14

Warm hemelwater

Soofje
Soofje
#Sanitair · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

De plannen voor de nieuwbouwwoning zijn bijna klaar. Ik zal twee kranen hebben (naast wc) die op hemelwater werken. Ik had de intentie om ook met dat hemelwater te poetsen. Vandaag realiseerde ik mij dat ik eigenlijk altijd met warm water poets. Hoe kan ik er voor zorgen dat uit één kraan warm hemelwater stroomt? Met een kleine boiler? En is dat de investering waard?

Alvast dank voor de tips

1
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Sofie,

Ik bedoel 1 kraan met koud hemelwater en ernaast een kraan aangesloten op je centrale warmwaterbereiding ( boiler , CV ketel met doorstromer .... ). Geen bijkomend verwarmingstoestel nodig, wel extra leidingen - de afstand tot je boiler mag dus niet te groot zijn. In de praktijk vul je de emmer half met koud hemelwater en half met warm water, ik veronderstel dat je niet zal poetsen met 50 - 60°.  Akkoord dat dit een meer primitieve manier van werken is en dat je meer leidingwater verbruikt. Het alternatief is een extra - aangepaste - boiler.

1
gery
gery
71 548 Andere particulier
Het alternatief is een extra - aangepaste - boiler.

Of een kleine elektrische doorstromer op één specifieke hemelwaterkraan.

Alle reacties

0
Jos 777
Jos 777
1 54 Verbouwer

was eigenlijk vooral uit milieuvriendelijke overweging. Dank u voor die andere kijk op de zaak

Als je het niet doet ben je milieuvriendelijker bezig :o) Geen andere boiler moet gemaakt worden die ook nog eens energie gaat verspillen en moet gerecycleerd worden als hij stuk is enz...

0
Gaardenier
Gaardenier
0 8 Andere professioneel
8 jaren geleden

Waarom zou regen- of ander water moeten warm zijn, om te poetsen? Uit gewoonte?

- Om bruine zeep op te lossen? Dat kan je éénmaal per twee jaar doen. Bv. zoals ik: 5 kg bruine zeep in een plastiek bak met een deksel en een kraantje onderaan. Je voegt daarbij 20 liter regenwater dat je opgewarmd hebt in een eenvoudige waterketel ofte "moor". Eerlijk gezegd, ook daarvoor zoek ik nog een betere oplossing. Bv. een waterketeltje van 20-30liter, met een aftapkraantje aan. Mag ook groter zijn. Dat zet je in het koudere seizoen op het kleinste vuurtje van je gasfornuis. Beschouw het ook maar als een bloempot die men vroeger in noodgevallen op het gas zette om wat basisverwarming te geven. Daarmee bedoel ik: de energie die je via deze weg ook aan je keuken doorgeeft, moet je minder stoken. Dus met een thermostatische kraan aan de radiator, zal deze minder open gaan. Het gasgebruik blijft omzeggens hetzelfde en je hebt altijd warm (regen)water bij de hand. Wél eventueel gewoon met een zuivere emmer bijvullen. Als je regenwater redelijk goed gefilterd is, kan je er ook koffie mee zetten, soep mee maken of aardappelen koken. Waarom niet?

Om verder over je regenwater om mee te poetsen te spreken:

- Je kan de 5 plastic emmertjes van 1kg bruine zeep ook  voorverwarmen in de microgolf. Als alles goed opgewarmd is, nog even goed mengen met een kleine mortelmenger, bv. in een boormachine. Je kunt deze water/zeepoplossing ook kopen (dÓr) maar dan ga je het water weer bijna evenveel betalen als het zeepgehalte. Al gelang naar eigen werklust en goesting dus. En niet enkel goed om mee te poetsen, maar ook om was in te weken, enz. Vóór de opkomst van detergenten zelfs gebruikt om mee af te wassen!

- Is er nog een andere reden om "warm" poetswater te gebruiken? Op je vloer maakt het geen enkel verschil, want door verspreiden met dweil, zwabber of andere middelen is het zo snel afgekoeld dat het nog ten hoogste kamertemperatuur zal hebben.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35530/bruine-zeepbak-en-inhoud.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5912c19c0195fde636b4a4f2eee8bd71https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35530/bruine-zeepbak-en-tapkraan.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=deb49239a7e1fff3c237b69599871553https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/35530/menger-en-bruine-zeepbak.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f9cb288d93a2dc57863d1fc103371437
0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Sorry mensen maar serieus al respect,  ik mijn ma, bomma en overgroot moe. We kunnen niet geloven dat dit allemaal nodig is voor te kuisen.  Niet alleen duur, milieu onvriendelijk maar ook omslachtige, gewoon zeep (groen bruin) in de emmer en roeren.

Moet e wat rapper doe een kwakje zeep in de emmer een scheut heet water roeren en dan koud erbij maar vooral relaxed tijd nemen ook voor het kuisen zen.

Guido

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regenwater opvangen? Dit zijn je opties en hiervoor kan je het gebruiken

Regenwater opvangen? Dit zijn je opties en hiervoor kan je het gebruiken

Regenwater valt gratis uit de lucht. Zonde om daar geen gebruik van te maken. Ontdek hoe je regenwater kan opvangen en waarvoor je het kan gebruiken.

Lees meer

Waterontharder kopen? Werking, soorten, prijs en slimme tips uitgelegd

Waterontharder kopen? Werking, soorten, prijs en slimme tips uitgelegd

Ontdek alles over de waterontharder: werking, soorten, prijzen, onderhoud en bespaartips. Vind de juiste keuze voor jouw woning.

Lees meer

Regenwaterput: werking, verplichte grootte, premies en prijs

Regenwaterput: werking, verplichte grootte, premies en prijs

Wie bouwt of renoveert, moet een regenwaterput plaatsen. Hoe werkt zo'n put? Hoe groot moet hij zijn? Wat is de prijs en welke premies zijn er?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag