9

Hittebestendig maken sierschouw

rw1991
rw1991
#Verwarming & koeling · 3 jaren geleden

Ik woon in een oud herenhuis waar er momenteel een gaskachel staat in de schouw. De binnenkant is afgewerkt met gyproc en behangpapier. Ik zou deze gaskachel willen vervangen met een iets grotere houtkachel. Ik maak me wat zorgen of het niet te warm zal worden in de schouw.

Indien dit het geval is, hoe maak ik de schouw hittebestendig? Ik weet dat promatec speciale platen maakt, verder heb ik ook al gehoord over hittebestndig plamuursel, maar dat lijkt me dan weer moeilijker voor een leek als mezelf.

Is er gevaar voor de gasleiding die uit de vloer komt, vlakbij de kachel?

Bijvraag: ik zal het gat in de schouw mpoeten verbreden van 10 naar 15cm, de schouw bestaat uit bakstenen, dus geen beton. Hoe doe ik dat het beste?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71915/kachel1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8def42f483f90a6196de02bce2589a0chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71915/kachel2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a85d9c42b9851bb81af8890f98d840e6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71915/kachel3-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=698a1c74467378cc45391f8588f827f5https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71915/kachel4-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3cddef23ad253a1f78f1bc2a23ad3c5dhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71915/kachel5-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e4839f7b7f1a2b39179284ec84053d5b

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Iets is niet geheel duidelijk. Je zegt dat de binnenkant is afgewerkt met cyproc en behangpapier.

Ik vermoed dat het dan gaat om een klein voorzetwandje in die nis waar de kachelbuis tot in het schouwgat  is gestoken ?

In dat geval is dat niet origineel en zit daarachter de stenen muur waar de schouwbuis horizontaal is doorgebracht tot in het rookkanaal. Ik zou dan ook die gyproc verwijderen en eventueel het muurtje bepleiseren (na aanpassing van het gat) zoals het vroeger was.

Vermits het om een oudere herenwoning gaat is die schouw altijd bedoeld geweest om een kachel op kolen of hout in aan te sluiten. Dus dat rookkanaal zou normaal geschikt moeten zijn.

Het bestaande gat in het bakstenen muurtje kan je groter uitkappen met hamer en beitel zodat het qua hoogte en diameter overeenkomt met de uitgang van de nieuwe kachel. Wellicht zal je dan het gat terug wat moeten fatsoeneren bijwerken met mortel. Het nieuwe gat mag iets ruimer zijn dan nodig voor het nieuwe schouwbuisje dat er dan met een rozet op aansluit.

De bestaande gasleiding, die trouwens niet volgens de regels was voorzien met die flexibele aansluiting, die mag blijven bestaan als je die zo laag mogelijk van een afsluitstop voorziet. Die aansluiting zit dan lager dan de onderkant van uw nieuwe kachel waar ze niet is blootgesteld aan overmatige hitte.

Denk er wel aan dat houtstook niet erg toekomstgericht meer is, net zoals gas trouwens. Gas heeft wel een voordeel dat het minder vervuilend is.

0
rw1991
rw1991
0 3 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Hiermee kan ik wel aan de slag denk ik.

De reden dat ik een houtkachel wil installeren is enerzijds om goedkoper te verwarmen, gezien de gasprijzen de lucht in schieten, en anderzijds voor de gezelligheid.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
3 jaren geleden

Als je je hout moet kopen zal de kost de gasprijs volgen ...   zelfs als je je hout via een keldergat binnenbrengt dan moet je t nog naar boven dragen en as afvoeren.  Stoffige bedoening. ....

Een gat proper vergroten (of maken) als je geen pokkedure diamantklokboor hebt kan je door iets binnen de gewenste diameter bv 8 mm gaten te boren en die vervolgens te vergroten met bv een 12 mm boor en vervolgens een boor met nog grotere diameter.  Je zal dan weinig moeten retoucheren.  

0
rw1991
rw1991
0 3 Andere particulier
3 jaren geleden

Het zal nog steeds veel goedkoper zijn dan op gas stoken.

Goed idee voor die met een 12mm boor te vergroten!

Een gasbuis inkorten en afdoppen zal allicht iets zijn dat ik moet uitbesteden aan een vakman?

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
3 jaren geleden

Een gasbuis inkorten en afdoppen zal allicht iets zijn dat ik moet uitbesteden aan een vakman?

Licht aan de diameter, bij DHZ zijn knelfittingen te koop voor gas, die hebben een afgeschuinde kant op de wartel. Dus niet die voor water gebruiken, want die zijn niet voor gas. 

Misschien dan ook een busje lek detectie kopen. 

0
rw1991
rw1991
0 3 Andere particulier
3 jaren geleden

Dit zijn enkele foto/s van de gasleiding.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71933/gas1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=36eaa7780ace58bac7e0c2212bd8d094https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/71933/gas2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fe474750dba56eb8f163ac1c255f2cad
0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Het zal nog steeds veel goedkoper zijn dan op gas stoken.

Goed idee voor die met een 12mm boor te vergroten!

Voor zover het op die foto duidelijk genoeg te zien is lijkt de gasafsluitkraan niet al te hoog boven de vloer te staan.

Als je die afsluit dan kan je de aansluiting met die flexibel gewoon losschroeven en vervangen door een schroefdop. Dus van echt inkorten is in feite dan geen sprake.

Die dop dient dan enkel als beveiliging voor het geval dat de kraan accidenteel zou geopend worden.

Ik veronderstel dat de nieuwe kachel op die hoogte niet meer warmte zal uitstralen als de gaskachel vroeger deed naar de veel hoger gebrachte flexibele aansluiting. 

Edit: ondertussen die foto gezien en dan is het advies van Feter misschien toch eerder te overwegen om de gasleiding zo kort mogelijk te houden.

0
Feter
Feter
3 jaren geleden

Je kan ook de gasleiding in de kamer gewoon open laten, en dan in een andere ruimte deze gasleiding afdoppen.

0
Feter
Feter
3 jaren geleden

En niet al het hout is brandhout. Er wordt veel afval gratis aangeboden. Wanneer je dat verbrand ben je echt aan het vervuilen en eerder kans op een schouwbrand. Beter/slechter voor het milieu daar zijn de meningen over verdeelt zeker bij de nieuwste generatie houtkachels. Ten minste wanneer je het juiste brandhout gebruikt

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Convectoren als verwarmingsoplossing: toepassingen, voordelen en tips

Convectoren als verwarmingsoplossing: toepassingen, voordelen en tips

Ontdek hoe convectorverwarming snelle, gelijkmatige warmte biedt en waarom het ideaal is voor compacte, moderne ruimtes.

Lees meer

Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen

Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen

Met een airco kan je je woning koelen. Maar wist je dat je er ook mee kan verwarmen? Ontdek hoe het werkt en de voor- en nadelen ervan.

Lees meer

Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden

Hitte doet Vlamingen airco kopen, terwijl Walen vocht bestrijden

Ontdek waarom Vlamingen massaal kiezen voor airco en energiezuinig wonen, terwijl Walen focussen op vochtbestrijding en gevelproblemen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag