Aannemer in de fout?
In 2015 kochten wij een bungalow van +-1950. Die een volledige renovatie nodig had. Wij gingen samen in zee met een gerenomeerde aannemer van hier in de buurt. Hij staat gekend voor zijn hoge kwaliteit en nakomen van afspraken. Tijdens de rondleiding in het "oude" huis hadden we vermeld dat we een vermoeden hadden van vochtproblemen. Hij veegde dit van de kaart door te zeggen dat dit kwam doordat er over de waterkering was bezet. Aangezien zijn reputatie geloofden wij dit.
2 jaar geleden lieten wij ons huis schilderen. Na het verplaatsen van alle "vaste" meubels verschoten wij van de zwarte schimmel achter deze meubels. Ook moesten wij alle plinten vanuit de ruimtes waar laminaat lag wegsmijten. Deze waren beschimmeld nat en vielen in stukken. Alle muren kregen eerst een schimmelwerende verflaag. Helaas na enkele maanden kregen wij op verschillende plaatsen blazen en viel de verf van de muur. Wij lieten de aannemer komen. Zijn conclusie, onze buitenmuur hield te veel vocht vast. En moest behandeld en geverfd worden. Dus dit deden wij.
De afgelopen periode heeft het behoorlijk geregend en merken we dit aan onze woning. Ruimtes die niet verwarmd worden vertonen natte plekken op de muren. Om de twee weken moet ik verschillende muren afwassen of er vormt schimmel op de muren en rond de ramen. Zeker onderaan de muren vormt er heel snel schimmel. Onze luchtontvochter haalt dagelijks veel vocht uit de ruimte waar hij die dag staat.
Ik liet andere aannemers komen en allen zeggen dat onze waterkering (of injecties) had vervangen moeten zijn tijdens de renovatie. Al hun vochtmeters meten hoge waarden
Naar mijn mening heeft de aannemer toen ofwel een nieuwe waterkering moeten plaatsen/voorstellen of injectie. Dit is niet gebeurd en nu zitten wij met schimmel, vocht en afbladerende verf. Aangezien dit slecht is voor de gezondheid, willen we het probleem aanpakken. Maar vinden het enorm zuur van al het geld dat we al reeds hebben uitgegeven aan schilderwerken en etc. Ook dat alles moet afgekapt worden en etc om alles te herstellen zal wel behoorlijk wat geld kosten. Ook vind maar terug eens plinten.
Hoe pak ik dit best aan bij de aannemer en kan/mag/zou ik iets moeten verwachten van deze aannemer?