Woning voor 1900 gebouwd
Beste,
Recent hebben mijn partner en ik een woning aangekocht waarbij de stad geen plannen kan weervinden. De vorige eigenaar beschikt eveneens niet over de plannen. De woning zou gebouwd zijn voor jaartal 1900.
inmiddels zijn wij gestart met enkele renovaties. Hierbij nieuwe ramen werden geplaatst.
De tegels van onze vloer zou rusten op zand/zavel. Ik bemerk heden enkele kleine barstjes in onze tegels en vroeg mij af of de oorzaak mogelijks een kleine verzakking of dergelijke kan zijn.
momenteel zoek ik naar een oplossing en kreeg ik de raad mijn vragen hier te lanceren.
is het mogelijk om eventueel de vloer uit te breken en de zavel/zand te verwijderen om vervolgens beton te gieten, chape en een parket te plaatsen?
En dan nog een belangrijkere vraag: Is er een fundering? Werd dat in de oude tijd geplaatst? Of werd zowel de vloer (zavel) en muren puur op aarde geplaatst? De muren zijn +/- 40 centimeter dik (zonder spouw).
Daar er ramen werden geplaatst, is aan de vloerzijde een kleine spleet naast de tegels. Als ik mijn hand erin plaats, heb ik zand/zavel mee.
kan dit voor problemen zorgen? En hoe los ik dit geval het best op rekening houdende met bovenstaande? (Muren puur op aarde, vloer,...)
onze woning is geplaatst op een berg. Er is sprake van lichte bron water, maar deze loopt gewoon de kelder in, in een putje en wordt weggepompt door een dompelpomp. (Sporadisch beetje water)
ik voeg graag in bijlage enkele foto's.
mvg,
Jasper