Raam weerspiegelt aan binnenzijde
We hebben een raam laten bijmaken in de living, tegenover een bestaand raam (nog enkel glas). Afstand tussen beide is 4m. Bij opmeting, bestelling en uitvoering van de werken was er geen enkele opmerking hierover.
Nu is het raam geplaatst en wordt het uitzicht van het raam ertegenover bijna perfect weerspiegeld, zodat het lijkt alsof er plots een huis in onze tuin staat. Enkel als het andere raam verduisterd wordt gaat dit weg. Het is dus niet zo dat bij een regendag dit effect niet optreedt. De weerspiegeling is zo goed dat ik al verschillende malen dacht dat er iemand in onze tuin stond, terwijl het de weerspiegeling van onze overbuur was.
De plaatser heeft dit nog nooit gezien, en heeft de glasfabriek ingelicht. Die is vorige week geweest en zegt dat dit doodnormaal is en dat we dat maar hadden moeten weten toen we een raam bijwilden. Enige oplossing zou zijn om dat andere raam aan de buitenkant te verduisteren (dichtmetsen, rolluik, zonnewering). Daar kunnen we begrijpelijk echt niet mee akkoord gaan.
We willen onze eettafel aan dit nieuwe raam zetten, maar we zien geen steek van buiten zoals het nu is. We hebben ook nog een erker in de planning zitten met tegenoverliggende ramen op 2m afstand, en hebben schrik voor hetzelfde effect aldaar. En er is ook nog een veranda gepland.
Mijn vraag is nu: is dit echt normaal? Zou dit effect kunnen verdwijnen wanneer het raam ertegenover ook dubbel glas wordt? Zouden vertikale lamellen aan het andere raam soulaas kunnen brengen?
(Ik hoop dat de foto meegestuurd werd)