Toegang plat dak via dak buren > ladderrecht?
besten
ik wil en moet een plat dak renoveren en isoleren dat op 7 m hoog ligt en volledig ingesloten langszij, langsachter en langsvoor (eigen zadeldak van 10,5 m). de enige toegang is eigenlijk via een werf 2 huizen verder (nu nog niet bewoond) van een appartementsblok en terras en of stukje plat dak van de buren .
mijn buren willen echter niet meewerken omdat ze zelf in een juridisch gevecht liggen met de aannemer van het appartementsblok (scheuren en grondverzakking), en ze "geen extra problemen willen" (wrsch nog persoonlijk noch via die aannemer nog de eventuele overlast).
het is wel zo dat ze al enkele keren een dakwerker * mijn verzekering een keer hebben toegelaten (ik heb ook een lek) dus ik snap dat ze dat beu worden.
maar ik kan gewoon niet verder en geen werken laten uitvoeren. ik merk ook dat dakwerkers er op afhaken wegens zo moeilijk toegankelijk.
enkele vragen: kan ik via het ladderrecht een doorgang eisen of vragen? de aannemer die hier vandaag was zei dat het werk niet zo uitvoerig is, 2 dagen werken, maar hij ziet het ook niet goed komen zonder die toegang.
het dak MOET geisoleerd dit jaar, bovendien vervries ik echt in de winter (buurvrouw weet dit)
de buren spreken over ene kraan overheen mijn zadeldak maar de aannemer zei dat dit zelfs niet volstaat omdat hij zo enkel materiaal kan brengen en geen mannen (zijzelf dus)
er moeten ook dekstenen worden afgebroken dus materiaal afgevoerd.
een echte grote kraan die over 2 gebouwen heen kan kost waanzinnig veel geld dat ik niet heb en er zou zelfs een kooi nodig zijn dan voor die mannen wat op zich al 4000 euro zou kosten
de buurvrouw maakt een vergelijking met de andere buur (andere kant) waar toen een kraan werd gebruikt voor wat materiaal voor iets aan de zijgevel uit te voeren. daarvoor was ook al een PB met de andere buur nodig (gevaarschade) en die hebben ze ook nodig gehad want zijn boom was geraakt dus de verzekeringen zijn moeten tussenkomen
afin vraag dus of ik een ladderrecht kan toepassen. kan ik ook bij de gemeente steun of uitleg vragen? tenslotte, als ik niet verder kan, kom ik in de problemen - persoonlijk en met de 2020 normen - en anders de eigenaars na mij.
als ik het dak niet kan isoleren kan ik er niet blijven wonen simpelweg en dan wordt het probleem gewoon doorgeschoven
fotos:
toegang dak buren, mijn dak situatieschets, mij zadeldak en plat dak in kwestie (dit laatste is een oude fotom intussen staan er opzij en achter appartementsblokken)