"En wat als duidelijk in het huishoudreglement én in het huurcontract geëist wordt dat het tussen 22 uur en 7 uur 's morgens stil moet zijn en dat herhaaldelijke vaststellingen van overtredingen door de politie kunnen leiden tot opzeg zonder schadeloosstelling?"
Zoals Charel al zei. Huurwetgeving is grotendeels dwingend recht net zoals arbeidswetgeving om maar iets te noemen. Je kan bv ook niet als werkgever een arbeidsovereenkomst opstellen waar je aan de werknemer vraagt om 70u per week te moet werken. Is immers onwettelijk.
Enkel een rechter (tenzij huurder en verhuurder met onderling akkoord) kan dit verbreken. En zelfs dan gaat deze nooit zomaar een vonnis tot onderbreking vellen omdat er een buur is die vindt dat het wat luid is.
Heb dit als verhuurder trouwens ooit zelf meegemaakt, buur van mijn huurder die even vond dat ik die maar even moest buitenzetten. Zelfs brief van advocaat. Ik heb hem daarop geantwoord dat ik de dagvaarding afwachtte en hem veel succes toewenste. Nooit meer iets van gehoord. Advocaat heeft hem waarschijnlijk ingelicht dat de kans op slagen heel klein was. Bovendien is de verhuurder geen betrokken partij, de onenigheid is immers tussen die buur en mijn huurder, niet tussen de buur en mij. Een verhuurder heeft immers geen autoriteit over het gedrag van de huurder. Als dat zo zou zijn zou je net zo goed van de huurder kunnen eisen dat deze zijn handen wast na een toiletbezoek of zijn schoenen veegt.