Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

66

Architect antwoordt niet meer.

gilberto
gilberto
#Bouwpartners · 3 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Er is een architect bij ons geweest voor een eerste kennismaking over onze toekomstige werken voor een bijbouw. 

Ik vroeg daarna in een e-mailbericht of dit bezoek gratis was. Ik kreeg een antwoord terug dat dit volledig gratis en vrijblijvend was.

Een week later stuurde ik een tweede e-mail naar hem en vroeg of ik het percentage mocht weten op de totale bouwwerken die er zouden worden gedaan.

Ook of hij een attest zou invullen voor het plaatsen van de vereiste isolatie in de spouwmuur,wat nodig is om te kunngen genieten van een energie premie van Fluvius.

Hij had wel gezegd dat we voor september a.s. geen contact mochten opnemen met hem voor het opmaken en tekenen van de bouwplannen.

Ik krijg sindsdien geen antwoord meer van hem.

Is het normaal dat hij geen antwoord geeft op mijn vragen?

Wat denken jullie daarvan.

Grtz,

gilberto

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vraag blijft:

Heb je advies gevraagd , vrijblijvend en zonder kosten.

Of

Heb je gevraagd voor een ontwerpstudie ?

Plantekening is een onderdeel van een ontwerpstudie. Ontwerpstudie omvat zowel de besprekingen als het overleg met derden als een visie over wonen. 

Een ontwerp of 'plan' is de vertaling van deze studie . Deze presentatieplannen kunnen dan verder uitgewerkt worden naar uitvoeringsplannen . bv electrische leidingsplannen en verlichting, funderingsplannen, doorsnedes , terreinprofielen , detailtekeningen en zo meer.

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

"Graag kwam ik nog één ding te weten: Onze bouwgrond is een verkaveling. Wij willen 2 slaapkamers laten inrichten op onze zolder. Het omgevingsloket  vermeld in de verordende stedenbouwkundige voorschriften +grafisch plan bij punt1.2 inrichting  dat de bouwdiepte op de verdieping of de zolder max 12 mag bedragen.

Kunnen de  slaapkamers afzonderlijk worden geplaatst op de zolder en elk een lengte van 6m hebben, of moeten ze naast elkaar worden gemaakt met een lengte van 12m?"

Dat is een bepaling voor het geval je het volume van de verdieping of de zolder zou willen vergroten door de achtergevel verder naar achter te plaatsen. Voor zover ik uw bedoeling juist inschat was dat niet het plan, je wou die kamers inrichten binnen het bestaande volume van de zolder toch ? En dan is dus die bepaling hier niet van toepassing.

Wat het ereloon van een architect betreft. Je moet niet wakker liggen van die al die opsplitsingen zoals voorgesprekken, voorontwerp, definitief ontwerp, uitvoeringsplannen, lastenboeken, meetstaten, vorderingsstaten... enzovoort enzovoort.

Dat kan normaal allemaal in één overeen gekomen overeenkomst en prijs zitten. Dat kan een vaststaande prijs (forfait) zijn, een prijs volgens percentage op de bouwkost of een prijs volgens de gespendeerde tijd. Zelf ben ik voorstander om een vaste prijs af te spreken voor een vast omlijnde opdracht (bijvoorbeeld tot winddicht)

1
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks again.

Heb je advies gevraagd , vrijblijvend en zonder kosten.

Of

Heb je gevraagd voor een ontwerpstudie ?

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier

Lastig te lezen, een deel heb je geqoute. 
Daar heb je een knop voor, en door de streep die er voor komt is het heel duidelijk. 
Want bij jou commentaar zit die streep niet

1
kas
kas
3 jaren geleden

Als er geen voldoende duidelijkheid is bij het eerste advies , dan vraag je een bijkomende vrijblijvend gesprek om de ontwerpstudie te bespreken.

Je gaat er al van uit dat dit tweede gesprek betalend is, dat heb ik nergens gezegd . Ik schreef zelfs dat de architect bij dat 2de gesprek op dat moment wel zijn erelonen zal overhandigen ter goedkeuring. Indien je niet akkoord gaat dan stopt het voor de architect en u.

Ik heb ook duidelijk gezegd en ik citeer me zelf : ....

Ik kan niet voor de desbetreffende architect spreken maar normaal wordt er nogmaals een voorbespreking uitgevoerd waar ermeer gedetailleerd zal ingegaan worden op de opdracht dat u geeft. Meestal zal tijdens die bespreking al ruwweg worden uitgeschets welke denkrichting de architect denkt te werken. ...

En wat u schrijft : ....

Met andere woorden hij wil alleen de werking zoals het percentage of ereloon bekend maken als je hem eerst betaald.

Daar trap ik niet in. ....

Heb je hem dat gevraagd bij je eerste gesprek? Want juridisch kan dit dus NIET !! De architect kan geen opdracht uitvoeren zonder mandaat of zonder een handtekening onder het contract. En in dat contract moet duidelijk vermeld staan wat jij betaalt voor welke diensten. 

Je maakt door mijn uitleg over schetsen en voorontwerpen de conclusie dat je als opdrachtgever niet kunt zeggen dat 1 schets of 1 voorontwerp voldoende is ... waar maak je dat nu weer uit op?

Ik geef alleen maar door dat je moet afspreken hoeveel schetsen en voorontwerpen gemaakt worden. 

MET EEN SCHETS en of EEN VOORONTWERP  KAN JE GEEN STEDEBOUWKUNDIGE VERGUNNING AANVRAGEN !!!

Een schets en daaruit het voorontwerp dienen alleen maar om aan de opdrachtgever te tonen hoe dat het eindresultaat er uit ziet. 

Voor de aanvraag van je vergunning heb je dus sowieso meer nodig dan het voorontwerp !!!

Dus ja je kunt stoppen na het voorontwerp en NEE je kan met dat plan NIET voor de vergunning gaan. 

En jij beslist nog altijd dat het plan voor JOU is goedgekeurd.

De goedkeuring door de gemeente, tot de archtect zijn taak behoort JUIST om alle nodige parameters op te vragen bij de gemeente zo dat het definitief ontwerp voldoet aan de eisen van zijn klant maar ook aan die van de gemeente.

.....

Je maakt nogal veel wilde en ongegronde veronderstellingen. 

Je gaat uit van zaken die ik helemaal niet geschreven heb of waarbij je een belangrijk onderscheid niet kunt of wil maken.En je haspelt enkele basisbegrippen dooreen.

Ik heb getracht om het eerste stuk van je opmerkingen te duiden en je hiervoor een ander inzicht te geven gebaseerd op mijn werkervaring met verschillende architecten.

Echterar  bij het verder aandachtig lezen  van jouw laatste bericht ( en deze voorafgaand) merk ik op dat je daar helemaal niet voor open staat, laat staan dat je de moeite wil nemen om hetgeen geschreven staat te willen begrijpen.

Ik wens je veel succes in je bouwplannen.

Maar ik kan je echter niet meer verder helpen met advies .

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Aan Charel:

Echter voor het verdiep mag de afstand tussen voor- en achtergevel niet meer zijn dan 12 meter.

Maar was het niet de bedoeling om met de inrichting van de zolder binnen het bestaande volume te blijven ?

Als ik het goed begrijp dan bedoel je de voorkant van de voorgevel + 12 m voor het inrichten van nieuwe slaapkamers op de zolder.

Als je een dakkapel wil laten plaatsen dan is er wel een vergunnnig nodig omdat het een dakuitbouw betreft. Voor het aanbrengen van dakuitbouwen over maximaal één vierde van de dakoppervlakte is geen medewerking van de architect nodig.  

De helft van het dak heeft een oppervlakte van 81m².

1/4 = 20,25m².

Dit is voldoende voor één of twee dakkapellen te plaatsen. 

grtz,

gilberto

Gilberto,

De beperking van 12 m tussen voor- en achtergevel geldt voor een verdieping bovenop het gelijkvloers. 

Maar ik merk nu aan uw doorgestuurde foto's dat het hier niet gaat over een verdieping maar over een zolder onder het dak van het gelijkvloers en dan is die bepaling van 12 m niet van toepassing. U mag de gehele zolder tot aan de achtergevel gebruiken om er kamers in te richten. Je blijft daarbij immers binnen het oorspronkelijke bouwvolume.

1
Charel
Charel

Zo moet er dus geqoute worden

Inderdaad, maar dat lukt mij ook enkel maar bij het quoten van de gehele reactie. Bij het quoten van stukken tekst uit een reactie heb ik ook problemen, maar dat kan aan mij liggen.

1
kas
kas

Ik zou je aanraden om de naam van de architect te verwijderen wegens privacy redenen. 

1
kas
kas
3 jaren geleden

Vermits je nog over de plannen van de bestaande woning beschikt is dat niet van toepassing in jouw geval.

Die opmerking is gegeven omdat er van vele oudere woningen geen plannen (meer) bestaan.

Inplantingsplan en doorsnede is niet het zelfde als de plannen van de woning.

Een inplantingsplan is het plan op schaal waar de de contouren van de woning en andere bouwwerken( uitpandige garage, carport , tuinhuis en zo meer ) nauwkeurig is ingemeten op het perceel. Soms wordt ook de bestaande verhardingen, hagen en bomen weergegeven. 

Een doorsnede van de woning is een snede ofwel via de langste zijde ofwel via de kortste zijde ofwel beide DOOR de woning. 

Bouwplannen bestaan meestal uit :

bestaande toestand naar nieuwe toestand

en dit voor de kelder, gelijkvloers, de verschillende verdiepingen en de zolder. 

Maar ook aangevuld met vooraanzicht, achteraanzicht, en de verschillene zijzichten.

Een uitreiksel uit het kadaster wordt ook meegegeven.

Let op : een uitreiksel uit kadaster is minder correct dan een ingemeten inplantingsplan.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Met "plannen van de woning" wordt uiteraard het geheel der plannen bedoeld die in 1977 werden gebruikt om een bouwtoelating te bekomen en aan de hand waarvan de woning vervolgens is gebouwd. Dus doorsnedes, grondplannen, gevelzichten enzovoort zullen daar ongetwijfeld bijhoren.

Het gaat er hier volgens mij voornamelijk om dat de architect geen bestaande toestand meer moet opmeten en uittekenen, wat uiteraard veel bijkomend werk zou vragen met bijkomende kosten.

1
kas
kas
3 jaren geleden

Lees eens alles terug opnieuw en dan zal je merken dat je citaten niet volledig hebt weergegeven en dat je zo de context wijzigt. 

Je geeft reactie op een bericht van de ene maar je noemt de andere want de uitleg wat de inhoud is van een inplantingsplan is van ondergetekende .

En je opmerking over een kort lontje is jouw interpretatie als ik schrijf , en ik citeer mezelf : 

....En soms is hetgewoon eerlijk om te zeggen dat je de opdracht maar pas in september kunt opstarten. Er zijn nog wachtende voor je ...

Ik laat het aan u over om alsnog deze zin in het juiste perspectief te zien. Om je ter wille te zijn heb ik even gans de context geciteert.

Net zoals ik jouw bewering dat ik scherm en opkom voor architecten voor uw rekening laat.

Zie het eerder dat ik een gebrek aan kennis in de termologie waarnam die bij architecten gangbaar is en die heb ik je willen duiden.

Dat je dit zie als iemand afbreken omdat hij een leek in de materie is ?

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Gilberto,

Je beschikt inderdaad over de nodige plannen van uw woning waardoor die eerste onkostenpost van 1450 € kan wegvallen.

Verder denk ik dat je een eerlijke prijsraming hebt gekregen.

Let wel: het gaat over een prijsraming en die dient om u een idee te geven over wat het zou kunnen kosten. De uiteindelijke prijs kan hier nog van afwijken.

1
kas
kas
3 jaren geleden

Graag uw inzicht over het antwoord van de architect:

Beste Gilbert,

Ik ken de graad van dringendheid voor deze aanvraag niet, maar voor het bouwverlof kan ik dit niet meer opmaken & indienen.

In principe is dit voor de 2° helft van augustus 2022.

U dient tekening te houden met volgende zaken:

Bestaande plannen beschikbaar of niet?

Inplantingsplan & doorsnede woning =                                                                                                                                            

Indien deze zelf dienen getekend te worden (en opgemeten) dient u rekening te houden met

Opmetingskosten (foto’s ook) & tekenwerk bestaande toestand: 250€ + 1.200€                                                                           =             1.450€                                                                

De opmaak van de nieuwe aanvraag vraagt doorgaans 16 à 20 Hr werk (tekeningen & formulieren)=                   20x80Hr=            1.600€

Het indienen van het dossier vraagt doorgaans 2Hr;                                                                                                                    2x 100€ =             200€

Totaal opmaak aanvraag                                                                                                                                                                                          =             3.250€

Hopelijk heeft u hiermee voldoende info?

PDV

architect

Als er tijdens de loop van jaren of tijdens de bouw geen veranderingen zijn uitgevoerd op de woning of rondom de woning dan kan de architect zich baseren op de bestaande plannen. 

Echter , zeker bij oudere woningen, werden de bouwplannen niet 100% gevolgd.

Elke architect zal sowieso dit toch even nazien en een controle uitvoeren.

Houdt dus hiermee rekening mee dat deze kosten zullen worden aangerekend.

Ik geef ook even mee dat in de getoonde plannen er vermeld staat dat de stedebouwkundige voorschriften melden dat de dakvorm een Zadeldak moet zijn van 15 tot 50° . De architect zal sowieso moeten opzoeken of deze voorschriften nog van toepassing zijn.

Er is nagelaten om te vermelden dat deze prijzen exclusief of inclusief btw zijn.

Er wordt nergens vermeld dat er een ontwerpstudie wordt gemaakt van de uitbreiding.

Al wat je bijvraagt of wat nodig is om te komen tot de aanvraag kan aangerekend worden. Nergens zegt de architect dat deze offerte alles omvattend is. 

Architect is verplicht om toezicht te houden op de werken tot en met winddicht. Hij blijft hoofdelijk verantwoordelijk voor de correcte uitvoering en is ook voor 10 jaar aansprakelijk voor de werken betreffende stabiliteit en integriteit van de woning.

Geen bestek , wil eigenlijk zeggen dat je de verschillende aannemeningsoffertes niet kunt gaan vergelijken. 

Het bestek bepaalt welke materialen en hoe dat deze moeten gebruikt worden en aan welke eisen die moeten voldoen. 

Of zou je graag als dakspanten een prijs binnenkrijgen in metaal of hout ? En welk metaal en welk hout? Zonder meetstaten en bestekken zet je de deur wagenwijd open voor een oneindig aantal varianten.

1
Charel
Charel

Vriendelijk dank.

Oef dat is al een opluchting. Toch €1450 minder te betalen.

Hoe kom ik te weten of de € 200 + de €1600 definitief is of maar een voorlopige raming?

Moet ik de architect daar opnieuw voor aanschrijven of telefoneren?

Kan de architect nog andere kosten aanrekenen. 

Wij verlangen geen toezicht en ook geen bestek voor de aannemer .

grtz,

gilberto 

Door te lezen wat de architect precies schrijft weet je al met zekerheid dat dit een raming is die is gebaseerd uit ervaring met soortgelijke opdrachten. Hij schrijft immers bij beide onkostenposten "dat vraagt doorgaans". Doorgaans wil zeggen dat dit meestal zo is maar niet persé altijd. Die man kan vanop afstand ook niet weten of er bij u misschien onverwachte dingen zullen bovenkomen die meer werk vragen.

Wat je verder al of niet nog van de architect verlangt kan je best met hem bespreken. In vele gevallen bij relatief kleine verbouwingen kan de opdracht van de architect beperkt blijven bij wat hij heeft opgesomd en zou je de rest in eigen handen kunnen nemen. Dat hangt dan helemaal af van uw eigen deskundigheid of die van uw familie of ...

Sowieso, als je de samenwerking met die man ziet zitten zou ik hem uitnodigen om de zaak ter plaatse te bespreken.

1
Feter
Feter

Grappig, hoe het helemaal niet meer over het oorspronkelijke topic gaat. 
TS had beter (denk halverwege) een nieuw topic kunnrn starten

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

Gilberto,

Ik stel vast dat je hoe langer hoe meer in verwarring gebracht wordt.

-De zolder mag over de gehele oppervlakte heringericht worden, vergeet die 12 m bouwdiepte, dat is hier niet van toepassing.

-architect aan 21 % btw, de rest aan 6 %

-jij kan een verzekering afsluiten voor bouwrisico's, echter dit is niet verplicht en bij werken van zulke kleine omvang niet erg gebruikelijk.

-de architect kan analoge plannen digitaal overnemen, het grootste werk is het opmeten en dat valt weg.

-herinrichten van de zolder, plaatsen van dakramen, plaatsen van trap naar zolder en een beperkte aanbouw: het is best mogelijk dat er voor niets van al die werken een architect verplicht is, laat staan het aanvragen van een bouwvergunning. In uw geval kan een architect uiteraard wel een veilige hulp zijn, maar door de onnodigheid van een bouwaanvraag kan zijn of haar werk ook al een stuk simpeler kan. 

Ik stel voor dat je zo snel mogelijk met de architect en eventueel de aannemer rond de tafel gaat zitten om al uw vragen en twijfels op te lossen. 

En vooruit met de geit !

1
kas
kas
3 jaren geleden

Doe niet zo uit de hoogte.

Het gaat inderdaad niet over een luster maar over de regels die van toepassing zijn bij correct btw tarief en dat de gemeente daar geen knijt mee te maken heeft. 

Typisch dat je weer roept om te stoppen met discuteren-- terwijl er helemaal geen discussie is -- telkens als je geen argumenten meer hebt. 

Gilbert is zoekende en vraagt antwoorden en andere inzichten. Hij geeft toe dat hij onkundig is in de materie en de geplogenheden van architecten en aannemers. Hij geeft zelfs ruiterlijk toe dat bepaalde begrippen hem totaal onbekend zijn. Mijn respect daarvoor.

Ik probeer hier een nuchtere en informatief antwoord op te geven. Moeizaam, soms vol ongeloof en verbaasd over de manier van reageren door TS maar steeds trachtend om het zo duidelijk en klaar mogelijk uit te leggen waarbij er met verschillende mogelijkheden rekening worden gehouden. 

Tuurlijk komt dit verwarrend over, zeker als iemand van achter zijn scherm zonder enige kennis en informatie ter plaatse zegt : DOe maar want het is allemaal 6% of je hebt geen archtiect nodig of die aannemer die ken je al lang. 

Mijn excuus aan TS  dat ik direct en onomwonden duidelijk mijn advies weergeef. Ik sla liefst spijker met koppen.

En zoals je waarschijnlijk zult merken, ik ben de enigste die nog de moeite doet om te antwoorden op Gilbert zijn vragen, ideeen en gedachtengang. Juist omdat ik weet en besef door mijn vakkennis en mijn aktiviteiten dat het voor buitenstaanders zeer moeilijk is om een totaal overzicht te krijgen van zulke werken.

1
Charel
Charel
3 jaren geleden

kas schreef letterlijk : "Want 21% voor de architect  is correct maar 6% voor de rest is flagerant FOUT"

En als dan terecht wordt opgemerkt dat hier wel degelijk 6 % van toepassing is dan krijg je, in plaats van excuses voor de verwarring, een boel vernederende opmerkingen en niet ter zake doende uitweidingen terug. Geen rechtzetting voor de gemaakte missing.

Dit zijn geen manieren om op een volwassen en respectvolle manier van gedachten te wisselen. Zo werkt het niet !

1
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier

Topic mag een slotje op...  Wordt niets relevants meer gepost..

Alle reacties

0
Feter
Feter

Grappig, hoe het helemaal niet meer over het oorspronkelijke topic gaat. 
TS had beter (denk halverwege) een nieuw topic kunnrn starten

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks.

Aan KAS,

Je gaat er van uit dat de woning 100% gebouwd is volgens de bouwplannen van X aantal jaar geleden. Ik kan je echter verzekeren dat in die tijd er niet zo nauw naar de plannen werd gekeken. Een raam wat groter, de deur wat opschuiven en noem maar op. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Waarom hadden we dan een architect met volledig toezicht op de bouwwerken?

De helling van het dak speelt geen rol , of dit nu 12 , 27 of 50 graden is. Er staat vermeld dat er een zadeldak MOET komen. Als je in dat zadeldak een dakkapel of een volwaardig verdiep op wil trekken zal je architect moeten nagaan of dit kan in het kader van de verleden bouwvoorwaarden en of er nieuwe verkavelingsvoorwaarden van toepassing zijn . 

______________________________________________________________________________Het is zeker een zadeldak. Ook de aannemer die  destijds de dakpannen heeft gelegd heeft dat gezegd.

Btw is een belasting die geheffen wordt op de toegevoegde waarde van materialen en of diensten. JE architect levert een dienst , hij moet daarop dus BTW rekenen en dit bedrag door storten aan de staat. Hij is ook wettelijk verplicht door btw- regelgeving om te vermelden of zijn prijzen exclusief of inclusief btw zijn. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor de verantwoordelijkheid van de architect kan de bouwheer niet opdraaien. 

Trouwens de architect die op afspraak komt na het bouwverlof spreekt ook over een verzekering die we moeten betalen, en dat dit schommelt tussen de 400 en 500 euro.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de bouwwereld is het gebruikelijk om prijzen exclusief btw te vermelden omdat er verschillende tarieven gangbaar zijn: 0-6-12 en 21% btw.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Onze bungalow is met een andere gelijkaardige woning vergeleken en daarop hebben we toen nog 35000 fr bij moeten betalen. Blijkbaar is dit een manier om de btw prijzen aan te passen .

Je bent dus niet zeker of de ontwerpstudie voor de uitbreiding inbegrepen is ? Er is er maar ene die hier duidelijkheid in kan brengen en dat is de architect

Dat is heel juist.

Hier een recent antwoord van de architect:

Beste,

Wettelijk dient een arch. steeds toezicht te houden daar wij daar ook steeds verantwoordelijk voor worden gesteld en zelfs verzekerd zijn.

Onze opdracht bestaat steeds uit 2 delen:

Administratief luik: Aanvraag opmaken & indienen.

Technisch luik: Beperkt of volledig toezicht.

Volledig toezicht betekend dat wij de meetstaat maken, bestek & werfopvolging doen.

Beperkt toezicht: Architect volgt in regie (uurbasis) de werf op en staat de aannemer(s) bij indien vragen.

De premie voor de verzekeringen dient wel steeds vergoed te worden: Reken hier op 400 à 500€.

Indien geen meetstaat gevraagd wordt, wordt er ook geen gemaakt; Idem bestek.

Dit dient allemaal wel duidelijk gestipuleerd te worden in onze overeenkomst (contract).

Definitieve offerte maak ik op na bezichtiging ter plaatse en kennisname van de bestaande plannen & documenten.

Indien er geen plannen zijn, dient er opgemeten te worden; Scheelt gauw 1.000€.

Indien wel plannen kan dit digitaal overgenomen worden.

Inplantingsplan opmeten & uittekenen dient steeds te gebeuren.

Het u gemelde bedrag zit heel dicht tegen de werkelijkheid.

Enkel het Technisch luik was nog niet begroot.

Iets duidelijker?

PDV

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je hebt dus een aannemer die vrij is om te beslissen hoe en met welk materiaal hij de werken moet uitvoeren? Als je aannemer afkomt met ytong, snelbouw baksteen of snelbouw beton of boerkes of tengels dan laat je hem maar doen want hij is aannemer? Hoe ga je zijn vorderingsfacturen en afrekeningsstaat dan toetsen aan hetgeen wat er is opgelegd ? o nee , dat kan dus niet want aannemer beslist alles op eigen houtje .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Neen dat is een misverstand.

De aannemer woont een paar huizen verder in de straat. Dat heeft de mogelijkheid om hem in te lichten met welke bouwmaterialen wij WILLEN dat de uitbreiding wordt gebouwd.

De architect vermeld ook in zijn e-mailbericht dat de meetstaaf en het bestek niet verplicht zijn.

En je kunt kiezen tuseen beperkt toezicht of volledig toezicht.

Manmanman , dat is nu echt het meest verbazendwekkend dat ik ooit gehoord heb. Juist om een offerte te kunnen maken moet een aannemer zich houden aan het bestek en de meetstaten. En bij de uitvoering worden de wekren gecontroleerd door de architect en jezelf  aan de hand van deze bestekken en meetstaten.

Het is heel juist dat een AANNEMER een bestek en de meetstaten moet kunnen maken,en  daarop volgend een offerte zal aanmaken, maar dat geldt niet voor de architect.Dat is logisch, hoe kan de aannemer anders zijn onkostenprijs bepalen?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kijk maar even na wat het verschil is in Ytong en in snelbouw baksteen of beton ... en dan niet qua prijs!

Neen, ik ga gewoon vragen of hij ook kan werken met  ytong-betonblokken waarop dan een pleisterlaag kan worden aangepracht . Er wordt ook vermeld op het internet dat wanneer je ytong-betonblokken gebruikt die wel duurder zijn, maar dat je dan geen isolatie hoeft te plaatsen.(dat scheelt ook in de prijs)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daarmee ontsla je de aannemer van elke garantiebepaling en zeker deze voor de 10 jarige aansprakelijkheid. Je hebt , gebaseerd op je verschillende topics en vragen hier, GEEN ENKELE BOUWERVARING !

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat is heel correct. Daarom dat ik hier op dit forum mijn vragen stel om wat wijzer  te worden in deze materie.

Meer nog, elke erkende aannemer moet en zal werken WEIGEREN die indruisen tegen goed vakmanschap en de regels van de kunst. En dan kun je nog zeggen dat je dak met ductape moet gelijmd worden , de aannemer moet dit wettelijk weigeren.

Dat klopt. Onze aannemer is een vakman die werkt volgens de regels van de kunst. Daarom dat hij ons ook inlicht welke bouwmaterialen er het best worden gebruikt, en dat volgen wij op zonder geen enkel probleem. 

Maar wij mogen hem altijd voorstellen welk bouwmateriaal we verkiezen. En als dit mogelijk is zal hij dit zeker niet weigeren. Trouwens hij heeft reeds verschillende bouwklussen aan onze woning gedaan sinds vele jaren, en altijd met goed resultaat waar we over tevreden mee waren.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wees verstandig en laat architect uitmaken hoe de werken moeten uitgevoerd worden en jij kunt nog altijd je gedacht daarover zeggen

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat zal ik zeker doen , mijn gedacht er over zeggen als bouwheer.

Grtz,

gilberto

PS: Btw is een belasting die geheffen wordt op de toegevoegde waarde van materialen en of diensten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

BTW is een belasting die geheven wordt op de enz......

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Feter,

Dat is inderdaad zo, daar heb je een punt.

grtz,

gilbert

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Aan Charel,

Aan Charel,

Wat de kosten zijn voor gedeeltelijk of geheel toezicht is moeilijk te zeggen en kan je best met de architect bespreken. Er zijn immers heel veel mogelijkheden. Zo zou je kunnen vragen om in principe geen toezicht uit te oefenen, slechts enkele keren bij cruciale momenten of slechts wanneer u er om vraagt en er nood aan heeft.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Antwoord architecte Sara,

Beste Gilbert,

Bedankt voor uw aanvraag - dit is echter niet de wijze waarop ik projecten aanneem. Controle van de werken is sowieso deontologisch verplicht uit te voeren door de architect die het vergunningsdossier beheert en indient, wilde ik even meegeven.

Ik wens u graag veel succes toe met uw project!

Vriendelijke groet,

Sara

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als u die aannemer al van in zijn jeugdjaren kent en in de buurt woont dan kent u wellicht zijn reputatie, hoe bekwaam en hoe betrouwbaar hij is. Daar kan jij dus beter over oordelen dan enige forumdeelnemer.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat is heel juist en sommige medewerkers op het forum staan daar niet echt voor open.

Je kan in ieder geval zijn voorstellen ook eens voorleggen aan de architect.

Je kan inderdaad met ytong blokken bouwen zonder verdere isolatie of zelfs zonder spouwmuren te hoeven gebruiken. Men kan er zelfs passiefwoningen mee bouwen op die manier. 

______________________________________________________________________________Kijk dat is weer nieuw en interessant! Dat heb ik nog niet niet gehoord op het forum.

Een passief woning ken ik niet. Ik zal dit eens opzoeken op het internet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je hebt inderdaad naargelang wat je aan de muur wilt bevestigen speciale pluggen nodig. Voor lichte zaken zoals bijvoorbeeld schilderijtjes kan dat met de normale bevestigingsmiddelen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus kun je ook boren zonder problemen in een ytong-betonblok of cellen betonblok.

Grtz,

gilberto 

0
kas
kas

Het gaat er niet over dat het een zadeldak is , het gaat erover dat de bouwvoorschriften om een zadeldak verplicht te plaatsen nog gelden, ja of nee. En of de aannemer dat gezegd heeft zal me worst wezen, enkel de gemeente kan dit opleggen. Als de voorschriften nog gelden dan zal de architect een afwijking moeten vragen als je buiten het bouwvolume gaat.

Je opmerking dat de bouwheer NIET kan opdraaien voor de correcte toepassing van het btw tarief ??? Ik zou je dringend aanraden om gans de problematiek over wel of niet 6 % btw dan toch eens uit te pluizen en de verplichtingen die de bouwheer heeft daarin.

Een verplichte verzekering voor bouwplaatsrisico's heeft ook niets te maken met het btw tarief dat van toepassing is.

Je opmerking dat je nog 35.000 fr of 900€ moest bijbetalen gaat dus NIET over de correcte btwtarief toepassing maar over een achterstalige belasting voor gelijkschakeling. 

Je antwoord betreffende ontwerpstudie heeft niets te maken met de opmerking die ik maakte dat ik meen dat deze niet is inbegrepen. Je haalt daar administratief luik en technisch luik erbij . Dan nog het beperkt of uitgebreid toezicht, meetstaten en wat nog allemaal bij om toch maar niet te hoeven antwoorden. Krijg je nu wel of niet een ontwerpstudie ?

Voor alle duidelijkheid een ontwerpstudie omvat : verkennende gesprekken en briefing, schets(en) , voorontwerp(en), wijzigingen en aanpassingen van voorontwerp op schaal, definitief ontwerp of masterplan wat mee dient voor de aanvraag. Uitwerken van technische plannen en detailtekenigen , meetstaten , bestekken en nazicht.  Een ontwerpstudie is de totaliteit van alle werken die een ontwerper uitvoert om te voldoen aan de wensen van zijn opdrachtgever. Of denk je dat een architect maar een plan uit de kast moet toveren?

Of een aannemer nu achter de hoek woont of niet , speel , weerom geen rol. Het gaat erover dat je op een duidelijke en controleerbare manier prijzen kunt vergelijken gebaseerd op dezelfde materialen,werkwijze en normen.  Je sneer die je geeft dat ik niet open sta voor de aannemer achter de hoek, is ongepast en getuigt van weining inzicht. Juist met vrienden is het van groot belang om duidelijke afspraken te maken.

Meetstaten en bestekken zijn niet verplicht, maar wel zeer sterk aan te raden. Zeker als je nu al zegt dat je voor de opmaak vd plannen de som van 1500€ in mindering kunt brengen , kan het opstellen van meetstaten en bestekken je zeker 1000 den euro's besparen.

Een aannemer mag zelfs zomaar niet afwijken van een bestek of meetstaten !! Daarvoor zijn er zeer duidelijke wettelijk vastgelegde regels waar zowel de bouwheer, als de architect als de aannemer aan moeten voldoen.

Een OFFERTE of een AANNEMINGSCONTRACT wordt gecalculeerd aan de hand van de opgemaakte technische plannen en detailtekeningen met behulp van meetstaten en bestekken. 

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thank you.

----------------------------------------------------------

Thanks.

Het gaat er niet over dat het een zadeldak is , het gaat erover dat de bouwvoorschriften om een zadeldak verplicht te plaatsen nog gelden, ja of nee. En of de aannemer dat gezegd heeft zal me worst wezen, enkel de gemeente kan dit opleggen. Als de voorschriften nog gelden dan zal de architect een afwijking moeten vragen als je buiten het bouwvolume gaat.

Ja wat kan ik daar op zeggen?

Wij zijn naar het Omgevingsloket geweest en daar hebben ze gezegd dat het toegelaten is om een uitbreiding van de slaapkamer te doen op ons perceel,volgens de geldende regels die in de verordende stedenbouwkunige voorschriften staan vermeld. 

Ja als die hun eigen reglementen niet meer kennen,wat kan ik dan nog zeggen?

In paragraag 1.2 staat vermeld dat de bouwdiepte 20 m mag bedragen vanaf de bouwlijn of de voorgevel.

De bouwdiepte op de verdieping mag max 12 m bedragen. Daarmee weet ik niet of dit ook geldt voor de zolder .

Het antwoord van stedenbouw:

Beste,

Volgens de voorschriften mogen er twee volwaardige bouwlagen gerealiseerd worden (gelijkvloers 20m bouwdiepte, verdieping 12m).

Bouwdiepte wordt gemeten vanaf de voorgevel van de woning.

Dit wil zeggen dat als u een woning type bungalow heeft met één volwaardige bouwlaag ( = gelijkvloers) + hellend dak dat u bovenop het gelijkvloers nog een volwaardige bouwlaag mag realiseren of het hellend dak mag ook ingericht worden als leefruimte, rekening houdende met de hierboven omschreven bouwdieptes.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je opmerking dat de bouwheer NIET kan opdraaien voor de correcte toepassing van het btw tarief ??? Ik zou je dringend aanraden om gans de problematiek over wel of niet 6 % btw dan toch eens uit te pluizen en de verplichtingen die de bouwheer heeft daarin.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Weer zoiets.

Het zou me verwonderen dat de controlediensten van de gemeente en de belastingdiensten het hebben nagelaten om de vereiste btw verplichtingen uit te voeren.

Vermits ik nog een bijbetaling moest doen van €875 ben ik daar in gerust. Maar ja, ja weet nooit of de bevoegde autoriteiten een fout kunnen maken. We zullen wel zien.

Een verplichte verzekering voor bouwplaatsrisico's heeft ook niets te maken met het btw tarief dat van toepassing is.

____________________________________________________________________________________

Oké dat begrijp ik wel .Maar mijn vraag was wat dit precies betekent, een verplichte verzekering voor bouwrisico's die ik moet betalen aan de architect?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je opmerking dat je nog 35.000 fr of 900€ moest bijbetalen gaat dus NIET over de correcte btwtarief toepassing maar over een achterstalige belasting voor gelijkschakeling. 

Wederom. De bevoegde autoriteiten kunnen daarop aanspraak maken indien nodig . We zullen wel zien.

Om eens te reageren zoals jij soms doet. Daar weet ik noch toeten noch blazen van.

Pas als de architect is geweest zal ik daar het fijne van weten.

Maar als de architect in zijn raming neerpent dat de opmaak van de aanvraag  €1800 bedraagt, vermoed ik wel dat het voorontwerp daarin is begrepen. We zullen wel zien wat het wordt als hij zijn offerte heeft opgesteld.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor alle duidelijkheid een ontwerpstudie omvat : verkennende gesprekken en briefing, schets(en) , voorontwerp(en), wijzigingen en aanpassingen van voorontwerp op schaal, definitief ontwerp of masterplan wat mee dient voor de aanvraag. Uitwerken van technische plannen en detailtekenigen , meetstaten , bestekken en nazicht.  Een ontwerpstudie is de totaliteit van alle werken die een ontwerper uitvoert om te voldoen aan de wensen van zijn opdrachtgever. Of denk je dat een architect maar een plan uit de kast moet toveren?

Alleen de vermelding van verplichting om een meetstaaf en bestek op te maken door de architect  is misleidend en niet juist. Daar is de bouwheer vrij in!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De faktuur van de aannemer met het totale bedrag voor de bouwwerken is voldoende om de architect zijn ereloon te laten bereken.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Of een aannemer nu achter de hoek woont of niet , speel , weerom geen rol. Het gaat erover dat je op een duidelijke en controleerbare manier prijzen kunt vergelijken gebaseerd op dezelfde materialen,werkwijze en normen.  Je sneer die je geeft dat ik niet open sta voor de aannemer achter de hoek, is ongepast en getuigt van weining inzicht. Juist met vrienden is het van groot belang om duidelijke afspraken te maken.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kan alleen uit dit antwoord afleiden dat je alleen vindt dat alle architecten betrouwbaar zijn, en de aannemers niet met dan nog een toespeling dat vrienden je ook kunnen bedriegen. Dit is wat kort door de bocht.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meetstaten en bestekken zijn niet verplicht, maar wel zeer sterk aan te raden. Zeker als je nu al zegt dat je voor de opmaak vd plannen de som van 1500€ in mindering kunt brengen , kan het opstellen van meetstaten en bestekken je zeker 1000 den euro's besparen.

Of dat er nu geen verplichting is voor de meetstaaf en het bestek  die een architeckt opmaakt, is dit ook zo dat er geen verplichting is om een architect te nemen voor het inrichten van slaapkamers of speelkamers voor kinderen op de zolder. Als er geen verplichting is kan die nooit worden opgedrongen ten gunste van...............

Zelfs voor de uitbouw voor een dakkapel op de zolder is geen architect verplicht, wel een verplichting om een vergunning aan te vragen aan het Omgevingsloket.

Ik raad je aan om eens de artikels te lezen die door het Omgevingsloket en de diensten van Stedenbouw zijn opgesteld, om de mensen in te lichten welke de voorwaarden en verplichtingen zijn voor toekomstige bouwerken die men wil laten uitvoeren.

Een aannemer mag zelfs zomaar niet afwijken van een bestek of meetstaten !! Daarvoor zijn er zeer duidelijke wettelijk vastgelegde regels waar zowel de bouwheer, als de architect als de aannemer aan moeten voldoen.

Bedankt. Ik zal dit navragen bij de aannemer en de architect wat hier van klopt.

Een OFFERTE of een AANNEMINGSCONTRACT wordt gecalculeerd aan de hand van de opgemaakte technische plannen en detailtekeningen met behulp van meetstaten en bestekken.

______________________________________________________________________________Nogmaals dank.

Dit zal ik ook navragen aan de aannemer en op het omgevingsloket en de diensten van Stedenbouw.

Grtz,

gilberto

0
kas
kas
3 jaren geleden

Een zolder wordt nooit aanzien als een volwaardige bouwlaag. Je mag deze wel verbouwen tot kamers maar je mag deze niet uitbreiden. Of je mag deze vervangen door een volwaardige bouwlaag. HEt advies dat aan u gegeven is , is gebaseerd op de algemene verorderingen en deze worden dan getoetst op het moment van aanvraag. 

Gemeente heeft niks te maken met het btwtarief van 0-6-12 of 21% dat moet aangewend worden voor werken in onroerende staat. 

Kort : diensten zoals deze van de architect moet gerekend worden aan 21% btw

Werken in onroerende staat aan de woning kan aan 6 of 21 % De voorwaarden hiervoor zijn : Privegebruik van de woning en de woning is ouder dan 10 jaar en de werken zijn onroerend.

Een verzekering voor bouwplaatsrisico's kan alleen door de bouwheer, jij dus, worden afgesloten. Zowel de aannemer als de architect hebben een beroepsuitbating verzekering waaronder ook die risoco's vallen maar dan van hunnen twege. Alhoewel dit volledig op rekening is van de architect en de aannemer wordt deze kostprijs procentueel doorgerekend aan de klant.

Je conclusie dat ik alleen architecten betrouwbaar vind is volledig uit de lucht gegrepen en naast de kwestie. 

Je vraagt een architect voor een verbouwing en de aanbouw aan de woning en nu zou het gaan over het inrichten van een slappkamer of speelkamer zonder volumewijziging of uitbreiding of aantasting van de stabiliteit?

Natuurlijk heb je voor deze werken geen architect nodig, maar waarom zit je dan al 7 blz over architecten bezig en vraag je dan hierover advies ?

Me dunkt dat ik wel kan stellen dat ik die regels, voorwaarden van omgevingsloket wel degelijk ken. Maar ik heb wel sterk de indruk dat voor jou bepaalde begrippen onbekend zijn.

En je uitlating dat je voor de offerte of aannemingscontract dit gaat navragen bij de aannemer en omgevingsloket en de diensten van stedebouw ondersteunen dit. 

Ik kan je alleen maar sterk aanraden om je offertes te laten nazien door een architect of door een bouwdeskundige. Voor de geldigheid van de algemene en bijzondere voorwaarden in het contract kan je best een advocaat raadplegen --- dit gebeurt meer voor grote financiele werken-- .       

De gemeente , het omgevingsloket en of de dienst stedebouw zullen op geen enkele wijze een offerte of aannemeningscontract beoordelen , dat is niet hun bevoegdheid 

0
gilberto
gilberto
0 606 Andere particulier
3 jaren geleden

Thanks again.

Een zolder wordt nooit aanzien als een volwaardige bouwlaag. Je mag deze wel verbouwen tot kamers maar je mag deze niet uitbreiden. Of je mag deze vervangen door een volwaardige bouwlaag. HEt advies dat aan u gegeven is , is gebaseerd op de algemene verorderingen en deze worden dan getoetst op het moment van aanvraag. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus mag ik daar 2 nieuwe slaapkamers laten oprichten vanaf de voorgevel met een bouwdiepte van max.12 m.

Gemeente heeft niks te maken met het btwtarief van 0-6-12 of 21% dat moet aangewend worden voor werken in onroerende staat. 

Kort : diensten zoals deze van de architect moet gerekend worden aan 21% btw

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Werken in onroerende staat aan de woning kan aan 6 of 21 % De voorwaarden hiervoor zijn : Privegebruik van de woning en de woning is ouder dan 10 jaar en de werken zijn onroerend.

Bedankt,dat is  inderdaad interessant om te weten.

Een verzekering voor bouwplaatsrisico's kan alleen door de bouwheer, jij dus, worden afgesloten. Zowel de aannemer als de architect hebben een beroepsuitbating verzekering waaronder ook die risoco's vallen maar dan van hunnen twege. Alhoewel dit volledig op rekening is van de architect en de aannemer wordt deze kostprijs procentueel doorgerekend aan de klant.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als deze kostprijs procentueel wordt doorgerekend aan de klant, welk baat heeft de bouwheer daaraan?

De uitbreiding van de bestaande slaapkamer op het gelijksvloers moet eerst gebeuren aan de achtergevel van onze bungalow.

Hiervoor is de medewerking van een architect vereist. 

Daarna komt de tweede fase. Een beukentrap laten plaatsen naar de zolder waar twee nieuwe slaapkamers zullen worden ingericht. Hiervoor is geen medewerking van de architect vereist.

Natuurlijk heb je voor deze werken geen architect nodig, maar waarom zit je dan al 7 blz over architecten bezig en vraag je dan hierover advies ?

Omdat ik niet zeker wist of de bouwdiepte van max. 12 m vanaf de bouwlijn of voorgevel wel juist was.

En "natuurlijk" is voor jou dit wel zo omdat je al jaren in deze branche zit, maar voor een leek is dit nieuw en moet dit allemaal ook nog eens nagevraagd worden op het Omgevingsloket.

Ook voor de uitbouw uit het dak is de medewerking van een architect niet verplicht en dient alleen een vergunning te worden aangevraagd.

Me dunkt dat ik wel kan stellen dat ik die regels, voorwaarden van omgevingsloket wel degelijk ken. Maar ik heb wel sterk de indruk dat voor jou bepaalde begrippen onbekend zijn.

______________________________________________________________________________Zie mijn vorig antwoord.

Dat is heel correct. Ik denk dat dit voor de meeste bouwheren die dit éénmaal in hun leven doen ook zo is.

Ik kan je alleen maar sterk aanraden om je offertes te laten nazien door een architect of door een bouwdeskundige. Voor de geldigheid van de algemene en bijzondere voorwaarden in het contract kan je best een advocaat raadplegen --- dit gebeurt meer voor grote financiele werken-- .

Bedoel je dat ik de offerte die de archtect zal opmaken, dat ik die daarna moet laten controleren door een ander architect of bouwdeskundige?

De gemeente , het omgevingsloket en of de dienst stedebouw zullen op geen enkele wijze een offerte of aannemeningscontract beoordelen , dat is niet hun bevoegd

Dat is juist. Ik stel daar ook geen vragen over aan deze diensten. Ik vraag gewoon om uitleg over zaken die nieuw zijn voor mij.

Zoals  dit antwoord van de architect:

U beschikt dus over alle plannen van uw woning; Maar zijn deze digitaal?

Ik denk het niet.

ER kan alleen nog maal digitaal een bouwaanvraag ingediend worden; Papierwerk is verdwenen.

Dit betekend dus dat dit allemaal moet getekend worden in Autocad of analoog.

U vergeet dit werk dus.

Indien u over bestaande digitale plannen beschikt valt inderdaad deze 1.450€ (raming) weg.

Indien niet:

Bestaande toestand digitaal: 1.450€ max.

Opmaak nieuwe aanvraag = 1.800€ max.

Zo was mijn offerte opgemaakt.

Wat ik niet goed begrijp is het volgende:

Moet het reeds bestaande plan digitaal zijn en geldt  het  bestaande papieren plan dus niet meer volgens de architect?

Dit betekend dus dat dit allemaal moet getekend worden in Autocad of analoog.

Bedoelt hij hiermee dat het oude plan opnieuw moet worden getekend  in Autocad  of analoog?

En analoog betekend dit niet dat het plan op papier is getekend?

Graag uw advies hierover.

En wat betekend dit precies?

Op papier ingediend, maar digitaal afgehandeld

De gemeenten en provincies kunnen op eigen initiatief analoog ingediende aanvragen, digitaal opladen en verder digitaal afhandelen.

De adviesorganen mogen op hun beurt een digitaal advies uitbrengen over een papieren dossier

Grts,

gilberto

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Gilberto,

Ik stel vast dat je hoe langer hoe meer in verwarring gebracht wordt.

-De zolder mag over de gehele oppervlakte heringericht worden, vergeet die 12 m bouwdiepte, dat is hier niet van toepassing.

-architect aan 21 % btw, de rest aan 6 %

-jij kan een verzekering afsluiten voor bouwrisico's, echter dit is niet verplicht en bij werken van zulke kleine omvang niet erg gebruikelijk.

-de architect kan analoge plannen digitaal overnemen, het grootste werk is het opmeten en dat valt weg.

-herinrichten van de zolder, plaatsen van dakramen, plaatsen van trap naar zolder en een beperkte aanbouw: het is best mogelijk dat er voor niets van al die werken een architect verplicht is, laat staan het aanvragen van een bouwvergunning. In uw geval kan een architect uiteraard wel een veilige hulp zijn, maar door de onnodigheid van een bouwaanvraag kan zijn of haar werk ook al een stuk simpeler kan. 

Ik stel voor dat je zo snel mogelijk met de architect en eventueel de aannemer rond de tafel gaat zitten om al uw vragen en twijfels op te lossen. 

En vooruit met de geit !

0
kas
kas

In dit topic ben ik elkekeer weer verbaasd over de reacties die ofwel volledig naast de kwestie zijn ofwel afkomstig zijn van een of andere internetgoeroe. 

Beste wat TS nu kan doen is voor zich zelf uitmaken wat hij juist wil en dit proberen duidelijk te communiceren naar zijn architect.

Want iemand die eerst begint over uitbreiding van de woning ( vergunningsplichting) en dan over herinrichten van bestaande zolder zonder wijzigigen is voor mij -- en dat bewijst ook de antwoorden en opmerkingen - dat hij totaal onkundig is over wat kan en niet kan. Zelfs btw tarieven brengen verwarring teweeg.

Nu succes met je architect en probeer aan deze duidelijk wat je wil en wat eventueel kan.

Spijtig dat ik weer merk dat anderen dan niets liever doen dan de mening van deskundigen onderuit te halen met algemeenheden zonder enige notitie van wat er kan en wat er mag.

Dat professionelen dan de moeite doen om zo breed en zo uitgebreid mogelijk daarin te adviseren, wordt dan onderuit gehaald. 

Want 21% voor de architect  is correct maar 6% voor de rest is flagerant FOUT. Daar zijn zeer strikte voorwaarden aan verbonden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag