4

Funderingen bijgieten of nieuwbouw

Sofieke
Sofieke
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Dag iedereen!

Ik heb een kleine bungalow van 1974 geërfd. Dit is indertijd prefab gezet.

Ik wil hier een nieuw huis van maken met verdiep. De architect wou eerst de funderingen zien. Deze blijken na bloot te graven niet goed genoeg te zijn om een verdiep te dragen.

Nu zijn er 2 opties:

1. Alles laten afbreken & een volledige nieuwbouw zetten.

2. De vloerplaat en buitenmuren behouden. De funderingen uitgraven en bijgieten (waarbij een ingenieur betrokken zou worden).

Uiteraard is een volledige nieuwbouw het beste. Maar om de kosten toch wat te drukken zou ik neigen naar optie 2. Enerzijds om de kost van afbreken te besparen, anderzijds omdat het dan onder de noemer van verbouwing valt.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Tips? Of dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Volstaan de fundamenten ook niet indien je voor een verdiep in houtskelet zou kiezen ? De belasting zou dan immers veel kleiner zijn.

0
Sofieke
Sofieke
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Dankjewel voor de reactie. Ik had eerlijk gezegd nog niet magedacht bij een houtskelet. Ik heb precies schrik van veel lawaai. Maar ik ga het eens terugkoppelen naar de architect. Bedankt!!

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een houtskelet gebouw, wand of dak hoeft helemaal niet meer lawaai door te laten, meestal is het tegenovergestelde waar.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
3 jaren geleden

Een prefab uit de jaren '70 betekent weinig of geen isolatie en problemen met koudebruggen vooral in slaapkamers, badkamer en keuken. De waarde van de eigenlijke woning is dan ook zeer beperkt en verbouwen zal duur zijn en steeds aanleiding geven tot bijkomende onvoorziene kosten. Anderzijds zal je verbouwing geheel of gedeeltelijk ook moeten voldoen aan de actuele isolatienormen + verluchting. (bv 12cm vloerisolatie betekent ook de deuropeningen verhogen, wat met de vensters enz.

De goedkoopste oplossing zal m.i. zijn de woning volledig laten afbreken, puin mee laten afvoeren en opnieuw beginnen. Dan zal u een woning kunnen bouwen volgens de huidige normen en uw wensen en noden. Aannemers weten ook waar zij aan beginnen en kunnen het werk beter inschatten. Het risico op misbruiken door een aannemer is dan ook nagenoeg nihil. Bij verbouwingen worden niet zelden allerlei zogenaamde "niet voorziene obstakels" aangegrepen om meerprijzen te vragen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Van 11 tot en met 19 januari kan je je hart ophalen tijdens Bouw&reno. Ontdek zo'n 200 exposanten in Antwerp Expo en krijg gratis advies op maat.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag