Plat dak afkoelen - stralingswarmte - Schilderen, kiezels of groendak

6

Plat dak afkoelen - stralingswarmte - Schilderen, kiezels of groendak

Bjorn S
Bjorn S
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

Goedemiddag,
Vorige zomer merkte ik dat het plat dak veel stralingswarmte geeft naar onze slaapkamers.
Nu zijn we op zoek naar een oplossing hiervoor.
Ik vond al volgende oplossingen: witte kiezels, wit schilderen, groendak.

Nu vroeg ik me af wat de beste keuze is?

Het wit schilderen lijkt met het makkelijkst. Maar of dit echt ook efficient is...

Kiezels of een groendak lijken me dan beter. Maar...

In beide omstandigheden kan je niet meer bij je roofing, mocht er ooit een lek zijn...

Verder heb ik ergens gelezen dat een groendak het regenwater bruin kleurt, waardoor het niet meer bruikbaar is / zou zijn?

Wat is jullie mening? Hoe kan ik mijn plat dak wat minder warm laten worden en als gevolg de stralingswarmte verminderen?

Alvast bedankt

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Kiezels en zeker een groendak vormen een grote bijkomende belasting van het dak. Niet alle platte daken zijn daar op berekend.

Bij een groendak heb je zeker een ernstige verkleuring van het regenwater. Bij een grinddak ben ik niet zeker maar het zou me niet verbazen dat je dat ook daar, zij het misschien in mindere mate, kunt hebben.

Blijft over het schilderen van de dakoppervlakte met een bitumineuze aluminiumverf. De roofing wordt hiermee enigzins vernieuwd, je kan er altijd nog bij en je kan lekken opsporen en herstellen. Door de weerkaatsing van de zonnestralen zal het dak veel minder warm worden, minder warmte naar onder doorgeven en minder snel verouderen. Bovendien zal je regenwater hierdoor helderder zijn dan bij blote roofing.

Volgens mij in alle opzichten de beste oplossing.

0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

wij hebben reeds meerdere van die probleemstellingen moeten onderzoeken en de ervaring leert (in tegenstelling tot wat sommigen hier schrijven) dat schilderen geen haalbare zaak is. Dat is niet weersbestendig genoeg. 
een echte coating daarentegen is wel duurzaam. 
het lijkt mss hetzelfde, maar dat is het helemaal niet. 
Een grindbelasting met witte keien (en alleen wit) en dan nog in bepaalde gevallen, presteert nog beter: dat zien we in de simulaties met dynamische programma's zoals Wufi. 
echter geeft dat een hoge last waarop het dak moet berekend zijn. 

0
Bjorn S
Bjorn S
0 1 Verbouwer
4 jaren geleden

@ Art, mag ik dan concluderen dat de beste oplossing een coating leggen is of opteren voor witte kiezels.

ivm de coating, heb je hier ergens aanbevelingen rond?

Ons dak is zeker voorzien voor een dergelijke belasting, vandaar dat ik dacht in de richting van groendak. 
Ecologisch, mooi en het schijnt te helpen tegen stralingswarmte heb ik gelezen.

echter, als het regenwater stevig verkleurd, is het dan nog bruikbaar voor gebruik wasmachine ed?

Groetjes,

0
Art
Art
6 121 Andere professioneel
4 jaren geleden

wij analyseren (voorlopig) geen groendaken omwille van de vele problemen van (onderhoud) waterdichting/infiltraties, behoefte aan irrigatie, vervuiling water...

wat heb je van dakopbouw/isolatie?

uit de simulatie blijkt vooral het belang van 's nachts de opgeslagen warmte in het dak/kamers onder het dak en de grind, opnieuw te kunnen afgeven aan de koudere buitenomgeving. zo blijkt uit de simulaties ook dat meer isoleren met bv PUR net het tegenovergestelde effect geeft!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Beste Bjorn,

Als ik zeg " schilderen van het dak met een bitumineuze aluminiumverf " dan is dat hetzelfde als 'het aanbrengen van een coating". 

Het woord coating is echter veel te algemeen en dekt vele ladingen, je kan niet eender welke coating (verflaag) aanbrengen op roofing. Vandaar dat ik specifiek "een bitumineuze aluminiumverf" heb genoemd wat hetzelfde is als "een bitumineuze aluminium coating".

Je moet hiervoor niet naar een verfwinkel maar naar een bouwhandel waar men ook roofings verkoopt.

Kijk al eens op de site van bijvoorbeeld Imperbel, Derbigum.

Nog een aanvulling:

Zelf gebruik ik hiervoor Derbisilver op roofingdaken die nog in goede staat zijn.

Voor daken waarvan de kwaliteit van de roofing twijfelachtig is zou je eerder Derbisilvertop spray kunnen overwegen, al zou ik daar eerder de roofing vervangen.

Andere roofingfabrikanten of verdelers zullen wellicht ook wel gelijkaardige producten in hun gamma hebben, hiermee heb ik echter geen ervaring.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag