Keukenboiler versus doorstromer
Beste
Ik ben momenteel bezig met de keuken te renoveren met nieuwe toestellen. Hierbij dacht ik om ook de oude onderbouw boiler van 10L met 2000W vermogen te vervangen door een doorstromer. Dit omdat de boiler niet meer zo goed werkt en vooral doordat ik niet zoveel warm water gebruik en een doorstromer wellicht ook een besparing zal opleveren.
Ik heb wat zitten rondneuzen op internet naar doorstroom verwarmers, maar enkel de modellen van 230V en max. 20A kan ik maar gebruiken omdat mijn elektrische installatie zo voorzien is. De modellen van 3500W - 4500W nog in aanmerking. Maar het nadeel van een doorstromer is dat het debiet lager is als je wilt genieten van voldoende warm water.
Mijn vraag is: welk vermogen dien je te nemen voor een keukenspoelbak (er zijn verder geen andere aftakpunten) om comforatbel af en toe eens borden en pannen met warm water af te wassen? Is 3500W of 4500W al voldoende?
Of is het debiet toch nog bedroevend laag en moet ik er 1 nemen met meer vermogen, maar doordat ik dit niet kan, het toch beter hou bij een boiler met voorraadvat? Iemand die hier goede of slechte ervaringen mee heeft met doorstromers van 3500W - 4500W voor een spoelbak?
Alvast bedankt voor de informatie en ervaringen.
Met vriendelijke groeten
Ludovic