Plat bitumen dak isoleren binnenzijde tussen balken

9

Plat bitumen dak isoleren binnenzijde tussen balken

AnneUtrecht
AnneUtrecht
#Isolatie · 5 jaren geleden

Goedendag, Binnenkort wil ik mijn plafond isoleren. Het is een plat dak met bitumen, aan de buitenzijde isoleren (op het dak) is helaas niet mogelijk. Ik wil de isolatie graag aanbrengen tussen de houten balken. Ik ga met een dampdoorlatend folie werken, dan steenwol, dan een luchtlaag en dan dan gipsplaten. Ik heb 2 vragen:

1. Moet er ook een luchtlaag boven het steenwol?

2. Moeten er gaten worden geboord in de balken in de luchlaag, zodat luchtverplaatsing tussen de balken mogelijk is? Ik krijg hier steeds wisselende adviezen over.

Hartelijk dank!

Anne

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
5 jaren geleden

Het is beter dat je de gehele ruimte tussen de balken opvult met isolatie zonder ergens een luchtspouw te laten.

Vlak onder de isolatie breng je een intelligent dampscherm aan, hierop een uitlatting waarop je de gipsplaten bevestigd.

De ruimte tussen het dampscherm en de gipsplaten (leidingspouw) gebruik je om je elektriciteitsleidingen in te leggen

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Algemeen wordt afgeraden om isolatie aan te brengen in de onderliggende houten constructie van een plat dak. Er is gevaar op condensatie  tussen plat dak en isolatie die met de jaren het hout gaat aantasten.

Dus  best een oplossing zoeken om toch de isolatie aan de buitenzijde aan te brengen  

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

en waarom zou dat dan niet mogelijk zijn, bovenop uw bitumen dak isoleren???
- een reden omwille van budget omdat nu eenmaal glaswol aanbrengen tussen je balken goedkoper is???
als je dakconstructie wegrot dan is het pas goedkoop!!!
- omdat er een te kleine dakrand is of andere schijnbare beperking? ook die vraag/probleem kan vlotter beantwoord worden dan je dak binnen de 10j te moeten herbouwen wegens wegrotten

Er bestaat wel een mogelijkheid voor isolatie tussen balken ONDER HEEL STRIKTE VOORWAARDEN. Maar aangezien je hier vragen stelt en er geen professionele lectuur op nageslagen hebt zal deze oplossing zeker niet voor een doehetzelver weggelegd zijn die zo weinig opzoekingswerk deed. Zelfs de meeste professionals blijven er weg omdat die oplossing enorm veel nauwkeurigheid en detailafwerking eist en productenkennis.

Ga a.u.b daarvoor een opleiding volgen bij Eurabo of bij Proclilma/Isoproc. Die waren vroeger gratis en kosten nog steeds niet veel en worden compleet gecompenseerd met een voucher. Daar ga je op alle moeilijkheden gewezen worden en de bouwfysica die er achter steekt en ook alle hulpproducten leren kennen die niet in de gewone vakhandel voor handen zijn.
dit is echt geen onderwerp om hier op een halve pagina zonder enige schets of foto in kleur te beantwoorden. Alleen de cataloog achtergronduitleg van deze producten neemt al meerdere bladzijden in beslag.

0
AnneUtrecht
AnneUtrecht
0 4 Andere particulier
5 jaren geleden

Dank, helaas mag dat niet omdat ik in een appartementencomplex woon met de regel: isoleren eigen plafond mag, isoleren op dak niet totdat het dak wordt vernieuwd (over 15 jaar). 

0
AnneUtrecht
AnneUtrecht
0 4 Andere particulier
5 jaren geleden

Mijn voorstel was het advies van 1 bouwkundig ingenieur en van 3 aannemers die ik geraadpleegd heb. Omdat ik als leek twijfel vraag ik nog even verder, vandaar. Ik ka de isolatie laten aanleggen en niet zelf plaatsen.

0
AnneUtrecht
AnneUtrecht
0 4 Andere particulier
5 jaren geleden

.

0
AnneUtrecht
AnneUtrecht
0 4 Andere particulier
5 jaren geleden

Dank, helaas mag vaste isolatie op het dak plaatsen niet van het complex. Gek genoeg met plafond isoleren wel.

0
E*L
E*L
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

Wat jij wil maken noemt men een "koud dak" en wordt vanwege het gevaar op condensatie meestal af geraden. Als je dit toch maakt dan moet je er voor zorgen dat er geen lucht uit de ruimte bij de isolatie kan geraken. Je moet dus een 100% dampdicht scherm aanbrengen, zoniet zal de vochtige lucht uit de ruimte condens (en schimmels ;-) ) veroorzaken in je isolatie en aan het plafond (je dak). Verder heeft Charel gelijk, alle ruimte die voorzien is voor isolatie (van plafond tot aan dampscherm) moet je ook opvullen met isolatie zodat er zo weinig mogelijk lucht kan circuleren; deze lucht komt dan immers uit je ruimte en zal condens veroorzaken in de "koudere" lagen.  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag