Keramische terrastegel door en door dezelfde kleur?
Men zegt: “Volkeramische tegels zijn in de massa gekleurd. Als er ooit een hakje uit je tegel komt, dan zal de laag daaronder niet anders kleuren”
Nu ben ik al bij verschillende tegelzaken langsgeweest en heb ik al wat tegels bekeken bij mensen thuis die beweren dat ze volkeramisch zijn. Bij de tegelzaken zegt men dat het onmogelijk door en door dezelfde kleur kan zijn. Volgens hen wordt een print digitaal in de klei gedrukt, eventueel met een patroon/structuur. Dit wordt dan gebakken op 1300 graden (er zouden slechts een beperkt aantal kleikleuren zijn en men neemt degene die het beste past bij de print). De tegels die ik gezien heb lijken aan de zijkanten een egale grijze kleur te hebben en dus helemaal niet dezelfde kleur te hebben als de print bovenop. Bij de tegels met hoekjes af zie ik dat de onderliggende kleur ook diezelfde grijze kleur is en niet die van de print. Betekent dit in tegenstelling tot wat men daar beweert het toch allemaal minderwaardige kwaliteit is?
Dus, bestaan er echt keramische tegels waarbij de kleur van de print helemaal doorheen de tegel hetzelfde is en zijn dat effectief degene met de beste kwaliteit?