tuinhuis op klinkers plaatsen die niet waterpas liggen

7

tuinhuis op klinkers plaatsen die niet waterpas liggen

leentje 123
leentje 123
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Ik ga een tuinhuis van 3x3 op mijn reeds gelegde klinkers plaatsen. Nu zie ik dat deze redelijk mooi gelijk liggen maar niet waterpas in 1 hoek, die op de hele lengte toch wel een 2cm verloopt (leger ligt). Hoe los ik dit op zonder dat ik over de hele oppervlakte een nieuwe betonlaagje moet gieten...dit zou teveel zonde zijn van de mooie klinkers. Zou ik juist dat ene hoekje kunnen ophogen, maar dan steunt het hele tuinhuis in die hoek maar op één punt.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Wellicht gaat dit over een houten tuinhuis en dan is het aangewezen dat je de onderbalk, omwille van vochtproblemen, niet plat op de klinkers laat steunen maar dat je minstens bij elke bevestiging aan de vloer een vochtbestendig uitvulblokje voorziet tussen vloerbalk en klinkervloer. Door middel van die uitvulblokjes kan je het tuinhuis perfect waterpas zetten.

0
leentje 123
leentje 123
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor de snelle respons :)  Ik bestel er "kunstof funderingbalken" bij, maar dat lost het waterpas probleem niet op denk ik. Heb het even opgezocht en vind alleen "opvulblok" en deze is 1,7 zie ik. Dus dan nog zien of dat juist is wat ik mis van hoogte. En zet ik dan "alleen" maar in de hoek, want de hoogte verloopt tussenin. Buigt die lengte dan niet door met het gewicht van het tuinhuis?

0
Charel
Charel
5 jaren geleden

Kunststof funderingsbalken zouden in principe vlak op de vloer kunnen aansluiten, het gaat er om dat er geen houten balken of planken in constant grondcontact blijven, dat het hout luchtig geplaatst is zodat het ook aan de onderkant steeds kan opdrogen. En bijkomend in uw geval: dat je de funderingsbalken waterpas kunt leggen.

Als ik het over opvulblokjes heb dan kan dat eender wat zijn. Zo zou je bijvoorbeeld dikke stukjes taaie roofing hiervoor kunnen gebruiken die je ofwel enkel ofwel met meerdere op elkaar onder de vloerbalk zou kunnen schuiven om zodoende het geheel waterpas te krijgen. De ondersteuningen moet je dus met uitvulmateriaal telkens op maat kunnen voorzien tot alles waterpas is.

Bij 3x3 zou je dan op elke hoek bevestigingsbouten kunnen aanbrengen met daaronder één of meerdere uitvulllapjes, en dan nog twee of drie bevestigingen aan elke zijde met ook weer uitvullapjes. De vloerbalken steunen dan om de 75 of 100 cm. Dat aantal bevestigingen is ook vooral nodig om het tuinhuis stormvast te maken.

0
leentje 123
leentje 123
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt voor de info :)

De roofing onder of boven de funderingbalken? Ik heb geen stormbeveiliging bijgenomen omdat het een rijwoning is (dus redelijk bebouwt) en het in de hoek van een kleine tuin en tussen twee hoge houten schuttingen komt te staan, ook dacht ik dat ik deze niet kan bevestigen met de klinkers...zie ik dat fout?

0
Charel
Charel
5 jaren geleden

Ik veronderstel dat die kunststof funderingsbalken bijkomend is om rondom onder het houten tuinhuis te voorzien ?

Het maakt dan niet veel uit waar je de uitvulling doet, onder of boven die funderingsbalken, de houten onderregel zal geen last hebben van vocht.

Ik zou dan dat kunstof kader eerst vastschroeven aan de  klinkers om vervolgens het tuinhuis vast te schroeven aan dat kader.

0
leentje 123
leentje 123
0 6 Andere particulier
5 jaren geleden

Fundering gaat inderdaad helemaal rond/onder het huis.

Bedankt voor de vele info :)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag