inbouw mannelijk en vrouwelijk koperen pennetjes voor smeltzekering 2 A vervangen

3

inbouw mannelijk en vrouwelijk koperen pennetjes voor smeltzekering 2 A vervangen

gilberto
gilberto
#Elektriciteit · 4 jaren geleden

Hello, 

Daar het zeer moeilijk is om nog een oude smeltzekering van 2A te kopen, wil ik proberen om de ingebouwde man.en vrouw. pennetjes te verwijderen en te vervangen voor en man.en vrouw. pennetje van 6 A.,zodat er een automatische penzekering van 6 A kan worden geplaatst

Kan ik deze koperen ingebouwde pennetjes losdraaien en dan er nieuwe koperen pennetjes voor een smeltzekering van 6A indraaien?

Moet ik links of rechts draaien om deze koperen pennetjes eruit te draaien?

Dank bij voorbaat.

Grtz,

gilbert

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67834/gilbert-smeltzekering-6-a-3-juni-2021.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ec39930dbe338d51c117e8e1f43c6599https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67834/gilbert-smeltzekering-2-a-4-juni-2021.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a1a144323bbd64cfded31c873d81c153https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/67834/gilbert-smeltzekering-2-4-juni-2021.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=629486534d2aa0d4756e84b0b17d6ddf

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5456 Andere professioneel
4 jaren geleden

Daar bestaan (bestonden) speciale schroevendraaiers voor, aan de ene kant mannelijk en aan de andere kant vrouwelijk.

Maar ook met een brede schroevendraaier kan je het hulsje uitdraaien en met een dun schroevendraaiertje het pennetje wat eventueel ook met een punttang zou kunnen.

Met de uurwerkwijzers mee om vast te draaien en tegenovergesteld om los te draaien.

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
4 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb de twee vrouw. koperen hulsjes (passchroefjes)kunnen verwijderen, maar een man. pennetje brak af.

Dus zal ik de elektrieker laten komen ,die wel een passchroefsleutel heeft en de man. en vrouw. koperen passchroefjes voor 2A laten vervangen door vrouw. koperen hulsjes geschikt voor een automatische zekering van 6A. 

Een oude smeltzekering van 6 A mag niet worden gebruikt wegens de niet juiste smelttijd toegelaten door de brandverzekering.

grtz,

gilberto

PS: De passchroef moet voorkomen dat een smeltpatroon van een te hoge waarde wordt aangebracht. Zo is het wèl mogelijk een smeltveiligheid van 6 A in de passchroefvan 16 A te zetten maar het omgekeerde niet.

Dit is niet helemaal juist als het gaat om een oude statieten smeltzekering 6 A waarvan de smelttijd niet meer geldig is. 

Is dit juist of zit ik er naast?

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.

Lees meer

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag