6

Radiatoren afkoppelen

Roger64
Roger64
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Hallo,

ik heb een CV installatie van Intergas in mijn huis. Ik wil nu een aantal van mijn radiatoren gaan afkoppelen. Ik heb er al 2 afgekoppeld (badkamer, overgegaan op IR paneel) en de zolder (overgegaan op een electrisceh verwarming). Ik wil er nu weer 3 afkoppelen, 2 * huiskamer en 1 * garage. (er blijven er dan nog 2 in het gehele huis over (slaapkamers). Ik heb ooit gehoord dat een CV installatie een bepaalde capaciteit kwijt moet kunnen (in het volume van de radiatoren), echter staan al mijn radiatoren voor het grootste deel van het jaar uit (ook in de winter) en mijn CV installtie werkt nog altijd prima. Dus is de vraag, kan ik deze 3 radiatoren afkoppelen zonder dat mijn CV installatie daar schade van gaat ondervinden?

Bedankt voor de info.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
5 jaren geleden

Nee, dat kan perfect

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

je kan afkoppelen wat je wenst. Er moet immers een bypass voorzien zijn.
Maar wat ik niet begrijp is dat je elektrisch verwarmt waar het met c.v op gas kan. Gewoon omdat electrische kWh 3 tot 4x zo duur is als de kWh van gas. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik begrijp die werkwijze ook niet goed vermits je op die manier inderdaad meer verbruikskosten gaat hebben voor dezelfde warmteopbrengst.

Bovendien gaan die twee overblijvende radiatoren voor hetzelfde doel nu meer verbruiken dan vroeger toen ze een onderdeel van een grotere installatie waren.

0
Roger64
Roger64
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Bedankt allen voor je reactie, ik weet inmiddels ook al dat je het maximale vermogen van de installatie kunt terugstellen. Dus het komt goed. V.w.b. de kosten, klopt, electrisch is duurder maar ik heb een overschot aan opbrengst van mijn zonnepanelen (en gas komt nog niet uit de grond bij mij). De elektrische radiatoren zullen niet veel aanstaan, daarnaast vind ik ze er netter uitzien en wil ik alle verwarmingsslangen uit mijn hal. Mss vreemde logica, maar goed, zo is het nu eenmaal. Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. Nogmaals eenieder bedankt voor zijn moeite & reactie

0
mbbs1024
mbbs1024
14 178 Andere particulier
5 jaren geleden

Vergeet niet dat binnenkort de regeling van de terugdraaiende teller waarschijnlijk zal afgeschafd worden, als de VREG het proces tegen deze wetgeving wint.

Op dat moment kan je niet meer gebruik maken van je in de zomer geproduceerde stroom om die in de winter terug gratis van het net af te halen.

Bereid je dus maar al voor om die radiatoren terug te zetten als het zover is.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag