6

Ventilatiesysteem D zonder geluiddemper

jb2
jb2
#Ventilatie · 4 jaren geleden

De installateur van het ventilatiesysteem stelt het volgende voor; alle materialen van Zehnder, unit ComfoAir Q350(excuses voor de merknamen), vandaar vertrekken met Flexalen HRV kanaal(inwendig geïsoleerd) naar een Comfoflat verdeelkast vanwaar de Comfoflat platte luchtkanalen naar de ventielen gaan. Dit zowel voor de aanvoer als afvoer.

Op mijn vraag of er geen geluidsdempers moeten voorzien worden kreeg ik als antwoord;

Als leek moet ik dat dan maar geloven, maar heb ik toch mijn twijfels! Kan iemand dit bevestigen?

Alle reacties

0
jb2
jb2
0 2 Bouwer
4 jaren geleden

Niemand? Mijn vrees is gewoon dat de installatie teveel lawaai zou maken en dan zou ik liever uit voorzorg toch geluidsdempers plaatsen! Of is dit een domme vraag!!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Je kan die geluidsdempers er later altijd nog tussenplaatsen moest het nodig zijn.

Ik heb geen ervaring met het door u genoemde systeem maar wel met een gelijkaardig.

Hier is hetzelfde toestel gebruikt zoals het jouwe maar dan ipv met comfoflat is hier gewerkt met het comfotube systeem. Dat is ook met verdeelkasten en telkens aparte kanalen naar de ventielen, hier met ronde kanalen van 90 mm en bij u met platte kanalen.

Er waren initieel geen geluidsdempers geplaatst omdat de verdeelkasten in feite al geluidsdempers zijn.

Kort na de installatie zijn er toch nog twee geluidsdempers net na de unit geplaatst om bij de hoogste stand toch ook wat meer demping te hebben, wat achteraf gezien eigenlijk niet nodig was.

Ik zou dat dus nu niet meer opnieuw doen, op de vrijwel altijd gebruikte lage stand was er nooit een probleem zonder die extra dempers, en bij de hoogste stand die we vrijwel nooit gebruiken was er eigenlijk ook geen groot verschil te merken.

0
jb2
jb2
0 2 Bouwer
4 jaren geleden

Dank voor je antwoord Charel!

Als we dan zorgen dat de buizen net na de unit lang genoeg zijn, kunnen we inderdaad nog ingrijpen. Ik ben al blij dat de unit dan toch vrij stil is, al lees ik wel dat de plaatsing van de kanalen ook heel belangrijk is en ook een eventuele bron van geluid kan zijn.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

In ieder geval is geluidsoverdracht bij het systeem Comfotube geen probleem en op dat gebied is dat volgens mij zeer goed te vergelijken met het systeem Comfoflat.

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Voor woningen is een demper normaal niet nodig, behavle bij slecht berekende systemen of slecht afgestelde systemen. Ik zit met 155m² en heb de afvoeren naar de ventilatie box met 10% verhoogd. voor eventuele uitbreding.

Die 10% leid tot grotere diameters.

Vanaf 200m² is dat zelfs verplicht. om de leidingen te verzwaren. In de buis geld een Vmax als je die respecteerd is een demper niet nodig. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Een goede luchtvochtigheid in huis: tips tegen droge of vochtige lucht

Is de lucht in jouw huis te droog of te vochtig? Ontdek de gevolgen en zorg voor een goede luchtvochtigheid in huis dankzij deze tips.

Lees meer

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

In de kijker: nieuw ventilatiesysteem C voor renovaties

Ontdek de innovatieve DUCO ventilatiesystemen C die zorgen voor energiezuinige luchtverversing tijdens renovaties.

Lees meer

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Een goede ventilatie is belangrijk. Maar waarom? Welke ventilatiesystemen zijn er? Welk systeem kies je het best? Wat met het onderhoud én de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag