Als kind verloor architecte Sarah Buntinx haar hart aan een perceel van haar vader. Ze ontwierp er zelf haar woning voor, met een eenvoudig grondplan en een ijzersterke uitstraling. Een geslaagde combinatie van openheid, privacy en geborgenheid.
Als kind wist architecte Sarah Buntinx al waar ze ooit wou wonen. “Ik voelde me altijd al verbonden met het perceel waar mijn vader zijn materialen als aannemer stockeerde. Het is een mooie plek: vlakbij het centrum van Alken, aan een zijweg van een drukke gewestweg en toch met uitzicht op een mooi groen kader”, vertelt ze. Vele jaren later werd die droom werkelijkheid. Sarah ontwierp een moderne woning met een open en eenvoudig grondplan.
Ingenieus ontworpen voorgevel
De inrit naar de kelder stelde Sarah voor een ontwerpuitdaging. “Aangezien we vlakbij de gewestweg liggen, wordt de inrit aan de straatzijde bij het bouwvolume gerekend. Daardoor had de woning eigenlijk meer naar achteren op het terrein moeten liggen, ten nadele van de tuin.” De ontwerpster loste dat creatief op door de woning te laten overkragen over de inrit. Die gevelsteen, de Amsterdam Impression versterkt het brute karakter.
Uitgekiende verlichting
Ondanks het open karakter voelt het interieur geborgen aan. Dat heeft het onder meer te danken aan het warme karakter van de parketvloer en de zones met een lager plafond in de keuken en de zithoek. Een uitgekiende verlichting versterkt het intieme karakter hier nog. “De verlichtingsspecialist voorzag in de tv-hoek bijvoorbeeld spots en sfeerverlichting in nissen naast de tv.“
Eenvoud siert
In haar aanpak voor haar eigen woning bewijst Sarah dat een eenvoudig grondplan mooie architectuur kan opleveren. “Dat is één van de uitdagingen als je voor jezelf ontwerpt. Als architect wil je veel in het ontwerp brengen, maar eenvoud blijft het mooiste. Het was een hele zoektocht om tot een eenvoudig, maar toch opvallend ontwerp te komen. Het geheim lag uiteindelijk in dat eenvoudige grondplan”, besluit Sarah Buntinx.
Architect: Buntinx-Pyncket Architecten
Tekst: Tim Vanhove
Foto's: Luc Roymans