7

wel of niet betonplaat

Dart
Dart
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Ik ben de vloeren in mijn huis aan het uitbreken,

aanvankelijk dacht ik dat er een betonplaat zat maar nu begin ik te twijfelen

Op 10cm stootte ik op wat beton lijkt maar met vrij grove stenen, aanvakelijk was er wel hier en daar een steen die loskwam maar nu er meer open ligt vind ik plekken waar ik enkele cm diep kan graven met de hand, gewoon losse stenen.

Ik vroeg me af als dit mogelijks iets anders is dan beton of als dit gewoon slechte kwaliteit  zwakke plekken zijn

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hoogstwaarschijnlijk het systeem van vloeren op volle grond dat vroeger veelvuldig werd toegepast. Zelden werd daarbij een betonplaat gestort, dat was ook niet nodig.

De niet draagkrachtige oorspronkelijke bovenlaag grond werd afgegraven om er een dikke laag zavel voor in de plaats te brengen. De zavel werd aangedrild of aangewaterd om hierop dan de vloer in de mortel te leggen.

Maar zeer vaak werd er ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om samen met die zavel hier ook alle steenafval van de bouw in te storten, niet omdat dat struktureel nodig zou zijn maar ook omdat men dan minder zavel moest aanvoeren en men zo meteen ook van dat afval af was. Door het aanwateren van die mengeling steenafval/zavel werden alle holle ruimtes tussen de stenen opgevuld met zavel en kreeg men zo ook een stabiele ondergrond.

In feite zou je op deze bestaande ondergrond opnieuw kunnen vloeren. Maar wellicht ga je wat dieper moeten uitgraven om te kunnen isoleren en chappen.

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Misschien een foto plaatsen?

Ligt je vloer toch niet in gele zand?

0
Charel
Charel

Hoogstwaarschijnlijk het systeem van vloeren op volle grond dat vroeger veelvuldig werd toegepast. Zelden werd daarbij een betonplaat gestort, dat was ook niet nodig.

De niet draagkrachtige oorspronkelijke bovenlaag grond werd afgegraven om er een dikke laag zavel voor in de plaats te brengen. De zavel werd aangedrild of aangewaterd om hierop dan de vloer in de mortel te leggen.

Maar zeer vaak werd er ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om samen met die zavel hier ook alle steenafval van de bouw in te storten, niet omdat dat struktureel nodig zou zijn maar ook omdat men dan minder zavel moest aanvoeren en men zo meteen ook van dat afval af was. Door het aanwateren van die mengeling steenafval/zavel werden alle holle ruimtes tussen de stenen opgevuld met zavel en kreeg men zo ook een stabiele ondergrond.

In feite zou je op deze bestaande ondergrond opnieuw kunnen vloeren. Maar wellicht ga je wat dieper moeten uitgraven om te kunnen isoleren en chappen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

Woningen waar er geen betonplaat werd voorzien hebben na 20 jaar allemaal te kampen met verzakkingen gaande van 1mm tot zelfs enkele centimeters, afhankelijk van de ondergrond. Als u degelijk werk wilt afleveren, voorzie in elk geval een dragende ondervloer van 10 tot 12 cm beton, waarop je dan de leidingen, isolatie en chape kunt aanbrengen. Het WTCB, een adviesgevende organisatie in de bouwsector, voorziet bij haar  adviezen of werkmethoden steeds een degelijke dragende ondervloer van beton.

0
Charel
Charel

Laat ons niet veralgemenen Hugo !

Waar er verzakkingen waren op die manier daar was dat destijds niet goed gedaan. En dat is lang niet overal !

Ook bij recente woningen met betonplaat heb je wel eens verzakkingen of doorbuigingen van de vloer.

In beide gevallen heeft dat niets te maken met het wel of niet aanwezig zijn van een betonplaat.

Het is ook niet omdat WTCB in een advies een betonplaat aangeeft dat dit daarom een altijd geldende en enige mogelijkheid is.

0
Dart
Dart
0 1 Verbouwer
5 jaren geleden

allesinds al bedankt voor de reacties

ik ben nadien op een van de slechte plekken wat beginnen graven en de zavel is inderdaad op een laag gravé gelegd.

Het lijkt me te dwaas om verder te doen op de gravé wetende dat het niet goed is, isoleren zal zo ook geen optie meer zijn

Maar nu zie ik me er geen man op om nog eens 3-4 keer het werk extra te doen (die gravé is waarschijnlijk nog slechter als beton om uit te breken)

Ik denk dat ik eens rond ga kijken hoeveel dit zou kosten om dit te laten doen.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Neen, dat gaat makkelijker eruit te halen zijn dan beton. Beter goed aanpakken en je vloer tegelijk ook isoleren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag