Thank you.
Aan KAS
Als er tijdens de loop van jaren of tijdens de bouw geen veranderingen zijn uitgevoerd op de woning of rondom de woning dan kan de architect zich baseren op de bestaande plannen.
Echter , zeker bij oudere woningen, werden de bouwplannen niet 100% gevolgd.
Elke architect zal sowieso dit toch even nazien en een controle uitvoeren.
Houdt dus hiermee rekening mee dat deze kosten zullen worden aangerekend.--
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De houten garage is wel wat later gebouwd dan de bungalow, maar staat wel aangeduid op het plan.
Ik geef ook even mee dat in de getoonde plannen er vermeld staat dat de stedebouwkundige voorschriften melden dat de dakvorm een Zadeldak moet zijn van 15 tot 50° . De architect zal sowieso moeten opzoeken of deze voorschriften nog van toepassing zijn.
Het is een zadeldak met 27 ° helling.
Dat is ogenschijnlijk blijkbaar juist. Maar het Kadastraal kadaster van de belasting in Dendermonde heeft alle betalinggegevens van onze bungalow en garage. Daarvoor betalen wij ieder jaar een onroerende voorheffing(bescheiden woning).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er wordt nergens vermeld dat er een ontwerpstudie wordt gemaakt van de uitbreiding.______________________________________________________________________________
Blijkbaar zit deze reeds verwerkt in de prijsopgave van de voorlopige prijsopgave, die wordt beschreven als de opmaak voor de aanvraag van een vegunning, dat door de architect is doorgestuurd naar mij.
Ik heb hem de afmetingen en oppervlakte doorgestuurd van de uitbreiding en de locatie(achtergevel) vermeld waar dit moet gebeuren.Maar zeker weet ik het niet.
______________________________________________________________________________Dat is heel juist. Daarom dat ik nog eens een e-mail naar hem heb gestuurd,waarin ik hem vraag of dit een voorlopige raming is.
Zijn antwoord is:
Gilbert,
Offerte wordt pas definitief NA bezichtiging ter plaatse en kennisname van de bestaande plannen.
PDV
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Architect is verplicht om toezicht te houden op de werken tot en met winddicht. Hij blijft hoofdelijk verantwoordelijk voor de correcte uitvoering en is ook voor 10 jaar aansprakelijk voor de werken betreffende stabiliteit en integriteit van de woning.
Of zou je graag als dakspanten een prijs binnenkrijgen in metaal of hout ? En welk metaal en welk hout? Zonder meetstaten en bestekken zet je de deur wagenwijd open voor een oneindig aantal varianten.
______________________________________________________________________________Dit is wel toepasselijk op degene die nog geen contact heeft gelegd met een aannemer.Onze aannemer die de bouwwerken zal uitvoeren woont een paar huizen verder.
En ja voor een kleine uitbreiding met een oppervlakte van 20,3m²plat dak waarvoor enkel bouwstenen zoals ytong betonblokken of snelbouwstenen, plat dak waarvan de aannemer ons reeds de materialen heeft bekend gemaakt en ook de plaatsing daarvan, vind ik het niet nodig dat een architect daar nog eens bovenop een tweede bestek moet gaan maken.
Tenslotte zeg ik tegen mijn aannemer of ik isolerende snelbouwstenen, ytong betonblokken wil en hoe ik de constructie van het plat dak wil.En ja de aannemer zal wel weten hoeveel cement en zand hij zal nodig hebben zonder de tussenkomst van een archirect.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar ik zal het nog eens vragen aan onze aannemer of hij een bestek van de architect nodig vindt?
En trouwens een bestek door de architect is niet wettelijk verplicht.
gilberto