Top dat ik hier zo snel reacties krijg. Bedankt alvast!
Een heleboel zaken waar ik op moet antwoorden en waar ik moet nuanceren.
... Het gaat om een cassette die in de zithoek geplaatst zal worden. ...
Ik maakte me inderdaad vooral zorgen om de EPB-waarden van het huis omdat het, zoals jullie zeggen, om minder courante manier om een woning te verwarmen. Verschillende partijen hebben me echter verzekerd dat de uitstoot met de nieuwe systemen enorm geminimaliseerd wordt.
Ik vind het bovendien moeilijk te accepteren dat een overheid al die bedrijven zomaar zouden verbieden waardoor een heel aantal mensen zonder werk komen te zitten en mensen hun (familie)bedrijf moeten stopzetten. Hout is trouwens ook een hernieuwbare energiebron? Ik geloof dus niet echt in de doemberichten rond een eventueel verbod.
... Last van buren zal ik niet hebben ...
...
@ Ivens,
Dat je het moeilijk hebt om te accepteren dat verbranding van fossiele grondstoffen (stookolie, gas, hout, ...) zal verdwijnen, is beprijpelijk!
Daarom heeft men een plan in het leven geroepen (Europese richtlijn die omgezet wordt in wetgeving) om de mensen gelijdelijk te laten overschakelen van fossiel (met koolstofhoudende producten, zoals stookolie, gas, hout, ...) naar CO2-arme warmteproductie. Hiervoor was er oorspronkelijk een termijn van 45 jaar voorzien. Hiervan zijn er nu al 15 jaar verlopen en zijn er nog 30 jaar over. Het is met deze kennis dat je je beslissingen moet nemen voor de toekomst. En dus is het nog steeds "toegelaten" (is wel niet het juiste woord ...) dat je nu nog fossiele energie gebruikt voor je verwarming, maar het zou wel getuigen van een toekomstgerichte aanpak, dat je er nu al over nadenkt om tot een verwarmingssysteem te komen dat binnen 30 jaar ook nog aan de normen voldoet. Dit zal uw investering enkel duurzamer maken.
Nota: er bestaan nu al verwarmingssystemen die u ook de gelegenheid geven om zelf geoogste energie (zoals hout in het verleden was en vandaag ook nog aanzien wordt) te gebruiken. Deze energie is nu (vandaag en morgen) onder de vorm van elektronen en kan bvb. geoogst worden met zonnepanelen (elektriciteit) en met zonnecollectoren (warmte). Opslag van deze energie is vandaag nog beperkt, maar daar wordt dan ook aan gewerkt.