Nieuw AREI: 6mm² niet langer veplicht voor monofase fornuis, wasmachine... ?

32

Nieuw AREI: 6mm² niet langer veplicht voor monofase fornuis, wasmachine... ?

jorisdt31992
jorisdt31992
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Onder de huidige regels van het AREI ben je in principe verplicht om 6mm² kabel te gebruiken wanneer je een fornuis of wasmachine enkelfasig wil voeden. Dit vind ik terug in artikel 198 van het AREI (zie eerste bijlage).

In het nieuwe AREI (Boek 1. Installaties op laagspanning en op zeer lage spanning) zegt men op pagina 115 hier het volgende over (zie bijlage 2):

"De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een of meerdere exclusief toegekende stroombanen. "

Begrijp ik het goed dat vanaf 1 juni 2020, wanneer het nieuwe AREI in werking treedt, het niet langer verplicht is 6mm² te leggen voor het monofasig voeden van de eerder vermelde huishoudelijke toestellen, of zie ik iets over het hoofd?

Indien deze verplichting effectief is weggevallen wat is dan de vermogensgrens voor een exlusieve kring van 2.5mm², moet ik hier 16A*230V rekening (met een automaat van 20A) of mag ik 20A*230V rekenen in dit geval? 

Alvast bedankt voor jullie respons!

Mvg,

Joris 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59429/nieuwarei-2.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e3248583c968a49b29e32858a74ce7edhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59429/oudarei-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2622e3720f1b7cbdc06c459be96f67e7

Alle reacties

0
jorisdt31992
jorisdt31992
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

Leuk om te zien dat mijn vraag eindelijk wat discussie heeft losgeweekt, maar voorlopig heeft nog niemand mijn vraag beantwoord.Ik daag jullie bij deze uit om mijn originele vraag te beantwoorden. Ik zal even mijn situatie schetsen voor wat context: ik wil een gasvuur en elektrisch oven laten plaatsen van IKEA in mijn appartement met 3x230V aansluiting bij de teller. Dit  leidt tot mijn originele vraag die ik nu zal opsplitsen in 2 delen om het te vereenvoudigen.

1) Klopt het dat volgens het nieuwe AREI de doorsnede van geleiders wordt gekozen in functie van het aangesloten vermogen met als ondergrens 2,5 mm2? Maw 6mm2 is niet meer verplicht voor een monofase oven op voorwaarde dat het vermogen niet te groot is (en dat de kring uitsluitend voor de oven dient).

2) Indien 2,5mm2 toegelaten is voor een oven wat is dan het de bovengrens qua vermogen voor de oven die ik mag plaatsen. Is dit a = 230x16 of is het b = 230x20? 

@E*L:

Bedankt voor je antwoord kan je het volgende even toelichten want ik zie niet hoe je tot deze conclusie komt als je dezelfde tekst als mij hebt gelezen.

"Wat de vraag van Joris betreft: Voor zover ik het interpreteer valt de verplichting van 6mm² voor een fornuis helemaal niet weg, ze wordt nu net de norm!!" 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Volgens mij haal je onbewust verschillende zaken door elkaar.

- AREI regelgeving

- Benamingen van toestellen

- Vereist vermogen om een toestel te kunnen laten werken. 

a) Een fornuis en kookplaat zijn verschillende dingen voor het AREI. Deze 6mm2 verplichting is enkel van toepassing op een fornuis niet voor een kookplaat. Vroeger al, nu nog. 

b) Een stoomoven is geen combioven. Deze laatste heeft een stekker die in om het even welk stopcontact mag. 

c) Een 5kW stoomoven is niet noodzakelijk een kleinere verbruiker als een 8kW kookplaat. Deze laatste bestaat uit 4 afzonderlijke pitten van 1,5 tot 2,2kW en kan je dus zonder problemen op 2,5mm2 laten werken. Een 5kW stoomoven kan je vergeten op 2,5mm2 

Vraag 1) Er heeft nooit een verplichting bestaan om 6mm2 te gebruiken voor een oven enkel een fornuis. Met welke doorsnede je die oven aansluit hangt af van het vermogen van de oven.

- Heeft die een stekker dan is dit  2,5mm2

- Heeft die gern stekker dan is dit in functie van het vermogen en is die ondergrens in theorie zelfs 1,5mm2

Vraag 2) Volgens het AREI om het even welke oven. Maar een oven van 5kW of meer sluit je best aan op 4mm2' om geen problemen te ondervinden. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

ik wil een gasvuur en elektrisch oven laten plaatsen van IKEA in mijn appartement met 3x230V aansluiting bij de teller. Dit  leidt tot mijn originele vraag die ik nu zal opsplitsen in 2 delen om het te vereenvoudigen.

1) Klopt het dat volgens het nieuwe AREI de doorsnede van geleiders wordt gekozen in functie van het aangesloten vermogen met als ondergrens 2,5 mm2? Maw 6mm2 is niet meer verplicht voor een monofase oven op voorwaarde dat het vermogen niet te groot is (en dat de kring uitsluitend voor de oven dient).

2) Indien 2,5mm2 toegelaten is voor een oven wat is dan het de bovengrens qua vermogen voor de oven die ik mag plaatsen. Is dit a = 230x16 of is het b = 230x20? 

Voor wat jij van plan bent is dit volgens Arei altijd al mogelijk geweest om die toestellen gewoon in te pluggen in een gewoon stopkontact gevoed met een sectie van 2,5 mm² en afgezekerd met een automaat van 20 A. Dat geldt evenzeer zo voor een wasmachine of droogkast. Op het ééndraadschema vermeld je dan ook een gewoon stopkontact.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
5 jaren geleden

Ben op dit moment een installtie aan t doen en de kookplaat wordt op 6 mm2 (monofase) aangesloten.  Oven, vaatwas, droogkast op2,5 mm2 stopkontakten. Punt.

0
E*L
E*L
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

Leuk om te zien dat mijn vraag eindelijk wat discussie heeft losgeweekt, maar voorlopig heeft nog niemand mijn vraag beantwoord.Ik daag jullie bij deze uit om mijn originele vraag te beantwoorden. Ik zal even mijn situatie schetsen voor wat context: ik wil een gasvuur en elektrisch oven laten plaatsen van IKEA in mijn appartement met 3x230V aansluiting bij de teller. Dit  leidt tot mijn originele vraag die ik nu zal opsplitsen in 2 delen om het te vereenvoudigen.

@E*L:

Bedankt voor je antwoord kan je het volgende even toelichten want ik zie niet hoe je tot deze conclusie komt als je dezelfde tekst als mij hebt gelezen.

"Wat de vraag van Joris betreft: Voor zover ik het interpreteer valt de verplichting van 6mm² voor een fornuis helemaal niet weg, ze wordt nu net de norm!!" 

In het nieuwe AREI 2020 staat volgende tekst op pagina 115 (5.2...) :

"In de huishoudelijke installaties, wordt elk (verplaatsbaar) toestel met vaste standplaats of elke (verplaatsbare) machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600 W afzonderlijk  gevoed door een exclusief toegekende stroombaan. De wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het  elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat en de elektrische oven worden ook afzonderlijk gevoed door een  exclusief toegekende stroombaan. De toestellen van een elektrische verwarming met vaste standplaats worden gevoed door een of meerdere exclusief toegekende stroombanen. De doorsnede van de elektrische leidingen bestemd voor de voeding van deze elektrische toestellen of machines wordt in functie van het vermogen van deze elektrische toestellen of machines gekozen."

Vroeger kon je (zoals ik reeds vermelde) een elektrisch kookvuur met bijvoorbeeld 4 platen probleemloos voeden met 2,5mm² / 20A als je de kabels in opbouw of in een buis van 25 mm (1") plaatste, of een reservebuis voorzag naar de plaats van de energielevering. je hebt dan 230x20=4600W ter beschikking (=antwoord op je ander vraag ;-) ) en dat is ruimschoots voldoende voor "normaal" koken, zelfs voor het kerstdiner ;-) lol... Het nieuwe AREI (zie tekst hierboven) staat deze uitzonderingen niet meer toe; je moet vanaf nu de leidingen kiezen "in functie van het vermogen". Dit laatste wil zeggen dat je vermoedelijk op de specificaties van het toestel moet verder gaan en voor een gemiddeld kookvuur dus op pakweg 7000W (=gemiddelde waarde) moet rekenen. Monofase op 230V betekent dit dat je 7000/230=30.43A nodig hebt. Dit resulteert automatisch in 6mm² wat je een maximale stroomsterkte van 32A (40A automaat) toelaat (zie tabel Onderafdeling 4.4.1.5. Toelaatbare stroom in elektrische leidingen  op pagina 102). Je mag hier dus geen kleinere secties meer voor gebruiken zoals vroeger; 6mm² wordt bijgevolg de norm voor kookvuren. Je mag wel nog altijd kleinere automaten plaatsen om de maximale stroom te beperken. Maar ook in dit AREI is alles voor interpretatie vatbaar; nog meer dan vroeger vind ik... Als jij een kookvuur met 2 platen (1500+2500=4000W) op je plan tekent dan mag je dus rustig 2.5mm² / 20A leggen :-) De vraag is alleen hoe het met je verzekering en bij eventuele herkeuringen zit als je er 7000W op aansluit ipv. de 2500W zoals je plan aangeeft ;-)

*edit* Als je met 3x230V (zonder nul) werkt en als je het vermogen gelijkmatig over de 3 fasen kan spreiden dan heb je voor 7000W pakweg 2400W per fase nodig. In dat geval volstaat een 3-fase automaat van 20A op een 4G2.5mm².

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Als ik het goed begrepen heb gaat het hier helemaal niet over een elektrisch kookvuur. En dus zijn gewone stopkontakten, gevoed met 2,5 mm² en afgezekerd met een automaat van 20 A, voldoende

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

"Als je met 3x230V (zonder nul) werkt en als je het vermogen gelijkmatig over de 3 fasen kan spreiden dan heb je voor 7000W pakweg 2400W per fase nodig. In dat geval volstaat een 3-fase automaat van 20A op een 4G2.5mm²." 

Die logica klopt niet in een 3x230V net. Belastingen staan immers in driehoek,. Bovendien kunnen praktisch alle kookplaten enkel 2 fasig aangesloten worden. Op 2 fasen heb je dus 3500/230 = 15A. In de 3e vloeit dan 24A. 

Zou je die 7000W effectief in 3 kunnen verdelen dan kom je zelfs toe met 16A of 1,5mm2

Wat die verzekering betreft. Een verzekering kan niet zomaar uitbetaling weigeren. Er moet immers een oorzakelijk verband zijn tussen dit 'geknoei' en die brand. 

0
E*L
E*L
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

"Als je met 3x230V (zonder nul) werkt en als je het vermogen gelijkmatig over de 3 fasen kan spreiden dan heb je voor 7000W pakweg 2400W per fase nodig. In dat geval volstaat een 3-fase automaat van 20A op een 4G2.5mm²." 

Die logica klopt niet in een 3x230V net. Belastingen staan immers in driehoek,. Bovendien kunnen praktisch alle kookplaten enkel 2 fasig aangesloten worden. Op 2 fasen heb je dus 3500/230 = 15A. In de 3e vloeit dan 24A. 

Zou je die 7000W effectief in 3 kunnen verdelen dan kom je zelfs toe met 16A of 1,5mm2

Wat die verzekering betreft. Een verzekering kan niet zomaar uitbetaling weigeren. Er moet immers een oorzakelijk verband zijn tussen dit 'geknoei' en die brand. 

Goh...ik schrijf dit echt niet om moeilijk te doen hoor, maar je redenering en berekenigen snap ik niet goed ;-) Ik stelde duidelijk: "als je het vermogen gelijkmatig over de 3 fasen kan spreiden"; met de nadruk op "kan" ;-) Voor een asymmetrische belasting zou ik er een verctordiagram of complexe rekenwijze moeten bij sleuren en dat lijkt me ongepast op dit forum. Bij een symmetrische belasting wordt het echter allemaal wat eenvoudiger en kan je stellen dat in driehoek Ul=Uf en Il=If*wortel3 :-) waarbij Ul=lijnspanning; Uf=fasespanning; Il=lijnstroom en If=fasestroom. Laat ons nu even makkelijke getallen nemen, namelijk 2300W per fase (totaal 2300x3=6900W). De fasestroom If zal dan gelijk zijn aan 2300/230=10A dat resulteert in een lijnstroom Il=10*wortel3=17,32A in elke lijn :-) Je gaat er dus niet geraken met 1.5mm² en 16A. Verder klopt je "logica" redenering echt niet hoor :-( Als je inderdaad de 7000W aansluit op 2 fasen (=monofase) dan vloeit er gewoon 7000/230=30,43A in deze kring (L1 <-> belasting <-> L2). Hoe je dus aan die 15A komt en die derde fase er voor 24A in betrekt snap ik niet; als je zoals je schrijft op 2 fasen aansluit en L3 dus niet gebruikt, hoe kan daar dan stroom vloeien?  

0
E*L
E*L
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

Als ik het goed begrepen heb gaat het hier helemaal niet over een elektrisch kookvuur. En dus zijn gewone stopkontakten, gevoed met 2,5 mm² en afgezekerd met een automaat van 20 A, voldoende

jorisdt31992 spreekt over een oven en die moet ook afzonderlijk gevoed worden door een exclusief toegekende stroombaan, zelfs al is hij minder dan 2600W. Maar je hebt wel gelijk :-) hij spreekt inderdaad van een gasvuur. Ik heb dat ergens gelezen als elektrisch vuur of fornuis en zo is deze discussie ontstaan ;-) Sorry...my bad!! ;-)

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Dit gloednieuwe AREI schept eigenlijk nog meer verwarring dan het oplostte. Nu zit je bij verkoop dus met pre-1981 en pre-2020 woningen. In een woning uit 2010 mag je immers een 2600W oven gewoon in om het even welk stopcontact steken en in een woning uit 2020 moet je daar een afzonderlijke leiding voor installeren.

Hoe gaat een keurder dat onderscheid maken? 

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Een thuisbatterij krikt het zelfverbruik van de door jouw zonnepanelen opgewekte stroom op. Maar welke thuisbatterij moet je kiezen? Dit zijn de types.

Lees meer

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

VEKA lanceert tool om automatisch energie te besparen met je digitale meter

VEKA lanceert tool om automatisch energie te besparen met je digitale meter

VEKA lanceert een tool om het beste energiebeheersysteem (EMS) te vinden. Bespaar op je energiefactuur en verhoog je zelfverbruik zonder ingewikkelde apps.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag