4

Delen in kosten van muur

Aukje
Aukje
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Wij hebben in 2015 een huis gekocht dat we hebben gerenoveerd. De woning dateert van 1968. 

De woning is een bel etage waarbij er een oversteek is op de eerste verdieping. Op dat moment raakt onze gevel aan die van de buurman. Dus op het gelijkvloers raken de muren niet.

Sinds kort is het huis langs ons verkocht. Mijn nieuwe buurman komt er nu bij uit dat de muur (zijn muur - tegen de perceelsgrens en niet op de perceelsgrens) in slechte staat is. 

Wat is nu het probleem. De oversteek die er is is onderaan met I-profielen in zijn gevel geplaatst (is al zo sinds 1968). Deze I-profielen liggen dus onder de vloer van onze eerste verdieping. Hij wil nu dat we de kosten gaan delen omdat onze I-profielen in zijn muur steken.

Is dit iets wat hij kan eisen? Want het is ten eerste niet mijn muur en de situatie is al zo sinds 1968.

Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5455 Andere professioneel
3 jaren geleden

Volgens mij wel want doordat die muur ook als steun voor uw woning dient is die daardoor gemeenschappelijk geworden, op wiens grond die ook staat of wie hem ook heeft betaald.

Uw woning staat of valt (letterlijk) ook met de kwaliteit van die muur. Je hebt er dus alle belang bij dat die muur in goede staat blijft.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Maar je moet niet mee betalen.  U bent niet vragende partij om die muur te vernieuwen, tenzij de buurman echt kan bewijzen dat de steunmuur niet meer voldoet op het vlak stabiliteit.  Het onderhoud van een gemene muur moet immers gedragen worden door beide mede-eigenaars/buren.

www.arcopolo.com

0
Aukje
Aukje
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Beste,

Dus als er bijvoorbeeld een scheur in de muur zit (wat de oorzaak hiervan ook is) moet ik mee betalen om de muur te vernieuwen? Omdat de vloer van mijn verdieping met I-profielen vast zit aan zijn muur ook al staat deze niet op mijn perceel. 

Mijn buurman wil blijkbaar ( ben ik vandaag achter gekomen) een nieuwe muur aan de binnenkant van zijn woning plaatsen en de bestaande muur afbreken met als opmerking; de architect zegt dat de muur afgebroken moet worden omdat deze scheuren heeft.

Nu dat kan best zijn en wil er ook niet over in discussie gaan, maar waarom moet er dan een nieuwe muur aan de binnenkant komen van zijn woning komen? Want zover steken mijn I-profielen niet door in zijn gevel om daar op te kunnen rusten. Moet ik dit dan ook mee bekostigen?

Het zijn misschien stomme vragen, maar ik wil dit keer wat voorbereid zijn als hij met dingen komt om kosten te delen...het is niet dat ik geen kosten wil delen, maar heb nu vaak het idee dat hij zo veel mogelijk wil delen in de kosten (want dit is namelijk niet het enige).

Alvast bedankt.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Als de buurman een muur wil naastbouwen is dat zijn zaak, maar daar moet u niet aan meebetalen, tenzij (zoals ik zei) hij kan bewijzen dat de huidige scheimuur niet meer stabiel is en hij er daardoor een muur moet naastbouwen.  Barstvorming in een muur wil nog niet per se zeggen dat die onstabiel zou zijn.

De muur staat wel op de grond van de buur, maar wordt al jaren door u gebruikt om in te steunen, waardoor die muur gemeen geworden is door verjaring.

Een gemene muur kan niet afgebroken worden, tenzij beide naburen ermee akkoord zijn.  Als de buurman dus een muur wil naastbouwen, is dat nog geen reden om de huidige muur af te breken.  U gebruikt die als steunmuur.  Hoe gaat hij dan uw stalen liggers opvangen ?

www.arcopolo.com

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Ga gratis naar Wonen 2025 en doe inspiratie op

Op 22 november 2025 gaat Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor (ver)bouwers. Dankzij Livios mag je gratis naar de beurs.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag