6

Ventilatiesysteem D zonder geluiddemper

jb2
jb2
#Ventilatie · 4 jaren geleden

De installateur van het ventilatiesysteem stelt het volgende voor; alle materialen van Zehnder, unit ComfoAir Q350(excuses voor de merknamen), vandaar vertrekken met Flexalen HRV kanaal(inwendig geïsoleerd) naar een Comfoflat verdeelkast vanwaar de Comfoflat platte luchtkanalen naar de ventielen gaan. Dit zowel voor de aanvoer als afvoer.

Op mijn vraag of er geen geluidsdempers moeten voorzien worden kreeg ik als antwoord;

Als leek moet ik dat dan maar geloven, maar heb ik toch mijn twijfels! Kan iemand dit bevestigen?

Alle reacties

0
jb2
jb2
0 2 Bouwer
4 jaren geleden

Niemand? Mijn vrees is gewoon dat de installatie teveel lawaai zou maken en dan zou ik liever uit voorzorg toch geluidsdempers plaatsen! Of is dit een domme vraag!!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je kan die geluidsdempers er later altijd nog tussenplaatsen moest het nodig zijn.

Ik heb geen ervaring met het door u genoemde systeem maar wel met een gelijkaardig.

Hier is hetzelfde toestel gebruikt zoals het jouwe maar dan ipv met comfoflat is hier gewerkt met het comfotube systeem. Dat is ook met verdeelkasten en telkens aparte kanalen naar de ventielen, hier met ronde kanalen van 90 mm en bij u met platte kanalen.

Er waren initieel geen geluidsdempers geplaatst omdat de verdeelkasten in feite al geluidsdempers zijn.

Kort na de installatie zijn er toch nog twee geluidsdempers net na de unit geplaatst om bij de hoogste stand toch ook wat meer demping te hebben, wat achteraf gezien eigenlijk niet nodig was.

Ik zou dat dus nu niet meer opnieuw doen, op de vrijwel altijd gebruikte lage stand was er nooit een probleem zonder die extra dempers, en bij de hoogste stand die we vrijwel nooit gebruiken was er eigenlijk ook geen groot verschil te merken.

0
jb2
jb2
0 2 Bouwer
4 jaren geleden

Dank voor je antwoord Charel!