Laadstation
Wil in mijn garage box een oplaadstation laten plaatsen om toekomstig mijn elektrisch voertuig op te laden.
Waar moet ik buiten de aanschafprijs minstens rekening mee houden ????
Laadstation
Wil in mijn garage box een oplaadstation laten plaatsen om toekomstig mijn elektrisch voertuig op te laden.
Waar moet ik buiten de aanschafprijs minstens rekening mee houden ????
Laad dan de elentrieker beslissen wat er moet gebeuren op het moment dat jij effectief het toestel aankoopt.
Het is geen schande om op dit moment nog niet te weten wat je juist nodig hebt en daarom mijn advies dus om de pre-installatie dan al zoveel mogelijk uit te voeren maar dan zo dat je nog alle mogelijkheden openhoudt.
Het is duidelijk dat je geen knijt idee hebt wat je wil en aan welke parameters deze laadpaal moet voldoen. Je hebt zelfs nog geen idee welk type van electrische wagen je gaat aanschaffen en je hebt zelfs nog geen idee wanneer.
Daarom dat ik voorstel om een wachtbuis te voorzien waar je eender welke kabel kan doorvoeren zonder dat je beperkt wordt in de latere mogelijkheden.
Misschien kun je je openingsbericht nog eens nalezen.
@kas. Ik ga niet wachten tot het laatste moment. Ga ook zelf niets installeren, ben 70 jaar.
Als ik uw redenatie volg, zou je de kans lopen dat je bij een tweede nieuwe elect. wagen, je laadpaal niet meer voldoende zou zijn, en of beantwoorden aan de oplaadnorm van de wagen.
Ben ervan overtuigd dat het zover niet zal komen, maar dat de palen en of de wagens wel daarop voorzien zullen worden.
Opladen via gewoon huishoudelijk stopkontakt houdt dus wel degelijk risicos in, en duurt erg lang, mogelijks kan je andere apparaten niet gebruiken tijdens opladen.
https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/elektrische-auto-in-stopcontact
Beste,
Je geeft hier nu de beschrijving voor het opladen aan een gewoon stopcontact met een "mode 1" kabel.
Je moet de door mij aangehaalde tekst nog eens lezen, daar gaat het om een laadkabel "mode 2" !
Zulke kabel wordt tegenwoordig standaard bij een elektrische auto geleverd en bezit net zo veel beveiligingen als een laadpaal.
Bovendien heb ik ook aangeraden om het stopkontact aan te sluiten op een aparte kring, dit om te vermijden dat je in moeilijkheden zou komen met andere apparaten.
Er zijn dus niet meer risico's dan met een laadpaal, het enige nadeel kan zijn dat het langer duurt.
@charel.
Het duurt inderdaad langer met een mode 2, tot wel 12 uur om 150 km te rijden.
Welke vermogen ( watt / ampere ?? ) aan de meterkast moet je hebben voor " mode 2 " en hoe moet die gezekerd zijn??
Ik probeer een laadpaal installateur te vinden, blijkbaar kom je dan altijd op .nl uit. Is er dan niemand in Belgie die laadpalen plaatst???
Een gewoon degelijk stopkontact met een normale bedrading van 2,5 mm² en op een aparte zekering (automaat) van 20 A.
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.
Lees meerBesparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.
Lees meerWaar plaats je stopcontacten in en rond je huis? Denk hier goed over na voor je aan de elektriciteitswerken begint. We helpen je op weg met deze tips.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen