12

terugvorderen erelonen architect

Annick Willems
Annick Willems
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Kan ik de reeds betaalde erelonen terugvorderen na ontbinding architectenovereenkomst door niet respecteren van het vooropgestelde raambudget (effectieve budget ligt 66% hoger dan vooropgestelde budget!!!)

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Kas,

Ts heeft het over een raambudget dat met de architect op voorhand was besproken en aan de hand waarvan hij een voorstel zou opmaken. 

In zijn geval was dat budget 150.000 euro. Nu blijkt dat de werken minstens 249.000 euro zullen kosten!?

Het lijkt me dan ook redelijk duidelijk dat het hierbij niet over de prijs van enkel de ramen kan gaan maar over de gehele woning. Soit.

De architect heeft dus volgens TS iets ontworpen dat niet gevraagd is, namelijk iets dat meer dan 60 % duurder gaat zijn dan wat is overeengekomen. En dat hoeft Ts zeker niet te aanvaarden.

Voor zo ver wij goed ingelicht zijn of de zaken goed interpreteren, heeft de architect hier dus een beroepsfout gemaakt.

De vraag is dan wel of TS aan de architect niet kan vragen (eisen) om zijn huiswerk opnieuw te maken binnen de gemaakte afspraken en zonder een verloning te vragen voor het ontwerp dat niet volgens afspraak is gemaakt.

Volgens mij zal hij dus eerst de architect de kans moeten geven om alsnog iets te ontwerpen dat wel aan de gemaakte afspraken voldoet alvorens hij hem van de opdracht kan ontslaan of betalingen kan weigeren.

Ik zou dus aan de topicstarter de raad willen geven om eerst eens met de man aan tafel te gaan zitten om één en ander uit te klaren.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat de architect de raming te buiten is gegaan is duidelijk.

Dat dit moet aangepast worden is ook dudelijk. Maar om te stellen dat het ontwerp niet gevraagd is of dat dit een beroepsfout is , is kort door de bocht. 

Stel TS omschrijft de opdracht als een woning met veel lichtinval maar geen verhoogde temperaturen. Architect tekent op het westen grote ramen want die geven uit op de tuin en landschap. 1ste eis is voldaan, echter voor de 2de eis temperaturen stelt architect speciaal glas voor wat een meerkost is van x% en zo verder.

Dan kan je onmogelijk zeggen dat de architect een beroepsfout heeft gemaakt want hij voldoet aan de eisen. Enigste is dat het vooropgestelde budget niet voldoende is.

Kan topicstarter hierdoor de erelonen terugvorderen? Neen want de ontwerpovereenkomst bij architecten, tandartsen, dokters, advocaten, chirurgen en kunstenaars is een inspanningsverbintenis. 

Kan Topicstarter eisen dat de plannen herzien worden zo dat ze passen in het budget ? Ja

Moet of beter topicstarter zal dan wel bewust moeten zijn dat er dan bepaalde eisen in het pakket vervallen.

MAAR het is ook aan de architect om te zeggen: sorry uw budget is onvoldoende om te voldaan aan alle eisen, normen en wetgevingen. 

Daarover gaat het.

En niet over raambudget of ramingsbudget. 

Om dit te vermijden zou je de dwingende eis moeten stellen dat de vaste aannemingsprijs voor de uitvoer van de werken de som van XXX.XXX€ NIET mag worden overschreden. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag