Water in de kelder gevaarlijk ?
Ik bezit een oude rijwoning (eind 19de eeuw), grondig opgeknapt, al vele jaren. De kelder (6 meter op 4) was 20 jaar dicht, een traditionele bekuiping (tot hoogte 50 cm muren) aangebracht door een oude stielman. Er zijn goed werkende ventilatiebuizen. Na verloop van jaren kwamen er wat barstjes in de vloer. Ondertussen jaren geleden wat snelbeton overgedaan. Niet fraai om zien maar wel effectief, hield jaren stand. Tot nu dus : door het smeltwater van enkele weken geleden zijn de barsten (definitief) open, vrees ik. Er staat een paar centimeter water in de kelder en na opdweilen komen die gewoon terug. Nu het weer wat droger weer is, even niet, maar de barsten staan wel nat.
Mijn vraag : is het gevaarlijk dat water gewoon te laten staan in de kelder ? Ik heb hem niet echt nodig, veel wordt er niet in bewaard. En slechts 1 Ã 2 cm water, zoals gezegd. Midden zelfs niets, de vloer staat wat gebombeerd. Voordelen zullen er wel niet zijn maar zijn er significante nadelen aan dit vochtig klimaat ? De poutrels vertonen al wat roest (20 jaar geleden grondig gereinigd en met metaalverf gedaan) vooral aan de zijkant, het begint... De gewelven in kalei gestoken ook toen, hier en daar brokkelt die wat af ondertussen en ook al wat plakjes baksteen naar beneden gekomen, wel niet veel, maar baksteen ligt dus bloot hier en daar. Dat proces is al wel een paar jaar bezig, van voor de kelder dus weer lek was. Ik stel deze vraag omdat ik de kelder dus niet echt nodig heb als (opslagruimte) en zou het verder allemaal zo zou willen laten om 5 Ã 10000 euro te besparen voor een nieuwe dichting. Enige wat ik vrees is op (lange ?) termijn instortingsgevaar door kapot gaan van de keldergewelven en poutrils door het vochtige klimaat.