Ik ken er zelf niet veel van maar dit kan ik nog meegeven:
- buitengevel is onderaan natuursteen met zavel. We waren van plan om de zavel te verwijderen en blauwe steen (door een firma) te laten plaatsen.
- onze parket is op sommige plaatsen nat thv de muur
- de muren voelen niet koud onderaan
- we hebben gezien dat er roofing onder pleisterwerk zit dus we vermoeden dat de vorige eigenaar wel iets heeft gedaan. Het pleisterwerk is ook in goede staat
- het is een openstaande bebouwing
- we hebben een kelder die droog is momenteel
- rechtzetting: onze vochtmeter voor pleisterwerk geeft onderaan 3,4 a 3,8% (meetbereik is 0,5% tot 7,2%). 30cm hoger 0,6
Elke firma zegt iets anders dus we weten het momenteel echt niet meer en we willen niet onnodig grote binnenwerken laten doen als dit niet opbrengt.
Dankuwel alvast
Beste,
De woning is van 1956 zeg je, dan zullen de buitenmuren vrijwel zeker van een open spouw zijn voorzien. Is die open spouw ooit van isolatie voorzien ?
Als je zegt dat je achter het pleisterwerk roofing ziet, bedoel je dan dat er roofing verticaal tegen de muur is bevestigd met daarop een bepleistering ? Ik vermoed van niet, is het niet zo dat je tussen de voegen de roofing ziet zitten die horizontaal door de muur loopt ? In het laatste geval is dat een normale waterkering zoals die destijds werd uitgevoerd. Dat zou ook willen zeggen dat er geen opstijgend vocht is geweest en dat er daardoor dan ook geen hygroscopisch vocht in de muur zal zitten, die oorzaak van vocht zou je dan kunnen uitsluiten.
Blijft, naast andere mogelijke oorzaken, de mogelijkheid dat het om condensatie door te weinig ventilatie kan gaan. Dat zou je zeker eerst nog moeten evalueren nu je sinds een paar dagen beter ventileert. Ik vraag me wel nog altijd af hoe er vroeger wel of niet werd geventileerd en hoe je het nu doet.
Ik zou voorstellen om, vooraleer je misschien onnodige ingrepen gaat doen, nog enkele weken te wachten terwijl je ventileert zoals het zou moeten.
waarom raad je niet aan om een ventilator tegen de muur continu te laten blazen?
zo kan je elk vochtprobleem maskeren!
nee, men gaat de mensen aaraden om in de winter hun ramen continu open te laten om te 'ventileren' zodat de muren nog meer afkoelen en risico op condensatie reëel wordt, alsook de onvermijdelijke schimmels dan.
Om nog maar te zwijgen van het discomfort en de hoge energierekening.
Goe bezig!