4

Bouwgrond kopen: financieel haalbaar

MCJT
MCJT
#Bouwpartners · 9 jaren geleden

mijn vriend en ik zijn gebotst op een mooi stukje bouwgrond (vraagprijs: 180 000). Maar onze angst is nu dat het financieel niet haalbaar zou zijn om dit te kopen.

mijn partner werkt fulltime, ik doe maar parttime. We zijn bang dat als we dit doen dat we in de problemen raken. Er rust wel geen bouwverplichting op het perceel.

wat raden jullie aan? Doen of niet?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
9 jaren geleden

Wij kennen niet uw gezamenlijk loon, ook niet uw levensstijl, eventuele bestaande leningen, uw spaargeld, financiele hulp van ouders enzovoort. Hoe zouden we dan kunnen oordelen over het haalbare van die aankoop?

Je zou voor jezelf die zaken eerst eens op een rij moeten zetten en dan de berekening maken. Ook eens bij jezelf nagaan welke offers je er op korte termijn voor over hebt om een stap te zetten die je op lange termijn zal vooruit helpen.

0
MrHoax82
MrHoax82
0 2 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste,

Ik weet ook niet hoe jong je bent, of wat je huidige financiele situatie is maar 180000 is natuurlijk veel geld, weet dat je nog 200000 moet kunnen leggen om er woning op te zetten. Tenzij je beiden handige harry's bent met veel verlof en courage zodat jullie er zelf jullie stekje kunnen op bouwen. Reken op een proces van 4 a 5 jaar in dat geval. Maar je spaart er wel een mooie som mee uit dan.

Best eens een weekje rekenen vr jullie zelf.

Groetjes

Diederik

0
DS Elektro & Reno
DS Elektro & Reno
0 7 Andere professioneel
9 jaren geleden

Geachte,

Het is natuurlijk heel moeilijk als buitenstaander om jullie hierover te informeren omdat we je prive situatie niet kennen. Je eigen bank zal je daar het beste in kunnen helpen. Een eigen woning is op lange termijn de beste investering en als je niet direct hoeft te bouwen dan kan je dit zeker als investering doen. Hou er wel rekening mee als het als investering is om daarna terug te verkopen, dat je het op zijn minst 5 jaar moet bijhouden alvorens je er iets of wat winst op kan maken, 10 jaar is zelfs beter, want je notaris kost natuurlijk ook geld bij de aankoop. (zie wel dat je het bedrag wat de notaris kost ook op voorhand spaart)

De woningleningen staan nu historisch laag, iets wat in jullie voordeel kan zijn. Natuurlijk als je er daarn toch wil op bouwen heb je zeker nog €200.000 tot 250.000 nodig om er jullie eigen (simpele) woning op te zetten. Het voordeel dat je hebt dat het perceel geen bouwplicht heeft is dat je nog volop kan sparen voor je eigen woning en dat je niet tijds gebonden zit.

Mijn aanrader is hoe moeilijk het ook is probeer zeker rond de â‚¬50.000 à €60.000 te sparen alvorens je aan je bouw start. Zodat je wel een financiele back-up hebt als er iets tegen slaagt en die maar enkel gebruiken bij de afwerking: keuken, binnendeuren, verf, laminaat, tegels, terrasafwerking, enz... 

Dan komt de bank ook sneller en gemakkelijker over de boeg met een lening. Vraag aan je bank om een simulatie te maken (als de bouwgrond er €180.000 kost en de woning zelf €200.000) dan moet je al een lening aangaan voor €380.000 en dan zit je gemakkelijk tussen de €1500 en €2000/maand aan afbetaling. Hier komt dan nog bij dat je een aantal verzekeringen nodig hebt om je veilig te stellen: schuldsaldo, brandverzekering, gewaarborgd inkomen, ... (Ook hier kan je bank je het beste over informeren).

Ik hoop dat ik jullie niet te veel schrik heb heb aangedaan met al deze bedragen. Maar ik wil jullie proberen zo veel mogelijk info mee te geven uit mijn eigen ervaring, zodat je later niet voor voldomde feiten staat.

Reken zeker al is uit wat jullie maaandelijkse vastekosten zijn zodat je weet hoeveel je zeker moet over hebben elke maand. (Water, elektriciteit, gas, gsm, eten, dokter, apotheker, kleren, kindjes al dan niet al aanwezig, voorlopige huur tijdens de bouwwerken, ... Reken hier zeker wel een aantal euro extra bij want niet elke maand is hetzelfde.

Het aller belangrijkste is dat je zeker is met je bank een afspraak maakt en dat zij een simulatie maken. PS1:Immotheker.be is ook een goede website waar je is moet op kijken.

PS2: Hou geen rekening of vertrouw zeker niet op premies, wat je uiteindelijk extra krijgt is mee genomen, maar reken er zeker niet op, want als je dat doet en je krijgt uiteindelijk toch niet omdat je aan één of ander regeltje net niet voldeed, dan zet je jezelf dikwijls vast door zoiets.

Met vriendelijke groeten

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag