Ik heb dit document op twee plaatsen doorgegeven omdat het beide keren over ongeveer hetzelfde probleem ging waarbij ook op die twee plaatsen twijfel werd gezaaid over het belang van ventilatie ook gedurende de nacht. En niet onbelangrijk: dit document is objectief en heeft geen enkel commercieel doel.
Ventilatieroosters kunnen prima werken maar ze zijn wel bedoeld om te werken in combinatie met een mechanisch afvoersysteem, een systeem C zoals men dat noemt, en dat ontbreekt hier. De roosters op zich geven onvoldoende debiet, ze kunnen nauwelijks een luchtstroom op gang brengen.
Het is niet mijn bedoeling om open vensters te promoten maar wel om hoe dan ook voldoende te ventileren, liefst dag en nacht.
Als je mijn persoonlijke voorkeur zou vragen dan zou ik als eerste een systeem D zonder raamroosters nemen gevolgd door een systeem C met raamroosters.
Ventileren met open ramen is dus niet iets dat ik zou promoten maar het kan een redelijk goede oplossing zijn voor het geval er geen betere mogelijkheid is.
Het gaat helemaal niet over gelijkaardige situatie: op het ander forum ging het over een natte kruipkelder omdat de regenwaterafvoeren doorheen de ondergrondse muur ging en het gat ervan helemaal open stond waardoor er dus hemelwater in de kruipkelder kwam.
dat gelijkstellen met condensatie op een slaapkamer getuigt van weinig technische kennis maar wel van commerciële belangen.
dat roosters onvoldoende debiet kunnen geven, is ook weer onzin.
het debiet ervan is ruimschoots voldoende (en berekend op wat er reglementair moet zijn in een slaapkamer) en het is het drukverschil aan beide kanten dat het debiet bepaalt, niet of het nu een raam is of een rooster.
dus stellen dat een rooster alleen werkt met een mechanisch systeem getuigt ook hier van een gebrek aan kennis over de achterliggende fysica.
TS moet hier enkel de technieken respecteren die voorzien zijn in het huis, nml de roosters openzetten (en open laten) en een paar keer per dag verluchten voor Max 10 minuten.
Al de rest zal meer schade aanbrengen aan de dagkanten van de ramen, met erosie van pleisterwerk als gevolg en schimmel.