Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

66

Architect antwoordt niet meer.

gilberto
gilberto
#Bouwpartners · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Er is een architect bij ons geweest voor een eerste kennismaking over onze toekomstige werken voor een bijbouw. 

Ik vroeg daarna in een e-mailbericht of dit bezoek gratis was. Ik kreeg een antwoord terug dat dit volledig gratis en vrijblijvend was.

Een week later stuurde ik een tweede e-mail naar hem en vroeg of ik het percentage mocht weten op de totale bouwwerken die er zouden worden gedaan.

Ook of hij een attest zou invullen voor het plaatsen van de vereiste isolatie in de spouwmuur,wat nodig is om te kunngen genieten van een energie premie van Fluvius.

Hij had wel gezegd dat we voor september a.s. geen contact mochten opnemen met hem voor het opmaken en tekenen van de bouwplannen.

Ik krijg sindsdien geen antwoord meer van hem.

Is het normaal dat hij geen antwoord geeft op mijn vragen?

Wat denken jullie daarvan.

Grtz,

gilberto

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vraag blijft:

Heb je advies gevraagd , vrijblijvend en zonder kosten.

Of

Heb je gevraagd voor een ontwerpstudie ?

Plantekening is een onderdeel van een ontwerpstudie. Ontwerpstudie omvat zowel de besprekingen als het overleg met derden als een visie over wonen. 

Een ontwerp of 'plan' is de vertaling van deze studie . Deze presentatieplannen kunnen dan verder uitgewerkt worden naar uitvoeringsplannen . bv electrische leidingsplannen en verlichting, funderingsplannen, doorsnedes , terreinprofielen , detailtekeningen en zo meer.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

"Graag kwam ik nog één ding te weten: Onze bouwgrond is een verkaveling. Wij willen 2 slaapkamers laten inrichten op onze zolder. Het omgevingsloket  vermeld in de verordende stedenbouwkundige voorschriften +grafisch plan bij punt1.2 inrichting  dat de bouwdiepte op de verdieping of de zolder max 12 mag bedragen.

Kunnen de  slaapkamers afzonderlijk worden geplaatst op de zolder en elk een lengte van 6m hebben, of moeten ze naast elkaar worden gemaakt met een lengte van 12m?"

Dat is een bepaling voor het geval je het volume van de verdieping of de zolder zou willen vergroten door de achtergevel verder naar achter te plaatsen. Voor zover ik uw bedoeling juist inschat was dat niet het plan, je wou die kamers inrichten binnen het bestaande volume van de zolder toch ? En dan is dus die bepaling hier niet van toepassing.

Wat het ereloon van een architect betreft. Je moet niet wakker liggen van die al die opsplitsingen zoals voorgesprekken, voorontwerp, definitief ontwerp, uitvoeringsplannen, lastenboeken, meetstaten, vorderingsstaten... enzovoort enzovoort.

Dat kan normaal allemaal in één overeen gekomen overeenkomst en prijs zitten. Dat kan een vaststaande prijs (forfait) zijn, een prijs volgens percentage op de bouwkost of een prijs volgens de gespendeerde tijd. Zelf ben ik voorstander om een vaste prijs af te spreken voor een vast omlijnde opdracht (bijvoorbeeld tot winddicht)

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks again.

Of

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier

Lastig te lezen, een deel heb je geqoute. 
Daar heb je een knop voor, en door de streep die er voor komt is het heel duidelijk. 
Want bij jou commentaar zit die streep niet

1
kas
kas
3 jaren geleden

Als er geen voldoende duidelijkheid is bij het eerste advies , dan vraag je een bijkomende vrijblijvend gesprek om de ontwerpstudie te bespreken.

Je gaat er al van uit dat dit tweede gesprek betalend is, dat heb ik nergens gezegd . Ik schreef zelfs dat de architect bij dat 2de gesprek op dat moment wel zijn erelonen zal overhandigen ter goedkeuring. Indien je niet akkoord gaat dan stopt het voor de architect en u.

Ik heb ook duidelijk gezegd en ik citeer me zelf : ....

Ik kan niet voor de desbetreffende architect spreken maar normaal wordt er nogmaals een voorbespreking uitgevoerd waar ermeer gedetailleerd zal ingegaan worden op de opdracht dat u geeft. Meestal zal tijdens die bespreking al ruwweg worden uitgeschets welke denkrichting de architect denkt te werken. ...

En wat u schrijft : ....

Met andere woorden hij wil alleen de werking zoals het percentage of ereloon bekend maken als je hem eerst betaald.

Daar trap ik niet in. ....

Heb je hem dat gevraagd bij je eerste gesprek? Want juridisch kan dit dus NIET !! De architect kan geen opdracht uitvoeren zonder mandaat of zonder een handtekening onder het contract. En in dat contract moet duidelijk vermeld staan wat jij betaalt voor welke diensten. 

Je maakt door mijn uitleg over schetsen en voorontwerpen de conclusie dat je als opdrachtgever niet kunt zeggen dat 1 schets of 1 voorontwerp voldoende is ... waar maak je dat nu weer uit op?

Ik geef alleen maar door dat je moet afspreken hoeveel schetsen en voorontwerpen gemaakt worden. 

MET EEN SCHETS en of EEN VOORONTWERP  KAN JE GEEN STEDEBOUWKUNDIGE VERGUNNING AANVRAGEN !!!

Een schets en daaruit het voorontwerp dienen alleen maar om aan de opdrachtgever te tonen hoe dat het eindresultaat er uit ziet. 

Voor de aanvraag van je vergunning heb je dus sowieso meer nodig dan het voorontwerp !!!

Dus ja je kunt stoppen na het voorontwerp en NEE je kan met dat plan NIET voor de vergunning gaan. 

En jij beslist nog altijd dat het plan voor JOU is goedgekeurd.

De goedkeuring door de gemeente, tot de archtect zijn taak behoort JUIST om alle nodige parameters op te vragen bij de gemeente zo dat het definitief ontwerp voldoet aan de eisen van zijn klant maar ook aan die van de gemeente.

.....

Je maakt nogal veel wilde en ongegronde veronderstellingen. 

Je gaat uit van zaken die ik helemaal niet geschreven heb of waarbij je een belangrijk onderscheid niet kunt of wil maken.En je haspelt enkele basisbegrippen dooreen.

Ik heb getracht om het eerste stuk van je opmerkingen te duiden en je hiervoor een ander inzicht te geven gebaseerd op mijn werkervaring met verschillende architecten.

Echterar  bij het verder aandachtig lezen  van jouw laatste bericht ( en deze voorafgaand) merk ik op dat je daar helemaal niet voor open staat, laat staan dat je de moeite wil nemen om hetgeen geschreven staat te willen begrijpen.

Ik wens je veel succes in je bouwplannen.

Maar ik kan je echter niet meer verder helpen met advies .

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Aan Charel:

Echter voor het verdiep mag de afstand tussen voor- en achtergevel niet meer zijn dan 12 meter.

Maar was het niet de bedoeling om met de inrichting van de zolder binnen het bestaande volume te blijven ?

Als ik het goed begrijp dan bedoel je de voorkant van de voorgevel + 12 m voor het inrichten van nieuwe slaapkamers op de zolder.

Als je een dakkapel wil laten plaatsen dan is er wel een vergunnnig nodig omdat het een dakuitbouw betreft. Voor het aanbrengen van dakuitbouwen over maximaal één vierde van de dakoppervlakte is geen medewerking van de architect nodig.  

De helft van het dak heeft een oppervlakte van 81m².

1/4 = 20,25m².

Dit is voldoende voor één of twee dakkapellen te plaatsen. 

grtz,

gilberto

Gilberto,

De beperking van 12 m tussen voor- en achtergevel geldt voor een verdieping bovenop het gelijkvloers. 

Maar ik merk nu aan uw doorgestuurde foto's dat het hier niet gaat over een verdieping maar over een zolder onder het dak van het gelijkvloers en dan is die bepaling van 12 m niet van toepassing. U mag de gehele zolder tot aan de achtergevel gebruiken om er kamers in te richten. Je blijft daarbij immers binnen het oorspronkelijke bouwvolume.

1
Charel
Charel

Zo moet er dus geqoute worden

Inderdaad, maar dat lukt mij ook enkel maar bij het quoten van de gehele reactie. Bij het quoten van stukken tekst uit een reactie heb ik ook problemen, maar dat kan aan mij liggen.

1
kas
kas

Ik zou je aanraden om de naam van de architect te verwijderen wegens privacy redenen. 

1
kas
kas
3 jaren geleden

Vermits je nog over de plannen van de bestaande woning beschikt is dat niet van toepassing in jouw geval.

Die opmerking is gegeven omdat er van vele oudere woningen geen plannen (meer) bestaan.

Inplantingsplan en doorsnede is niet het zelfde als de plannen van de woning.

Een inplantingsplan is het plan op schaal waar de de contouren van de woning en andere bouwwerken( uitpandige garage, carport , tuinhuis en zo meer ) nauwkeurig is ingemeten op het perceel. Soms wordt ook de bestaande verhardingen, hagen en bomen weergegeven. 

Een doorsnede van de woning is een snede ofwel via de langste zijde ofwel via de kortste zijde ofwel beide DOOR de woning. 

Bouwplannen bestaan meestal uit :

bestaande toestand naar nieuwe toestand

en dit voor de kelder, gelijkvloers, de verschillende verdiepingen en de zolder. 

Maar ook aangevuld met vooraanzicht, achteraanzicht, en de verschillene zijzichten.

Een uitreiksel uit het kadaster wordt ook meegegeven.

Let op : een uitreiksel uit kadaster is minder correct dan een ingemeten inplantingsplan.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Met "plannen van de woning" wordt uiteraard het geheel der plannen bedoeld die in 1977 werden gebruikt om een bouwtoelating te bekomen en aan de hand waarvan de woning vervolgens is gebouwd. Dus doorsnedes, grondplannen, gevelzichten enzovoort zullen daar ongetwijfeld bijhoren.

Het gaat er hier volgens mij voornamelijk om dat de architect geen bestaande toestand meer moet opmeten en uittekenen, wat uiteraard veel bijkomend werk zou vragen met bijkomende kosten.

1
kas
kas
3 jaren geleden

Lees eens alles terug opnieuw en dan zal je merken dat je citaten niet volledig hebt weergegeven en dat je zo de context wijzigt. 

Je geeft reactie op een bericht van de ene maar je noemt de andere want de uitleg wat de inhoud is van een inplantingsplan is van ondergetekende .

En je opmerking over een kort lontje is jouw interpretatie als ik schrijf , en ik citeer mezelf : 

....En soms is hetgewoon eerlijk om te zeggen dat je de opdracht maar pas in september kunt opstarten. Er zijn nog wachtende voor je ...

Ik laat het aan u over om alsnog deze zin in het juiste perspectief te zien. Om je ter wille te zijn heb ik even gans de context geciteert.

Net zoals ik jouw bewering dat ik scherm en opkom voor architecten voor uw rekening laat.

Zie het eerder dat ik een gebrek aan kennis in de termologie waarnam die bij architecten gangbaar is en die heb ik je willen duiden.

Dat je dit zie als iemand afbreken omdat hij een leek in de materie is ?

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Gilberto,

Je beschikt inderdaad over de nodige plannen van uw woning waardoor die eerste onkostenpost van 1450 € kan wegvallen.

Verder denk ik dat je een eerlijke prijsraming hebt gekregen.

Let wel: het gaat over een prijsraming en die dient om u een idee te geven over wat het zou kunnen kosten. De uiteindelijke prijs kan hier nog van afwijken.

1
kas
kas
3 jaren geleden

Graag uw inzicht over het antwoord van de architect:

Beste Gilbert,

Ik ken de graad van dringendheid voor deze aanvraag niet, maar voor het bouwverlof kan ik dit niet meer opmaken & indienen.

In principe is dit voor de 2° helft van augustus 2022.

U dient tekening te houden met volgende zaken:

Bestaande plannen beschikbaar of niet?

Inplantingsplan & doorsnede woning =                                                                                                                                            

Indien deze zelf dienen getekend te worden (en opgemeten) dient u rekening te houden met

Opmetingskosten (foto’s ook) & tekenwerk bestaande toestand: 250€ + 1.200€                                                                           =             1.450€                                                                

De opmaak van de nieuwe aanvraag vraagt doorgaans 16 à 20 Hr werk (tekeningen & formulieren)=                   20x80Hr=            1.600€

Het indienen van het dossier vraagt doorgaans 2Hr;                                                                                                                    2x 100€ =             200€

Totaal opmaak aanvraag                                                                                                                                                                                          =             3.250€

Hopelijk heeft u hiermee voldoende info?

PDV

architect

Als er tijdens de loop van jaren of tijdens de bouw geen veranderingen zijn uitgevoerd op de woning of rondom de woning dan kan de architect zich baseren op de bestaande plannen. 

Echter , zeker bij oudere woningen, werden de bouwplannen niet 100% gevolgd.

Elke architect zal sowieso dit toch even nazien en een controle uitvoeren.

Houdt dus hiermee rekening mee dat deze kosten zullen worden aangerekend.

Ik geef ook even mee dat in de getoonde plannen er vermeld staat dat de stedebouwkundige voorschriften melden dat de dakvorm een Zadeldak moet zijn van 15 tot 50° . De architect zal sowieso moeten opzoeken of deze voorschriften nog van toepassing zijn.

Er is nagelaten om te vermelden dat deze prijzen exclusief of inclusief btw zijn.

Er wordt nergens vermeld dat er een ontwerpstudie wordt gemaakt van de uitbreiding.

Al wat je bijvraagt of wat nodig is om te komen tot de aanvraag kan aangerekend worden. Nergens zegt de architect dat deze offerte alles omvattend is. 

Architect is verplicht om toezicht te houden op de werken tot en met winddicht. Hij blijft hoofdelijk verantwoordelijk voor de correcte uitvoering en is ook voor 10 jaar aansprakelijk voor de werken betreffende stabiliteit en integriteit van de woning.

Geen bestek , wil eigenlijk zeggen dat je de verschillende aannemeningsoffertes niet kunt gaan vergelijken. 

Het bestek bepaalt welke materialen en hoe dat deze moeten gebruikt worden en aan welke eisen die moeten voldoen. 

Of zou je graag als dakspanten een prijs binnenkrijgen in metaal of hout ? En welk metaal en welk hout? Zonder meetstaten en bestekken zet je de deur wagenwijd open voor een oneindig aantal varianten.

1
Charel
Charel

Vriendelijk dank.

Oef dat is al een opluchting. Toch €1450 minder te betalen.

Hoe kom ik te weten of de € 200 + de €1600 definitief is of maar een voorlopige raming?

Moet ik de architect daar opnieuw voor aanschrijven of telefoneren?

Kan de architect nog andere kosten aanrekenen. 

Wij verlangen geen toezicht en ook geen bestek voor de aannemer .

grtz,

gilberto 

Door te lezen wat de architect precies schrijft weet je al met zekerheid dat dit een raming is die is gebaseerd uit ervaring met soortgelijke opdrachten. Hij schrijft immers bij beide onkostenposten "dat vraagt doorgaans". Doorgaans wil zeggen dat dit meestal zo is maar niet persé altijd. Die man kan vanop afstand ook niet weten of er bij u misschien onverwachte dingen zullen bovenkomen die meer werk vragen.

Wat je verder al of niet nog van de architect verlangt kan je best met hem bespreken. In vele gevallen bij relatief kleine verbouwingen kan de opdracht van de architect beperkt blijven bij wat hij heeft opgesomd en zou je de rest in eigen handen kunnen nemen. Dat hangt dan helemaal af van uw eigen deskundigheid of die van uw familie of ...

Sowieso, als je de samenwerking met die man ziet zitten zou ik hem uitnodigen om de zaak ter plaatse te bespreken.

1
Feter
Feter

Grappig, hoe het helemaal niet meer over het oorspronkelijke topic gaat. 
TS had beter (denk halverwege) een nieuw topic kunnrn starten

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Gilberto,

Ik stel vast dat je hoe langer hoe meer in verwarring gebracht wordt.

-De zolder mag over de gehele oppervlakte heringericht worden, vergeet die 12 m bouwdiepte, dat is hier niet van toepassing.

-architect aan 21 % btw, de rest aan 6 %

-jij kan een verzekering afsluiten voor bouwrisico's, echter dit is niet verplicht en bij werken van zulke kleine omvang niet erg gebruikelijk.

-de architect kan analoge plannen digitaal overnemen, het grootste werk is het opmeten en dat valt weg.

-herinrichten van de zolder, plaatsen van dakramen, plaatsen van trap naar zolder en een beperkte aanbouw: het is best mogelijk dat er voor niets van al die werken een architect verplicht is, laat staan het aanvragen van een bouwvergunning. In uw geval kan een architect uiteraard wel een veilige hulp zijn, maar door de onnodigheid van een bouwaanvraag kan zijn of haar werk ook al een stuk simpeler kan. 

Ik stel voor dat je zo snel mogelijk met de architect en eventueel de aannemer rond de tafel gaat zitten om al uw vragen en twijfels op te lossen. 

En vooruit met de geit !

1
kas
kas
3 jaren geleden

Doe niet zo uit de hoogte.

Het gaat inderdaad niet over een luster maar over de regels die van toepassing zijn bij correct btw tarief en dat de gemeente daar geen knijt mee te maken heeft. 

Typisch dat je weer roept om te stoppen met discuteren-- terwijl er helemaal geen discussie is -- telkens als je geen argumenten meer hebt. 

Gilbert is zoekende en vraagt antwoorden en andere inzichten. Hij geeft toe dat hij onkundig is in de materie en de geplogenheden van architecten en aannemers. Hij geeft zelfs ruiterlijk toe dat bepaalde begrippen hem totaal onbekend zijn. Mijn respect daarvoor.

Ik probeer hier een nuchtere en informatief antwoord op te geven. Moeizaam, soms vol ongeloof en verbaasd over de manier van reageren door TS maar steeds trachtend om het zo duidelijk en klaar mogelijk uit te leggen waarbij er met verschillende mogelijkheden rekening worden gehouden. 

Tuurlijk komt dit verwarrend over, zeker als iemand van achter zijn scherm zonder enige kennis en informatie ter plaatse zegt : DOe maar want het is allemaal 6% of je hebt geen archtiect nodig of die aannemer die ken je al lang. 

Mijn excuus aan TS  dat ik direct en onomwonden duidelijk mijn advies weergeef. Ik sla liefst spijker met koppen.

En zoals je waarschijnlijk zult merken, ik ben de enigste die nog de moeite doet om te antwoorden op Gilbert zijn vragen, ideeen en gedachtengang. Juist omdat ik weet en besef door mijn vakkennis en mijn aktiviteiten dat het voor buitenstaanders zeer moeilijk is om een totaal overzicht te krijgen van zulke werken.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

kas schreef letterlijk : "Want 21% voor de architect  is correct maar 6% voor de rest is flagerant FOUT"

En als dan terecht wordt opgemerkt dat hier wel degelijk 6 % van toepassing is dan krijg je, in plaats van excuses voor de verwarring, een boel vernederende opmerkingen en niet ter zake doende uitweidingen terug. Geen rechtzetting voor de gemaakte missing.

Dit zijn geen manieren om op een volwassen en respectvolle manier van gedachten te wisselen. Zo werkt het niet !

1
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier

Topic mag een slotje op...  Wordt niets relevants meer gepost..

Alle reacties

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
3 jaren geleden

hij heeft toch gezegd dat ...........dus.......

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
3 jaren geleden

Geen contact opnemen is dus geen antwoord krijgen ook niet.

ww.arcopolo.com

0
kas
kas
3 jaren geleden

- je vraagt een architect voor een eerste kennismaking . Wanneer ?

- je zegt niet of je een opdracht tot ontwerpstudie hebt gegeven.  

Enigste wat je vraagt is of het bezoek vrijblijvend en gratis was. Maar geen opdrachtgunning.

Maar nog geen week later vraag je per mail al wat het percentage is voor de totale verbouwingswerken ... 

Ook mail je in verband met de werking voor attesten.

Raar want heb je nu de architect opdracht gegeven tot ontwerpen of niet want die mails zijn al specifieke vragen in functie van uitgewerkte plannen en meetstaten .

En soms is hetgewoon eerlijk om te zeggen dat je de opdracht maar pas in september kunt opstarten. Er zijn nog wachtende voor je .

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
3 jaren geleden

Zoek gewoon een andere ...

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Het valt echt op hoe sneller men antwoordt hoe meer het opvalt,dat degene die mijn vraag beantwoordt niet de moeite heeft gedaan om mijn vraag volledig te lezen.

Voorbeeld Kas:je vraagt een architect voor een eerste kennismaking . Wanneer ?

Er is een architect bij ons geweest voor een eerste kennismaking over onze toekomstige werken voor een bijbouw. 

Is dit niet duidelijk genoeg wanneer hij is geweest?

je zegt niet of je een opdracht tot ontwerpstudie hebt gegeven.  

Dat hoefde niet omdat we alleen wat uitleg over de bouwwerken wilden, ,niet meer.

Daarvoor is er ook die eerste kennismaking, opdat de architect kan helpen om een beter overzicht te krijgen over de toekomstige bouwwerken. Dan wordt er zeker niet een opdracht tot een ontwerp- studie gevraagd.

Enigste wat je vraagt is of het bezoek vrijblijvend en gratis was. Maar geen opdrachtgunning.

Hoe kan men een opdrachtvergunning vragen als men nog totaal geen overzicht heeft op de komende bouwwerken. De architect heeft gezegd dat we nog eens goed moesten overwegen hoe de toekomstige bouwwerken moeten worden uitgevoerd.

Maar nog geen week later vraag je per mail al wat het percentage is voor de totale verbouwingswerken ... 

Ook mail je in verband met de werking voor attesten.

Dit zijn algemene vragen aan een architect zoals wat zijn ereloon is, zijn percentage die hij hanteert op de volledige bouwsom en of hij het attest voor de isolatie invult.

Blijkkaar moet  je volgens jou eerst een contract tekenen om daarna te kunnen vragen wat er precies in dat contract staat. De wereld op zijn kop!

Raar want heb je nu de architect opdracht gegeven tot ontwerpen of niet want die mails zijn al specifieke vragen in functie van uitgewerkte plannen en meetstaten

Blijkbaar lees je ook geen artikels op het internet over hetgeen men kan vragen als je de medewerking van een architect vraagt.

Daar staat steeds uitdrukkelijk vermeld dat men eerst het percentage dat hij gebruikt op de totale bouwsom moet vragen. Juist omdat de percentages schommelen van 5% tot 15%.  

Nogmaals denk eens goed. Je kunt de percentage toch niet vragen als de bouwwerken gedaan zijn, en dan zeggen dat je zijn percentage te veel vindt.

En soms is hetgewoon eerlijk om te zeggen dat je de opdracht maar pas in september kunt opstarten. Er zijn nog wachtende voor je .

Voordat de architect een opdracht mag uitvoeren voor een klant is hij verplicht om zijn percentage die hij vraagt aan de klant te melden.

En ook zijn ereloon indien van toepassing.

Dus informeer je wat beter en lees de vele artikels over het aannemen van een architect, en de nodige waarschuwingen en inlichtingen aan de bouwheer, voordat hij de medewerking van een archtitect vraagt.

grtz,

gilberto

0
Feter
Feter
3 jaren geleden

Geen antwoord is eigenlijk "ook" een antwoord, het lijkt mij dat hij er geen zin in heeft. Dus vraag aan Meerdere architecten een offerte 

0
kas
kas
3 jaren geleden

beste, 

Ik begrijp de verwarring en waarom je mijn vragen in vraag steld.

Maar waarom ik vroeg wanneer de architect was langs geweest is om enige inzicht te hebben in het tijdsverloop.

1/Als de architect enkele dagen of weken geleden op bezoek was , is het begrijpelijk ( maar niet netjes ) dat je in de laatste weken voor het bouwverlof niets meer van hem verneemt. Hij voldoet namelijk zijn verplichtingen aan opdrachten voor derden. 

Was het bezoek maanden geleden dan is het terecht om een herinnering te sturen betreffende stand van zaken.

Vandaar mijn vraag naar tijdstip.

2/ De rede waarom ik vraag of er een opdracht was tot ontwerpstudie , beantwoord je deels zelf al door te zeggen dat je , ik citeer : ... omdat we alleen wat uitleg over de bouwwerken wilden, niet meer. 

Voor alle duidelijkheid : uitleg over bouwwerken is niet hetzelfde als een opdracht tot ontwerpstudie . Uitleg over bouwwerken is nazien wat de haalbaarheid is van de ideeen en mogelijkheden en wordt door de deonthologische code aanzien als advies en NIET als ontwerpstudies. 

Maar achteraf vraag je wel naar de erelonen , daarom was het me niet duidelijk en stelde ik die bijkomende vraag.

Je vraag of dit bezoek vrijblijvend en gratis was, is dus correct maar het was niet duidelijk of er schetsen en besprekingen werden gevoerd over ontwerpstudies. 

Bij ontwerpstudies is het gangbaar dat voorontwerpen en besprekingen betalend zijn, bij het schetsen ter plaatse zijn de schetsen meestal gratis maar blijven eigendom van de ontwerper. 

Pas als de schetsen en de besprekingen gunstig verlopen voor de beide partijen kan er overgegaan worden tot de gunning van de ontwerpstudie.

Het is effident dat bij een ontwerpstudie de verschillende voorstellen en mogelijkheden in detail en op schaal worden uitgewerkt, op dat moment kan er natuurlijk ramingen over kostprijzen mee doorgegeven worden . Maar pas bij de definitieve uitwerking van het masterplan zal pas een correctere raming kunnen worden voorgelegd of gewerkt worden naar het opgelegde uitvoeringsbudget.

3/ De verwarring is me nu duidelijk. U spreekt over de percentages voor de totale bouwwerken maar eigenlijk bedoel je wat zijn de percentages voor ontwerpstudies of beter gezegd ; wat is het ereloon voor ontwerpstudies? 

U moet een onderscheid maken tussen ontwerpstudies en de uitvoering van het ontwerp, namelijk de bouwwerken. 

Percentages op totale bouwwerken wordt in de ontwerpwereld aanzien als de ' commissie op uitvoering van werken in opdracht van een architect ' Het zakcentje dat de architect vraagt van aannemers.

Echter veel ontwerpers en architecten zetten zich af tegen deze praktijken van centjes vergaren want hun onafhankelijkheid komt hierdoor in gedrag. Met andere woorden , het kan heel goed zijn dat uw architect zich door deze vraag beledigd voelde en u daarom negeert.

Maar u wou eigenlijk weten wat het koste om een ontwerpstudie te maken. Hier zijn er verschillende prijszettingen mogelijk.

Ofwel werkt men met barema's op schijven : 

Bv 15% op werken onder de 100.000€ ,per bijkomende schijf van 100.000€ zakt dit bedrag met x%

Ofwel werkt men met vaste prijzen per prestatie.

Ofwel werkt men in regie ( uurprijs )

Echter bij een vrijblijvende kennismaking met een architect voor ontwerpstudies zal een architect zeker NIET nalaten om zijn prijspolitiek voor te leggen en te duiden en ook onomstotelijk laten vastleggen in het contract wat zijn plichten zijn, wat de inhoud is van zijn opdracht en wat uw plichten zijn. 

Vandaar dat de opmerking over die attesten me verwarde want die vraag wordt beantwoord in het het contract.

4/ Ik heb het internet niet nodig , ik zit zelf in de wereld van architectuur en weet als deskundige wat kan en niet kan in een opdracht tot ontwerpstudies of aannemingscontracten.  Internet is NIET zaligmakend en al zeker niet correct of nog nooit de discussies op forums opgemerkt ?

Ik denk dat je mijn vragen  nu beter kunt kaderen in het feit of je nu advies hebt gevraagd of een ontwerpstudie . 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Men kan het natuurlijk niemand kwalijk nemen dat hij vooraleer een contract af te sluiten met een architect, deze persoon om enkele inlichtingen vraagt zoals al zeker het gevraagde ereloon en wat daar allemaal tegenoverstaat. Dat niet doen zou dom zijn.

Indien je op die vragen geen antwoord kunt krijgen, zoals hier blijkbaar het geval is, dan wijst dat er volgens mij op dat de architect er na die eerste kennismaking wellicht geen zin meer in heeft. Met andere woorden: het klikt wellicht niet.

Dus zeker niet verder aandringen en iemand zoeken met wie het wel klikt en met wie je van eerst af aan goede afspraken kunt maken.

0
kas
kas
3 jaren geleden

Vraag blijft:

Of

Ik vermoed het eerste want ik ken geen enkele ontwerper die zijn ereloon voor ontwerpstudies niet doorgeeft bij he t eerste gesprek of na deze eerste bespreking .

Ik vermoed daarom sterk dat hier een miscommunicatie is tussen wat TS dacht te krijgen en wat de architect dacht waarvoor hij geraadpleegd was. 

Het is effident dat er bij gunning van een opdracht de prijs wordt meegedeelt en hoe deze tot stand komt. We zitten niet in de brousse.

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks voor de interessante en uitvoerige uitleg over de werking van een architect.

Het is effident dat bij een ontwerpstudie de verschillende voorstellen en mogelijkheden in detail en op schaal worden uitgewerkt, op dat moment kan er natuurlijk ramingen over kostprijzen mee doorgegeven worden . Maar pas bij de definitieve uitwerking van het masterplan zal pas een correctere raming kunnen worden voorgelegd of gewerkt worden naar het opgelegde uitvoeringsbudget

In feite voor zo een kleine verbouwing moet er toch geen ontwerpstudie worden gedaan, maar alleen een plan dat nodig is om een vergunning te krijgen van het omgevingsloket.

Toen onze bungalow in 1977 werd gebouwd met de medewerking en toezicht van een architect,hebben wij nooit een raming van de bouwwerken gekregen van hem. Hij heeft na onze kennismaking en wat info over waar de ramen kwamen,of we stenen- of houtenvloeren wilden, dakpannen of leien verkozen, gewoon de plannen getekend en naar de gemeente gebracht voor goedkeuring door stedenbouw.

Alleen de som die we aan hem moesten betalen heeft hij kenbaar gemaakt.

Wij hebben dan ook enkele exemplaren van het tekenplan die hij heeft gemaakt, ontvangen van hem.

Is het zo dat een architect altijd eerst schetstekeningen maakt voordat hij het definitieve plan tekent?

De verwarring is me nu duidelijk. U spreekt over de percentages voor de totale bouwwerken maar eigenlijk bedoel je wat zijn de percentages voor ontwerpstudies of beter gezegd ; wat is het ereloon voor ontwerpstudies? 

Eerst en vooral: wat is het verschil tussen een ontwerpstudie en een plantekening maken door de architect?

In de artikels over architecten en hun werk staat op het internet dat de architect een percentage tussen 5 en 15 % kan vragen op de totale bouwkosten die zijn vereist.

Niets van een ontwerpstudie. Misschien dat jij deze benamingen als hetzelfde bestempeld?

En ik weet ook niet of een ereloon verband houdt met de percentage die de architect op de totale bouwkosten vraagt.

Maar nogmaals:  Wat is het verschil tussen een ontwerpstudie en de opdracht om een tekenplan te maken van de nodige bouwwerken?

U schrijft ook:ik citeer U moet een onderscheid maken tussen ontwerpstudies en de uitvoering van het ontwerp, namelijk de bouwwerken. 

Is dit niet hetzelfde als u moet een onderscheid maken tussen plantekeningen en de uitvoering van het ontwerp, namelijk de bouwwerken.

Hier zie ik wel in deze laatste zin een verwijzing van u naar een synoniem dat je maakt met ontwerp en de bouwwerken.

Uit deze zin leid ik af dat de bouwwerken zowel in uitvoering worden gebracht door een plantekening of een ontwerpstudie.

Percentages op totale bouwwerken wordt in de ontwerpwereld aanzien als de ' commissie op uitvoering van werken in opdracht van een architect ' Het zakcentje dat de architect vraagt van aannemers.

Daar snap ik niets van. Alleen komt het voor mij over als wanneer je geen volledig toezicht vraagt aan de architect, deze percentages niet worden toegepast. 

Echter veel ontwerpers en architecten zetten zich af tegen deze praktijken van centjes vergaren want hun onafhankelijkheid komt hierdoor in gedrag. Met andere woorden , het kan heel goed zijn dat uw architect zich door deze vraag beledigd voelde en u daarom negeert.

En hier snap ik het nog minder.

Het internet staat vol waarschuwingen aan de kandidaat bouwers om vooral te letten op de percentages die de architecten vragen. Waarom denk je anders dat ik daar over begin.

Het kan zijn dat sommige architecten zich daardoor geviseerd voelen,maar waarom treden ze dan daar niet tegen op?

Maar u wou eigenlijk weten wat het koste om een ontwerpstudie te maken. Hier zijn er verschillende prijszettingen mogelijk.

Kunt u niet even goed niet schrijven wat een tekenplan zal kosten?

Bv 15% op werken onder de 100.000€ ,per bijkomende schijf van 100.000€ zakt dit bedrag met x%

Ik kan hier slechts uit af leiden dat dit een pluspunt voor de architect is, die vrij kan kiezen welke toepassing hij zal gebruiken ,na een vergelijking waarmee hij het meeste voordeel en winst zal opstrijken.

De bouwheer heeft daarin geen minste inspraak. Dus voelt die zich zo wat als de architect die een commissieloon van de aannemers ontvangt.

Echter bij een vrijblijvende kennismaking met een architect voor ontwerpstudies zal een architect zeker NIET nalaten om zijn prijspolitiek voor te leggen en te duiden en ook onomstotelijk laten vastleggen in het contract wat zijn plichten zijn, wat de inhoud is van zijn opdracht en wat uw plichten zijn. 

Ja dat klopt voor honderd procent. De dikke dossiers met gele kaften van de architect liggen nog allemaal in de schuiflade in de slaapkamer met aanduiding van de letter B  en het nummer van de Sektie/deel. Trouwens als ik een vraag stel aan de stedenbouwkundige dienst, moet ik steeds bij het inloggen deze gegevens van het kadaster invullen. 

Het is maar logisch dat wanneer je opdracht heeft tot het tekenen van een plan of om een ontwerpstudie te maken, dat de architect dit opneemt in het contract dat dient te worden opgemaakt tussen de architect en de bouwheer.

Vandaar dat de opmerking over die attesten me verwarde want die vraag wordt beantwoord in het het contract.

Uit deze zin haal ik de waarschuwing voor mij om eerst het contract grondig te lezen,alvorens dit te ondertekenen voor akkoord.

Want ik vraag me ook af wanneer ik geen volledig toezicht neem door de architect op de bouwwerken,of hij dan geen misbruik zal maken en zeggen dat wanneer ik geen volledig toezicht neem op de bouwwerken, dat hij dan ook het vereiste premie attest voor de isolatie  in de spouwmuren niet zal invullen en ondertekenen.  

Want op het tekenplan moet hij toch aanduiden dat er isolatie wordt geplaatst in de spouwmuren.

Ik heb het internet niet nodig , ik zit zelf in de wereld van architectuur en weet als deskundige wat kan en niet kan in een opdracht tot ontwerpstudies of aannemingscontracten.  Internet is NIET zaligmakend en al zeker niet correct of nog nooit de discussies op forums opgemerkt ?

Het internet is een grote aanwinst voor toekomstige bouwheren, daar ben ik volkomen van overtuigd. Men heeft het volste recht om de werking van archtitecten grondig te kennen, want er zijn grote bedragen mee gemoeid.

Ik had reeds van af jouw eerste topic het vermoeden dat je in de wereld van architectuur zit,dat zie je tenslotte aan de manier van het schrijven.

De  concurrentie die nu vele malen groter is dan toen wij een bungalow hebben laten bouwen in 1976 met de medewerking van een architect, en de mogelijkheid die vroeger niet bestond om verschillende kosteloze offertes aan te vragen op het internet hebben het er niet gemakkelijker op gemaakt voor de huidige architecten. Niet mijn schuld hoor.

En wat is mijn ervaring met de architect die ik toen in dienst heb genomen. Hij vroeg 64000 fr voor volledig toezicht op de bouwwerken. Maar in fiete was in die tijd de officiële kostprijs voor volledig toezicht 120000 fr. Dit kwam ik later te weten van een college op het werk die ook een archtect had gevraagd met volledig toezicht.

Toen ik  opmerkte tijdens het nakijken van het contract dat de architect had opgemaakt, dat in potlood 1/4 aangeduid stond bij het toezicht maakte hij zich daarvan af met een smoesje.

Hij wou de documenten zo snel mogelijk naar de gemeente brengen voor goedkeuring door stedenbouw.

Later hoorde ik toevallig in een café (dranklokaal) de café bazin zijn naam vernoemen. Ik zei tegen haar dat deze architect ook voor mij had gewerkt. Ja zei ze maar mijn dochter heeft hem voor het gerecht gedaagd. Zo zie je maar dat je dus beter op je hoede kunt zijn . 

De verwarring is me nu duidelijk. U spreekt over de percentages voor de totale bouwwerken maar eigenlijk bedoel je wat zijn de percentages voor ontwerpstudies of beter gezegd ; wat is het ereloon voor ontwerpstudies? 

Eerst en vooral: wat is het verschil tussen een ontwerpstudie en een plantekening maken door de architect?

In de artikels over architecten en hun werk staat op het internet dat de architect een percentage tussen 5 en 15 % kan vragen op de totale bouwkosten die zijn vereist.

Niets van een ontwerpstudie. Misschien dat jij deze benamingen als hetzelfde bestempeld?

En ik weet ook niet of een ereloon verband houdt met de percentage die de architect op de totale bouwkosten vraagt, of de ontwerpstudie die hij heeft gemaakt.

Maar nogmaals:  Wat is het verschil tussen een ontwerpstudie en de opdracht om een tekenplan te maken van de nodige bouwwerken?

U schrijft ook:ik citeer U moet een onderscheid maken tussen ontwerpstudies en de uitvoering van het ontwerp, namelijk de bouwwerken. 

Is dit niet hetzelfde als u moet een onderscheid maken tussen plantekeningen en de uitvoering van het ontwerp, namelijk de bouwwerken.

Hier zie ik wel in deze laatste zin een verwijzing van u naar een synoniem dat je maakt met ontwerp en de bouwwerken.

Uit deze zin leid ik af dat de bouwwerken zowel in uitvoering worden gebracht door een plantekening of een ontwerpstudie.

Daar snap ik niets van. Alleen komt het voor mij over als wanneer je geen volledig toezicht vraagt aan de architect, deze percentages niet worden toegepast. 

Het internet staat vol waarschuwingen aan de kandidaat bouwers om vooral te letten op de percentages die de architecten vragen. Waarom denk je anders dat ik daar over begin.

Het kan zijn dat sommige architecten zich daardoor geviseerd voelen,maar waarom treden ze dan daar niet tegen op?

Ik kan hier slechts uit af leiden dat dit een pluspunt voor de architect is, die vrij kan kiezen welke toepassing hij zal gebruiken ,na een vergelijking waarmee hij het meeste voordeel en winst zal opstrijken.

De bouwheer heeft daarin geen minste inspraak. Dus voelt die zich zo wat als de architect die een commissieloon van de aannemers ontvangt.

Ja dat klopt voor honderd procent. De dikke dossiers met gele kaften van de architect liggen nog allemaal in de schuiflade in de slaapkamer met aanduiding van de letter B  en het nummer van de Sektie/deel. Trouwens als ik een vraag stel stel aan de stedenbouwkundige dienst, moet ik steeds bij het inloggen deze gegevens van het kadaster invullen. 

Het is maar logisch dat wanneer je opdracht heeft tot het tekenen van een plan of om een ontwerpstudie te maken, dat de architect dit opneemt in het contract dat dient te worden opgemaakt tussen de architect en de bouwheer.

Uit deze zin haal ik de waarschuwing voor mij om eerst het contract grondig te lezen,alvorens dit te ondertekenen voor akkoord.

Wan ik vraag me ook af wanneer ik geen volledig toezicht neem door de architect op de bouwwerken,of hij dan geen misbruik zal maken en zeggen dat wanneer ik geen volledig toezicht neem op de bouwwerken, dat hij dan ook het vereiste premie attest voor de isolatie  in de spouwmuren niet zal invullen en ondertekenen.  

Want op het tekenplan moet hij toch aanduiden dat er isolatie wordt geplaatst in de spouwmuren.

Ik heb het internet niet nodig , ik zit zelf in de wereld van architectuur en weet als deskundige wat kan en niet kan in een opdracht tot ontwerpstudies of aannemingscontracten.  Internet is NIET zaligmakend en al zeker niet correct of nog nooit de discussies op forums opgemerkt ?

Het internet is een grote aanwinst voor toekomstige bouwheren, daar ben ik volkomen van oveertuigd. Men heeft het volste recht om de werking van archtitecten grondig te kennen, want er zijn grote bedragen mee gemoeid.

Ik had reeds van af jouw eerste topic het vermoeden dat je in de wereld van architectuur zit,dat zie je tenslotte aan de manier van het schrijven.

De  concurrentie die nu vele malen groter is dan toen wij een bungalow hebben laten bouwen in 1976 met de medewerking van een architect, en de mogelijkheid die vroeger niet bestond om verschillende kosteloze offertes aan te vragen op het internet hebben het er niet gemakkelijker op gemaakt voor de huidige architecten. Niet mijn schuld hoor.

En wat is mijn ervaring met de architect die ik toen in dienst heb genomen. Hij vroeg 64000 fr voor volledig toezicht op de bouwwerken. Maar in fiete was in die tijd de officiële kostprijs voor volledig toezicht 120000 fr. Dit kwam ik later te weten van een college op het werk die ook een archtect had gevraagd met volledig toezicht.

Toen ik opmerkte tijdens het nakijken van het contract dat de architect had opgemaakt, zag ik in potlood 1/4 aangeduid staan bij het toezicht.Toen ik hem daarop opmerkte waarom dit in potlood was aangeduid maakte hij zich daarvan af met een smoesje. Hij wou de documenten zo snel mogelijk naar de gemeente brengen voor goedkeuring door stedenbouw.

Later hoorde ik toevallig in een café (dranklokaal) de café bazin zijn naam vernoemen. Ik zei tegen haar dat deze architect ook voor mij had gewerkt. Ja zei ze maar mijn dochter heeft hem voor het gerecht gedaagd. Zo zie je maar dat je dus beter op je hoede kunt zijn . 

En ik weet ook niet of een ereloon verband houdt met de percentage die de architect op de totale bouwkosten vraagt.

Ja dat klopt voor honderd procent. De dikke dossiers met gele kaften van de architect liggen nog allemaal in de schuiflade in de slaapkamer met aanduiding van de letter B  en het nummer van de Sektie/deel. Trouwens als ik een vraag stel stel aan de stedenbouwkundige dienst, moet ik steeds bij het inloggen deze gegevens van het kadaster invullen. 

Wan ik vraag me ook af wanneer ik geen volledig toezicht neem door de architect op de bouwwerken,of hij dan geen misbruik zal maken en zeggen dat wanneer ik geen volledig toezicht neem op de bouwwerken, dat hij dan ook het vereiste premie attest voor de isolatie  in de spouwmuren niet zal invullen en ondertekenen.  

Het internet is een grote aanwinst voor toekomstige bouwheren, daar ben ik volkomen van oveertuigd. Men heeft het volste recht om de werking van archtitecten grondig te kennen, want er zijn grote bedragen mee gemoeid.

Toen ik opmerkte tijdens het nakijken van het contract dat de architect had opgemaakt, zag ik in potlood 1/4 aangeduid staan bij het toezicht.Toen ik hem daarop opmerkte waarom dit in potlood was aangeduid maakte hij zich daarvan af met een smoesje. Hij wou de documenten zo snel mogelijk naar de gemeente brengen voor goedkeuring door stedenbouw.

Ik denk dat je mijn vragen  nu beter kunt kaderen in het feit of je nu advies hebt gevraagd of een ontwerpstudie .

Ik heb alleen een advies gevraagd. Ik heb wel veel bijgeleerd  door jouw inbreng op mijn vragen,daarvoor dank.

Grtz, 

gilberto

PS: ik heb nog een boekje liggen met de deontologie van de Orde van Architecten dat ik toen heb aangevraagd in 1977. Dit had ik aangevraagd naar aanleiding van die aanduiding 1/4 toezicht (tot onder dak )in potlood geschreven in het contract.

Graag kwam ik nog één ding te weten: Onze bouwgrond is een verkaveling. Wij willen 2 slaapkamers laten inrichten op onze zolder. Het omgevingsloket  vermeld in de verordende stedenbouwkundige voorschriften +grafisch plan bij punt1.2 inrichting  dat de bouwdiepte op de verdieping of de zolder max 12 mag bedragen.

Kunnen de  slaapkamers afzonderlijk worden geplaatst op de zolder en elk een lengte van 6m hebben, of moeten ze naast elkaar worden gemaakt met een lengte van 12m?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag