonden zijn. Die komen trouwens bovenop de kosten van het parkeerverbod wanneer je een deel van de straat hiervoor wil vrijhouden.
De tarieven verschillen opnieuw van gemeente tot gemeente en kunnen, wederom, stevig zijn. In Leuven bijvoorbeeld moet je 20 euro per dag per container ophoesten (uitgezonderd op zon- en feestdagen). Het plaatsen van een kraan kost je er tot 20 euro per maand per vierkante meter. Gelukkig zijn de tarieven niet overal even hoog.
Wees op tijd
Ook deze vergunning moet je voldoende op voorhand aanvragen: de termijn is afhankelijk van de gemeente. Het kan ook dat ze je vragen om te schetsen waar de container of kraan juist komt te staan om de impact op de openbare weg te kunnen inschatten. Je zal bovendien de nodige signalisatie moeten voorzien (oranje knipperlicht, bord met blauwe pijl…) om te vermijden dat automobilisten of andere weggebruikers een aanrijding zouden hebben met het obstakel dat je op de weg plaatste. Het is best mogelijk dat de firma waarvan je de container of kraan huurt, dit automatisch voorziet. Ontbreekt de nodige signalisatie of is ze niet zichtbaar genoeg, dan kan je aansprakelijk worden gesteld voor een eventueel ongeval, en riskeer je er nog eens een boete bovenop.
Materialen op het voetpad
Net als de straat, maakt ook het voetpad deel uit van de openbare weg. Je kan er dus niet zomaar materialen, bouwafvalzakken of een stelling neerpoten. Ook hier zal je toelating moeten vragen en gelden er opnieuw bepaalde aanvraagtermijnen, voorwaarden en tarieven (vaak afhankelijk van de ingenomen ruimte en de duur). De specifieke spelregels vind je in het reglement van de gemeente waar de werf gelegen is.
Wie is verantwoordelijk?
Ben je zelf aan de slag op je werf, dan moet je zelf voor alle nodige toelatingen zorgen: parkeerverbod, plaatsen van een kraan, container, stelling… Doe je een beroep op een aannemer, dan ben jij in principe eveneens verantwoordelijk voor bepaalde zaken. Jij moet er nu eenmaal voor zorgen dat je werf toegankelijk is en dat de nodige voorzieningen zijn getroffen opdat de aannemer daar aan de slag kan gaan.
Maar niets houdt je tegen om met je aannemer iets anders af te spreken en dat hij bijvoorbeeld de nodige vergunningen in orde brengt. Gaat hij hiermee akkoord? Zet dit dan ook duidelijk in de overeenkomst die je met hem afsluit. In dat geval is hij verantwoordelijk wanneer er iets zou mislopen met de toelatingen. Hij moet dan een oplossing zoeken en kan je geen meerkosten of schadevergoeding aanrekenen wanneer hij hierdoor gehinderd was in zijn werk.
Bron: Ik ga Bouwen

Een bureau op zolder inrichten? Tips voor een goed verlichte werkplek!
De ruimte onder het dak blijft vaak onbenut, terwijl het de ideale plaats is voor een thuiskantoor, ver weg van lawaai en afleiding.

Slank design en optimale isolatie: verhoog je wooncomfort met dit schuifraam
Wil je nieuwe ramen en deuren plaatsen? Aluminium biedt een perfecte combinatie van stijl, veiligheid en comfort.


%20ivan%20put.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=c1285c6b8842fd982533bc33005a5e95)



