Kas dit is deels fout.
Een hogedruk reinger haalt wel een zeer hoge druk van 150 bar of meer maar die kan je niet vergelijken met een waterpomp voor regenwater. Daar is het debiet veel groter.
Een hogedrukreiniger haalt die druk pas mits nauwe opening dus daar kan veel minder water door. Haal de persslang er af en kijk dan eens hoeveel water doorkomt een klein straaltje.
En tip een hogedrukreiniger is een uiterst goed blusmiddel maar daar denken particulieren niet zo gauw aan.
En waterpomp die 150 bar haalt dus voor drukverhoging bij een appartement bvb London tower is wel degelijk 30 duizend euro.
Enkel en alleen al omdat er drie to 4 pompen op staan om die 150 bar te halen voor 1 pomp dat kan simpelweg niet.
Houd ook rekening dat 3 filters het debiet naar beneden halen van de gekozen pomp.
Ik heb 18 jaar voor een sanitair bedrijf gewerkt bij de offerte had de project leider een fout gedaan een opvoerpomp te weinig geteld (10 duizen euro) De grote baas vroeg me dat ik er wat aan kon doen en ik heb 13 duizend euro gespaard in het ganse ontwerp.
Ik protesteerde tegen de verluchting van die pompen over een lengte van 80 meter dat werkt natuurlijk niet. Maar ik moest het wel op de plannen zetten. Dan later toch maar appart verlucht en dan kan ik zeggen, zie je wel dat dit niet werkte.
Ik ken al te goed de prijzen van Pomp groepen want dat was nodig indien ik moest besparen in het ganse circuit.
Bij artesis dien ik de berekening in bij de projectleider dus in die 3 verdiepen een Mepla 75 en in de toren een mepla 75.
De baas geloofde dit niet ging zelf rekenen en kwam aan hetzelfde resultaat. Die vroeg direct waar kan ik besparen?
Ik in de Toren met 7 verdiepingen, door die oudbollig te berekenen.
Daardoor een standleiding van Mepla50. en ook de toestellen een maat kleiner. Maar we zetten wel een 3 traps pomp.
Door die ingreep was de toren 1500 euro goedkoper dan die 3 verdiepingen. Ik heb niks vernomen van problemen want als de leerlingen toestromen in de sanitare ruimte maken al die kranen en wc's en Urinoirs sowieso lawaai. Dan mag ik toch naar 2m/s gaan zeker.
Enfin die, grote baas verstond mijn betoog wel. En zo is het ook uitgevoerd.
Ik zou ook bij die 3 verdiepen kunnen besparen maar minder omdat daar geen sanitair kernen zijn , maar standleiding had een mepla 63 kunnen zijn.
Ik zat bij dit bedrijf voor grote werven, mijn eerste werf was het kerkhotel van Leuven en dat is goed afgelopen.
Dan in Brussel Jean Jacobs Sainctelette 10 verdiepingen en ik was op de 10 de verdieping en er was water verlies. Onze leiding was het niet en ik vond niemand dus ik naar de eigenaar en zei waterverlies op +10 maar niet het probleem voor sanitair. Daar ben ik later voor afgestraft maar anderzijds wel goed gerageeerd.
Ik kan een boek schrijven met miskleunen op werven van minsten 500 blz.