VOCHT IN HET PLANCHETTEN PLAFOND , hoe komt dat toch ?

17

VOCHT IN HET PLANCHETTEN PLAFOND , hoe komt dat toch ?

citybouw
citybouw
#Muren · 7 jaren geleden

Ik heb mijn veranda voorzien van een nieuw plafond : balken van 23 X 5 , bovenop spaanplaat met

groef van 18 dikte , en bedekt met PDM rubber in één stuk en gelijmd . Tussen de balken heb ik

glaswol van 12 dikte geplaatst voorzien met aluminium folie die tegen de onderkant van de balken

werd geniet . Dan werden de planchetten , voorzien van dun kunstlaagje , geplaatst . Op 2 plaatsen

komt de kunstlaag van de planchetten los door vocht . Er is CVerwarming .

Alle reacties

0
Vochtexpertise WVD
Vochtexpertise WVD
3 16 Andere professioneel
6 jaren geleden

idd Flir , was ook een correcte reactie  grts willy

0
Vochtexpertise WVD
Vochtexpertise WVD
6 jaren geleden

Om mijn reactie een beetje te onderbouwen en een 'hulp' te mogen bieden (wat ook de bedoeling van deze forum is). Condensvorming is één punt , dampscherm is het tweede  maar indien er een normale vochthuishouding is laat de condensvorming zich niet manifesteren. Hier is eerder sprake van het gevolg (wat zich laat zien)  met een ander oorzakelijk gevolg. grts Willy

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
6 jaren geleden

Om mijn reactie een beetje te onderbouwen en een 'hulp' te mogen bieden (wat ook de bedoeling van deze forum is). Condensvorming is één punt , dampscherm is het tweede  maar indien er een normale vochthuishouding is laat de condensvorming zich niet manifesteren. Hier is eerder sprake van het gevolg (wat zich laat zien)  met een ander oorzakelijk gevolg. grts Willy

Een zeer eigenaardige redenering voor iemand met jouw nickname !

In situatie's zoals deze met een plat dak, isolatie tussen de roostering en geen dampscherm zal je altijd condensatie krijgen, ook bij een normale vochthuishouding.

Ik hoop dat ik u toch ook niet moet uitleggen hoe, waar en wanneer condensatie tot stand komt en waarom een dampscherm in gevallen zoals hier absoluut nodig is.

Trouwens, ik heb nergens gelezen dat hier een abnormale vochtigheidsgraad heerst.

0
Vochtexpertise WVD
Vochtexpertise WVD
6 jaren geleden

beste ,

Zoals ik schreef punt 1 en punt 2 akkoord.  Maar ik bedoelde dat men ook verder moet kijken. Nu is het volgens mij niet de bedoeling dat we hier een discussie moeten voeren over welles en nietes maar de vragende partij een gefundeerd antwoord moeten trachten te bieden . Vochtexpertise begint met meten en elimeneren van oorzaken om niet alleen het gevolg ervan 'aan te pakken' maar vooral om de 'eventuele' bron van het probleem te vinden indien aanwezig.  mvg Willy

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

beste ,

Zoals ik schreef punt 1 en punt 2 akkoord.  Maar ik bedoelde dat men ook verder moet kijken. Nu is het volgens mij niet de bedoeling dat we hier een discussie moeten voeren over welles en nietes maar de vragende partij een gefundeerd antwoord moeten trachten te bieden . Vochtexpertise begint met meten en elimeneren van oorzaken om niet alleen het gevolg ervan 'aan te pakken' maar vooral om de 'eventuele' bron van het probleem te vinden indien aanwezig.  mvg Willy

Oké, maar hier is geweten dat het over een veranda gaat met plat dak en daaronder isolatie zonder dampscherm. Wat geheel tegen de alom gekende regels is. Verder wordt er niet over extreme vochtigheid gesproken tenzij op de plafondafwerking.

Als hier dus één ding met zekerheid moet geadviseerd worden dan is dat het aanbrengen van een dampscherm en dat is dan ook door meerderen vrijwel onmiddelijk gebeurd. De vragende partij heeft dus al lang een gefundeerd antwoord gekregen.

Men kan verder gaan meten zoveel men wil maar dat gaat niets aan die noodzaak veranderen.

0
Aquavent
Aquavent
11 67 Andere professioneel
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als expert in ventilatie (luchtklimatisatie) volg ik de redenering van Charel volledig. Zonder een afdoend dampscherm kan er altijd condens ontstaan, zelfs met een “gezonde” absolute vochtigheidsgraad. 

TS dient eerst een dampscherm te plaatsen conform de bouwnormen (volledig en dampdicht tegen de isolatie en daarna opnieuw de planchetten). Als er dan nog condensatie ontstaat op muren, ramen of in kasten dan is er ook een mogelijk probleem van te hoge absolute luchtvochtigheid.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Download gratis onze vochtbestrijdingsgids

Ontdek de oorzaken en oplossingen voor vochtproblemen in huis. Inclusief checklists en praktische tips voor een blijvend resultaat!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelreiniging: zo geef je je gevel een grondige opknapbeurt

Gevelreiniging: zo geef je je gevel een grondige opknapbeurt

Ook je gevel vraagt af en toe om een onderhoud. Een goede gevelreiniging mag dus niet op je planning ontbreken. Maar hoe doe je dat?

Lees meer

Vochtbestrijding: zo los je vochtproblemen in huis op

Vochtbestrijding: zo los je vochtproblemen in huis op

Vochtproblemen? Van condensatie tot opstijgend vocht, kies de juiste aanpak met onze tips voor efficiënte vochtbestrijding in je woning.

Lees meer

Meer vochtproblemen in huis door lange regenperiodes van vorig jaar: dit kan je doen

Meer vochtproblemen in huis door lange regenperiodes van vorig jaar: dit kan je doen

Vochtproblemen in huis nemen toe door de regenperiodes van afgelopen jaar. Vochtexperts leggen uit hoe je vocht herkent en wat je eraan kan doen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag