Vivax, het gaat niet om de grammekes zout of de literkes water, het gaat er om dat je het principe van hygroscopisch zout in oudere muren begrijpt.
Uiteraard is dat een fenomeen dat de meesten uit de bouwwereld, zowel architecten als bouwvakkers, als vochtbestrijders ongetwijfeld wel kennen en begrijpen. Maar ik snap wel dat dit niet voor iedereen zo is, daarom zal ik het nogmaals proberen kort en duidelijk uit te leggen.
1) Bij opstijgend vocht kunnen er in het grondwater opgeloste zouten meegevoerd worden tot in de bovengrondse muren. Dat opstijgen en verdampen van grondvocht is een continue proces, dat gaat dus niet over 1 liter zoals je dacht maar wellicht kan dat over duizenden liters gaan over de loop der jaren. Het vocht dampt weliswaar voortdurend uit maar elk meegekomen grammeke zout zal in de muur achterblijven om zich daar grammeke na grammeke op te stapelen
2) Als men vervolgens de muur terecht gaat injecteren of van een waterkerende folie voorzien dan stopt uiteraard het opstijgen van vocht uit de ondergrond. Afhankelijk van de hoeveelheid zout die er gedurende al die jaren is meegevoerd zal de muur niet, nauwelijks of heel erg zoutbelast zijn en dus niet, nauwelijk of heel erg hygroscopisch werken en vocht aantrekken.
Het heeft dus geen zin om u af te vragen of om mij te vragen over hoeveel zout dat dan eigenlijk gaat of over hoeveel water dat dan zal aantrekken want dat is overal verschillend. Op sommige plaatsen is dat vrijwel niets terwijl het op andere plaatsen te veel is.
Op die plaatsen is het dan aangewezen om niet enkel een waterkering te voorzien maar ook om het zout in de muur op te sluiten achter een in te pleisteren membraan zodat het geen vocht meer kan aantrekken vanuit de lucht.
Geloof je hier niet in ? Mij goed hoor, maar dan zeg je hiermee dat al die architecten die het voorschrijven, de aannemers van restauratie- en renovatiewerken en de uitvoerende firma's bedriegers zijn en degenen die het hebben laten uitvoeren bedrogenen.
En als je wilt weten hoeveel vocht die zouten uit de lucht kunnen halen dan moet je maar eens een eenvoudige vochtvreter aanschaffen, die werkt op hetzelfde principe als een zoutbelaste muur: hygroscopisch !