6

schadegeval

mistre consulting
mistre consulting
#Regelgeving · 3 jaren geleden

kan je een scharnier en sluitwerk van een buitendeur breken bij normaal gebruik ? 

wij hebben een huurder die beweerd dat de deur er zomaar is uitgevallen toen hij de deur open deed . 

ik ben ter plekken geweest en heb vastgesteld dat het scharnier gebroken was . het offerte laten maken en kreeg de melding dat het sluitwerk ook gebroken was . 

dit kan je volgen mij geen normale schade noemen of heb ik het mis 

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
3 jaren geleden

Waarschijnlijk dezelfde huurder die ik heb gehad toen er een gat in de tegelvloer kwam omdat hij op een stoel ging zitten.

Toevallig geen foto ? Zou de beoordeling veel makkelijke rmaken

Denk eerder dat ze de sleutel vergeten waren en er geweld op de deur is uitgeoefend. Kan mij niet voorstellen dat bij een recente(re) deur alu pvc of zelfs hout dit allemaal zomaar kan breken. Meeste scharnieren van de laatste 20 jaar kunnen min. 100 kg dragen en zijn dus wel wat zwaarder dan dat je deze zomaar kan afbreken. Als het natuurlijk zo'n flodderdeurtje is zoals er veel bestaan dan is die niet opgewassen tegen een deftige koevoet of andere hefboom.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je zou inderdaad kunnen vermoeden dat hier iets anders in het spel is maar dat blijft maar een vermoeden.

Je gaat wellicht nooit kunnen bewijzen dat de huurder hiervoor verantwoordelijk is. Je kan hierdoor enkel ruzie krijgen.

Gewoon laten herstellen, zoiets hoort bij de risico's van het verhuren.

0
Think
Think
6 83 Andere particulier
3 jaren geleden

Dit is wel abnormale slijtage zou ik zeggen, wanneer 2 elementen van een buitendeur het tegelijk begeven zonder duidelijke sporen van roest of dergelijke.

Prangend probleem is dat u als egenaar zult moeten aantonen dat de schade ontstaan is door verkeerd gebruik van de huurder of vandalisme.

Indien de herstelling reeds gedaan is, is het te laat, anders zou je foto's kunnen maken van de schade en de hersteller of de installateur vragen om schriftelijk te bevestigen waar de oorzaak zou kunnen liggen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

kan je een scharnier en sluitwerk van een buitendeur breken bij normaal gebruik ? 

wij hebben een huurder die beweerd dat de deur er zomaar is uitgevallen toen hij de deur open deed . 

ik ben ter plekken geweest en heb vastgesteld dat het scharnier gebroken was . het offerte laten maken en kreeg de melding dat het sluitwerk ook gebroken was . 

dit kan je volgen mij geen normale schade noemen of heb ik het mis 

Dat kan als er om een of andere reden spanning op de as van die scharnier zit. Een deur is immers een behoorlijke hefbooom. Je zou wel verwachten dat de huurder daar iets van gemerkt moet hebben (piepen, stroef lopende deur) maar ja veel huurders hebben de mentaliteit, da's niet mijn probleem. 

M.i. kan je dat redelijk goed vaststellen aan de structuur van oppervlak van het die breuk. Ziet er gelijkaardig uit aan een schroef die het begeeft door overmatige kracht. 

Als je die scharnier nog hebt, post hier eens wat foto's, vooral het breukoppervlak. 

0
Stecoctech-belgium
Stecoctech-belgium
12 356 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik verhuur nu niks maar mocht ik dat doen dan zou ik een verzekering voor dat huispand afsluiten. Want als de verzekerings inspecteur langs komt en de huurder wordt in slecht daglicht gesteld gaat die ook moeten betalen.

Een deur kan er niet zomaar uitvallen en zeker buitendeuren niet.  Ieamnd die wat zwaarder is kan gerust een deur mollen behalve als er 3 of 4 pennen in zitten dan is dat niet evident.

Zeker als de scharnieren op de deur zitten bij mij zijn die op het zijblad gemonteerd.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Het kan dan wel de schuld van de huurder zijn.  

Gelijk hebben en gelijk krijgen is nog iets anders, zeker als hij al gewoon zegt dat de deur er vanzelf is uitgevallen... 

Je kan het trachten op de huurder te verhalen, eventueel 50/50 of het inhouden op de huurwaarborg op einde van de huur.. Voor wat het sop de kool niet waard is... 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Vanaf 2026 wordt de Mijn VerbouwLening opnieuw renteloos, maar alleen voor de de laagste inkomens.

Lees meer

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vanaf 2027 moeten alle energieleveranciers een vast tarief voor energie aanbieden. Depraetere wil zo gezinnen beschermen tegen hoge energiefacturen.

Lees meer

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Wat verandert er vanaf juli wat betreft premies en regelgeving? Doe nu nog deze werken om Mijn VerbouwPremie niet mis te lopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag