Dampremmende laag tussen isolatielagen mogelijk

6

Dampremmende laag tussen isolatielagen mogelijk

Waterglas2
Waterglas2
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Ik wil een vloer van een chalet naisoleren. Deze vloer is niet correct geisoleerd. Onder de balken zit 2 cm pir en daaronder een dampdichte laag. De dampdichte laag had boven de isolatie moeten zitten. Nu is het heel lastig om dit te verwijderen en daarna een dampremmende laag boven de nieuwe isolatie aan te brengen. Mijn vraag is: kan ik onder de dampdichte laag tussen de balken een laag van 6 of 8 cm steenwol met daaronder een dampopen folie aanbrengen ? (Zie afbeelding) Krijg ik condensatie in de pir, of warmt die voldoende mee op met de binnenruimte zodat ik geen condens krijg omdat er nog een veel betere isolatielaag onder zit ?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/76478/6c476173-38b9-42e1-b1f4-f53ffe4491b9.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e5fa283602e6cf424497c23a0789e296

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Dat lijkt mij geen probleem vermits het dampscherm op die manier aan de binnenkant van de grootste isolatiewaarde zit.

In ieder geval zal er na die ingreep net veel minder risico tot condensatie bestaan.

En uiteraard ga je hierdoor veel minder warmteverliezen hebben.

In plaats van een dampopen folie onder de balken aan te brengen zou je ook kunnen opteren om  daar isolerende houtvezelplaten voor te gebruiken.

Wat voor ruimte zit er onder die vloer ?

0
Waterglas2
Waterglas2
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord. Ik begrijp dat het zowiezo beter is dan de huidige situatie, maar je denkt dat mijn oplossing op termijn geen priblemen geeft en dat de pir wel mee opwarmt met de ruimte ? Antwoord op je vraag wat er onder zit; Er zit eigenlijk niets onder de balken en de isolatie met dampopenfolie als ik die aanbreng. Het is een chalet en die staat op een stalen frame ongeveer 50 cm boven de grond. Je kunt er dus eigenlijk gewoon onderdoor kijken. Vezelplaten aanbrengen onder de isolatie zou wel kunnen maar is erg veel en lastig werk en ook een stuk duurder. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Condensatie ontstaat vooral wanneer warme binnenlucht door de isolatie heen kan doordringen tot de koude kant van de vloeropbouw of van de isolatie om daar te condenseren tegen een niet voldoende dampopen en koud materiaal.

Dit kan na uw geplande ingrepen niet meer doordat het dampscherm dan voortaan aan de warme kant zit, dit in tegenstelling tot de huidige situatie.

Ik zou voor de onderkant toch de voorkeur geven aan isolerende (dampopen) houtvezelplaten. Naast het voordeel van een bijkomende isolatiewaarde geven ze ook meer steun aan de isolatie tussen de balken. Met een dampopen folie zou die met de tijd kunnen gaan doorhangen waardoor er luchtholtes zouden ontstaan tussen de balken. Dat kan je maar beter vermijden, de ganse ruimte tussen de balken moet zo volledig mogelijk gevuld blijven.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Dat kan zeker, je moet enkel de 1/3-2/3-regel in het oog houden.  De extra-isolatie onder het dampscherm moet 2/3 van de totale isolatiewaarde uitmaken.  PIR heeft een lambdawaarde van +- 0,024 W/m2K, Delta-platen van rotswol +- 0,036 W/m2K.  2cm PIR heeft een warmteweerstand van 0,008 m2K/W.  De rotswol moet dus minstens een warmteweerstand halen van 0,016 m2K/W, wat zich vertaalt in een dikte van 5,6cm.  Wat je voorziet is dus ok, maar als je toch bezig bent zou ik meteen naar 8 cm gaan.

www.arcopolo.com

0
Waterglas2
Waterglas2
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik weet nu wat ik kan doen. 

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Maakt allemaal niet uit wat men hier geschreven heeft. 

pir is eerder dampdicht (mu van 50 tot 100) en is aan beide ! kanten vaak voorzien van een nog meer dampdichte laag. 
men moet dus geen rekening houden met condensatie van vocht door diffusie. 
echter wel door convectie wat betekent dat de naden van de platen aan de warme kant dienen afgetapet te worden. 

je kan zo dik bij isoleren als je wilt in deze. 

wat zit er trouwens onder die vloer? Want als de temperatuur daar voldoende hoog is kan je geen damptransport krijgen wegens geen dampdrukverschil. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Is een interieurarchitect een meerwaarde voor jouw woning?

Waar de architect zich doorgaans meer bekommert om het exterieur, focust de interieurarchitect echt op details, afwerking van muren, vloeren,...

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag