3

Aanbouw buren

HermanVB66
HermanVB66
#Bouwpartners · 4 jaren geleden

12 jaar geleden kochten wij een rijhuis. 

Het huis van onze buren was iets langer zodat we in onze tuin op een stuk muur keken die mooi was bezet.

Ondertussen hebben we nieuwe buren en die hebben de achterbouw nog wat langer gemaakt.

Alles is wettelijk verlopen en wij hebben hiervoor ook ons akkoord gegeven.

Zowel de architect als de buren garandeerden ons (mondeling) dat het nieuw aangebouwde stuk ook door hen zou bezet worden.

Door de werken is trouwens ook een klein stukje van de reeds bestaande bezetting afgebroken.

Ondertussen zijn we meer dan een jaar verder, de aanbouw is al lang in orde, maar nog steeds geen bezetter gezien.

We hebben onze buren al verschillende keren aangesproken, maar die wimpelen onze vraag telkens af met allerlei uitvluchten.

Ik begin dus te vrezen dat ze hier niets aan gaan doen.

Mijn vraag is of ik ze hiervoor kan aanklagen ? Of moeten wij hier toch zelf voor opdraaien ? 

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
4 jaren geleden

Wat staat er in de vergunning die de gemeente heeft afgegeven???

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
4 jaren geleden

Moeilijke kwestie.

Veel zal afhangen of die muur een gemeenschappelijke is of niet. Staat die voor een deel op uw eigendom of staat die volledig op het eigendom van de buren ?

Indien we er van uitgaan dat de muur niet gemeenschappelijk is en de buurman vindt zijn eigen muur kwalitatief in orde dan lijkt het me moeilijk om te kunnen eisen die verder wordt afgewerkt naar uw esthetische smaak. Het mag dan wel beloofd zijn maar zonder dat daar iets van genoteerd staat heeft die belofte niet veel waarde.

Als je in dat geval toch blijft aandringen zou je van een koude kermis kunnen thuiskomen en zou de relatie met de buren voor de rest van uw leven verzuurd kunnen zijn. (als dat al niet is).

Je zou gemakshalve en voor alle gemoedsrust die muur zelf kunnen afwerken naar uw persoonlijke smaak, echter dan zou je hiervoor ook de toestemming moeten vragen aan uw buren, het is namelijk hun muur. Je zou dan al een zeer slechte relatie met de buren moeten hebben als ze zelfs dat zouden weigeren.

Vinden ze het oké, dan zou je ook nog iets van kostendeling kunnen afspreken.

Enfin, er zal moeten gepraat worden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag