Laadpunten: waarom heeft België zoveel achterstand tegenover Nederland?

Zopas behaalde Nederland de kaap van 500.000 laadpunten. In België hebben we maar 30.293 publieke en semipublieke laadpunten. Vanwaar dat verschil? En hoe brengen we daar verandering in? Want tegen 2030 rijden er naar schatting 1,6 tot 2 miljoen elektrische auto’s rond in ons land.

Laadpunten in België vs in Nederland

Uiteraard mogen we geen appels met citroenen vergelijken. Eind april 2023 vond je inderdaad 518.000 laadpunten in Nederland. Maar dat cijfer omvat ook de 384.200 laadpunten bij consumenten thuis, naast 5.207 snellaadpunten, 53.144 semipublieke laadpunten bij bijvoorbeeld supermarkten en 75.437 publieke laadpunten.

“Het Belgische cijfer van 30.000 heeft alleen betrekking op publieke en semipublieke laadpunten”, zegt Jochen De Smet, woordvoerder en voorzitter van EV Belgium. “Volgens verschillende Europese studies mag je er evenwel van uitgaan dat 80% van de laadpunten thuis of op het werk geïnstalleerd staan. Ons land zou dus momenteel in totaal zowat 100.000 laadpunten tellen.” Maar zelfs dan heeft België nog veel minder laadpunten dan Nederland.

Waar zit het verschil?

“Ten eerste is Nederland veel meer aangewezen op het publieke domein om te laden dan België. Nederlandse dorpen hebben veel meer woningen op een beperkte oppervlakte. Daardoor hebben mensen minder plaats voor een eigen oprit of garage, en dus ook voor een eigen laadpaal.”

Daarnaast rijden er in Nederland al veel meer full electric auto’s rond: 373.950 eind mei 2023, tegenover ongeveer 120.000 in België. Wij hebben dus nog veel minder laadpunten, maar ook nog veel minder elektrische wagens op de weg.

Hoe komt dat?

“We kunnen niet ontkennen dat Nederland al veel langer bezig is met de uitrol van elektrische auto’s. Al sinds 2013 kan je in Nederland subsidies krijgen, zowel voor plug-in hybride voertuigen en later ook full electric auto’s, als voor laadinfrastructuur. Vrij snel stapten ze trouwens af van de subsidies voor plug-inhybrides, omdat de eigenaars veel op fossiele brandstoffen bleven rijden.”

Nederland is dus al veel langer en meer gestructureerd bezig, met ook grotere toekomstplannen. “Het land weet ondertussen exact waar en hoeveel publieke laadpunten er moeten komen om alle voertuigen optimaal te bedienen.”

België schoot veel later in actie

“In Vlaanderen realiseerden we al eens vijfduizend publieke laadpunten over het hele grondgebied via Fluvius. Maar de nieuwe concessies voor publieke laadpalen zijn pas eind 2022 toegekend aan TotalEnergies en Engie Electrabel. Volgens de prognose van de Vlaamse overheid zouden we zo uitkomen op 35.000 publieke laadpunten op het publieke domein in Vlaanderen. Ook Brussel heeft intussen zijn eerste aanbestedingen gegund aan TotalEnergies en EnergyDrive: goed voor 700 laadpalen en 1.400 bijkomende laadpunten in 2023.”

De vaart zit er nu dus wel in, maar we zijn er later aan begonnen. “We zijn dan ook pas later tot het bewustzijn gekomen dat we ons wagenpark moeten elektrificeren. Elektrische wagens zijn ook nog altijd duurder in België, zeker voor particulieren. Vanaf 1 juli 2023 zullen niet volledig elektrische bedrijfswagens fiscaal wel een pak minder voordelig zijn. Met andere woorden: de grote uitrol van de elektrische wagens komt nu eveneens op gang.”

Binnen België zien we bovendien regionale verschillen. “De meeste publieke en semipublieke laadpunten vind je momenteel in Vlaanderen: 23.686. Wallonië telt er het minste: slechts 3.863. De regering zet daar enkel in op zachtere mobiliteit, wat we bijzonder jammer vinden. Het mobiliteitsbeleid en de elektrificatie van het wagenpark moet hand in hand gaan. Brussel, tot slot, telt 2.744 (semi)publieke laadpunten. Laden gaat er een stuk trager, wegens het verouderde 230-voltnet.”

Geraken we er?

“Tot 2025 hebben we zeker nog genoeg laadpunten in België. Daarna komen er heel wat elektrische bedrijfswagens bij. Volgens onze prognoses zullen er in 2030 zelfs 1,6 tot 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden in België. Vanaf 2025 moeten we dus een versnelling hoger schakelen. Tegen 2030 hebben we zeker 100.000 (semi)publieke laadpunten nodig, waarvan er nu al een derde beschikbaar is. Het einddoel voor 2030 is dus zeker haalbaar.”

Van ontwerp tot installatie: Facq biedt totaaloplossing voor je badkamer met erkende installateurs
Facq

Van ontwerp tot installatie: Facq biedt totaaloplossing voor je badkamer met erkende installateurs

Ben je nog op zoek naar een installateur om je nieuwe badkamer te installeren?

Lees meer

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je elektriciteit.

  • Erkende installateurs
  • Je ontvangt max. 5 offertes
  • Gratis en vrijblijvend
  • Start
  • Project
  • Gegevens
  • Klaar!

Wil je graag weten wat het vernieuwen van je elektriciteit kost?

Vraag gratis offertes aan

Dit moet je zeker lezen

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Lees meer

Een goed geplaatste aarding maakt een verschil voor je veiligheid

Lees meer

Netbeheerders voor elektriciteit en aardgas: zo weet je wie jouw netbeheerder is

Lees meer

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Van warmtepomp tot elektrische auto: kan jouw elektrische installatie extra belasting aan?

Wil je een laadpaal of warmtepomp? Zorg dat je elektriciteitsnet die overbelasting aankan, wij vertellen hoe.

Lees meer

Elektriciteitsfactuur duurder vanaf 2025: nettarieven stijgen meer dan verwacht

Elektriciteitsfactuur duurder vanaf 2025: nettarieven stijgen meer dan verwacht

Ontdek hoe de nettarieven 2025 jouw elektriciteitskosten beïnvloeden. Maar hoeveel stijgen de nettarieven en wat verandert er bij de netbeheerders?

Lees meer

Partnerartikels

Bekijk alle partners
Zo kies je de juiste schakelaar voor elke ruimte
Zo kies je de juiste schakelaar voor elke ruimte

Een nieuwe schakelaar plaatsen? Het is belangrijk om eerst te weten welk type je nodig hebt. Schakelaars lijken aan de buitenkant vaak hetzelfde, maar...

Lees meer
Bespaar meer dan 40% op je energierekening met onze groepsaankoop
Bespaar meer dan 40% op je energierekening met onze groepsaankoop

Door de kracht van 40.000 Belgische gezinnen te bundelen, is Wikipower erin geslaagd een uitzonderlijk aanbod voor elektriciteit en gas binnen te halen....

Lees meer
Zelf je laadpaal installeren.
Zelf je laadpaal installeren.

Heb je een elektrische wagen? Dan heb je thuis nood aan een laadpaal, want die laadt een stuk sneller en veiliger dan een klassiek stopcontact.

Lees meer
Een bureau op zolder inrichten? Tips voor een goed verlichte werkplek!
Een bureau op zolder inrichten? Tips voor een goed verlichte werkplek!

De ruimte onder het dak blijft vaak onbenut, terwijl het de ideale plaats is voor een thuiskantoor, ver weg van lawaai en afleiding. Wil je jouw zolder...

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag