5

software voor bouwtekening

JanVan96
JanVan96
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

We gaan onze woning verbouwen.

Er zullen geen structurele wijzigingen gebeuren waardoor een architect niet vereist is.

Wel willen we de gevel opnieuw isoleren en een nieuwe steen errond zetten. Ook willen we in het dak aan de voorzijde een (kleine) dakkapel steken.

Welke software kunnen we best gebruiken voor het uittekenen van de plannen ? Mag betalend zijn. We moeten er alle plannen nodig voor een bouwaanvraag uit kunnen halen (oa. zijaanzichten en doorsnedes).

Alvast bedankt

Alle reacties

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

In 3D bvb via autodesk Fusion 360 gratis te downloaden en gebruiken voor pariculieren. Wel registreren.

In 2D Bricscad light , lisp mogelijk: 314 euro per jaar DWG formaat

In 2D draftsight professional : 308 euro per jaar. DWG formaat.

Bricscad leunt dicht aan bij autocad maar opletten als je ARX aplicaties van autocad gebruikt moet je ARX aanpassen en omzetten naar BRX in de config bestanden.

Tools als autofluid (zeer duur) werken reeds met BRX.

Gratis 2D/3D cad : Freecad maar dit vraagt een langere aanpassen voor het gebruik.

NanoCad free: max tot dwg2013 formaat; vraag ook wat langere gewoonworden.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Vrij te downloaden: Sketch up

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Sketchup ok maar kent geen arx of lisp of VBA.

Dus bestaande tools gebruiken gaat niet.

Geen DWG formaat dus eventueel hulp inroepen is al moeilijker.

Tussen sketchup free en sketchup pro en studio grote verschillen.

En kijk niet blind van de foto's want zoiets opbouwen kost tijd.

Ook nog, in 3D steek je er wel iets meer tijd in in vergelijking met 2D

De applicaties die ik noem zijn gebaseerd op de ACIS kernel dus in het vaarwater van autocad.

En dus werken de autocad commando's ook.

Enig uitzondering parametrische 3D maar daar moet je wel letten zoals bij het Dure Revit  dat het model goed is opgebouwd of er komt een moment dat het in het design plots fout loopt.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Na  9 maanden zal JanVan 96 wel een oplossing hebben gevonden zeker ?

En je mag dan nog zoveel cadprogramma's willen gebruiken maar als je niet kunt tekenen op papier dan zal dat ook niet gaan met een tekenprogramma.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag