Vocht bij spouwmuurisolatie/ buitengevel isolatie

10

Vocht bij spouwmuurisolatie/ buitengevel isolatie

DriesDeh
DriesDeh
#Isolatie · 3 jaren geleden

Ik wil de muren van mijn huis uit 1985 isoleren. Ik lees op internet dat bij spouwmuurisolatie vochtproblemen kunnen ontstaan. Tips om vocht te vermijden?

Zijn bepaalde isolatiematerialen beter tegen vocht dan andere? Ik las hierover bijvoorbeeld dat EPS-korrels beter tegen vocht zouden zijn. Klopt dit? Is het gebruik van dit materiaal een garantie dat er geen vochtproblemen zullen ontstaan?

Hoe weet ik of spouwmuurisolatie voor mijn huis een goede optie is?

Als alternatief voor spouwmuurisolatie bekeek ik ook reeds de optie om de gevel langs buiten te isoleren. Ik vind hier echter weinig info rond het ontstaan van vochtproblemen over terug. Is de kans op vochtproblemen kleiner bij isolatie langs de buitenzijde? Dit is natuurlijk wel een veel prijzigere optie...

Bedankt alvast!

Dries 

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
3 jaren geleden

zelfs als je besluit om gevel langs buiten te isoleren, dan nog moet je die spouw opvullen en liefst met isolatie

0
Radiodetection
Radiodetection
46 555 Andere professioneel
3 jaren geleden

Je vindt weinig terug omdat het een fabel is. 
er zijn een aantal voorwaarden (5of 6) waaraan je je dient te houden. 
de belangrijkste 2 zijn:

zorgen dat je binnenklimaat hetzelfde blijft (dus ventilatie proportioneel bijstellen)

hydrofuge, minstens op de slagregen kant. 

welk product men gebruikt voor isolatie maakt weinig uit, zolang het maar geen schuim is. 

0
DriesDeh
DriesDeh
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Bedankt voor de reacties. 

Waarom geen schuim? Is dit slecht voor vocht? 

Op welke manieren kan ik mijn ventilatie in huis dan verbeteren? Een ventilatiesysteem in een bestaand huis plaatsen is onbegonnen werk mijn inziens... Ramen met roostertjes? Doet dat veel?

Bedankt voor de tip van de hydrofuge. 

Groeten 

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Het heeft niets met vocht te maken, wel met het decomposeren van bepaalde schuimen zoals UF en het toch wel erg giftige pur. 
als je weet dat de luchtdichtheid door spouwmuurisolatie gemiddeld met 15% toeneemt, zal je ook minstens 15% verse lucht moeten binnenbrengen én afvoeren!

als je dat niet doet, dan loop je reeel risico van condensatie en ongezonde binnenlucht. 
Dat kan je alleen maar oplossen met ventilatie, doorgaans mechanische. 
roosters boven de ramen zijn icm een type C ventilatie wat een minimum aan buizen met zich meebrengt. 
indien zonder roosters wordt het een balansventilatie wat echter veel meer buizen met zich meebrengt en 2 dakdoorvoeren. 
Roosters alleen geeft je geen zekerheid op functionele werking. 

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Ik wil de muren van mijn huis uit 1985 isoleren. Ik lees op internet dat bij spouwmuurisolatie vochtproblemen kunnen ontstaan. Tips om vocht te vermijden?

Zijn bepaalde isolatiematerialen beter tegen vocht dan andere? Ik las hierover bijvoorbeeld dat EPS-korrels beter tegen vocht zouden zijn. Klopt dit? Is het gebruik van dit materiaal een garantie dat er geen vochtproblemen zullen ontstaan?

Als alternatief voor spouwmuurisolatie bekeek ik ook reeds de optie om de gevel langs buiten te isoleren. Ik vind hier echter weinig info rond het ontstaan van vochtproblemen over terug. Is de kans op vochtproblemen kleiner bij isolatie langs de buitenzijde? Dit is natuurlijk wel een veel prijzigere optie...

Bedankt alvast!

Dries 

In het verleden was dat wel eens het geval, ondertussen weten de firmas die zich daar mee bezig houden welke de aandachtspunten zijn en komt het nog nauwelijks voor tenzij men wetens en willens risico's neemt. Bij twijfel zullen de degelijke isolatiefirma's hier zeker geen risico nemen en de opdracht weigeren.

Het eerste aandachtspunt is dat men nakijkt of de gevels voldoende dampopen zijn wat er meestal op neerkomt dat men die werken niet uitvoert bij bijvoorbeeld gevels met geglazuurde gevelsteen of bij gevels die geschilderd met vermoedelijk een te dampdichte verf.

Het tweede aandachtspunt is de kwaliteit van de metserij en van het voegwerk. Kortom, dat de gevel niet onderhevig is aan regendoorslag via barsten, losse of niet goed gevulde voegen en/of te poreuze bakstenen.

Er blijken wel minder risico's te zijn bij het gebruik van EPS korrels.

Ventileren moet je sowieso doen en zeker niet enkel omwille van het aanbrengen van isolatie. 

Als je ondermaats of niet isoleert is de kans zeer groot dat je met condensatie te maken zult krijgen met of zonder spouwisolatie.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Bedankt alvast!

Dries 

Ventileren moet je sowieso doen en zeker niet enkel omwille van het aanbrengen van isolatie. 

Als je ondermaats of niet isoleert is de kans zeer groot dat je met condensatie te maken zult krijgen met of zonder spouwisolatie.

Dan is het wel heel erg vreemd dat er miljoenen huizen zijn, zonder spouwisolatie en en zonder ventilatie en zonder problemen !

Condensatie op binnenmuren is ook een fabel, tenzij er een lekkage is. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Met excuses, ik zie dat ik een typefout heb gemaakt:

"Als je ondermaats of niet isoleert is de kans zeer groot dat je met condensatie te maken zult krijgen met of zonder spouwisolatie."

Dat moet uiteraard zijn:

"Als je ondermaats of niet VENTILEERT............. ipv isoleert.  Al zal isolatie zeker ook helpen bij het voorkomen van condensatie.

Condensatie op muren en bijgevolg schimmel is jammer genoeg geen fabel en is onder andere de drijfveer geweest voor de overheid om ventilatienormen in te voeren.

0
Radiodetection
Radiodetection
3 jaren geleden

Opnieuw: woningen die condensatie hebben of schimmel hebben ergens een externe toevoer van water/vocht. 
anders kan je nooit condensatie hebben. 
dus stop maar met te zeggen dat ventilatienormen zijn ingevoerd om condensatie tegen te gaan. 
die normen zijn er gekomen voor energetische redenen (CO2 uitstoot).  

Heel veel huizen hebben noch ventilatie noch isolatie in de muren en toch geen condensatie noch schimmel. 
al honderden jaren. 

0
Charel
Charel
3 jaren geleden

Inderdaad, en diezelfde huizen die vroeger zo luchtlek als een zeef waren kregen na renovatie met luchtdichtere afwerking en goed sluitende ramen en deuren, met of zonder isolatie, plots te maken met vochtvlekken en schimmel. 

Daarom; als je die oudere huizen gaat renoveren, isoleren en luchtdicht(er) maken dan zal je vanaf dan ook rekening moeten houden met het beter ventileren van de woning, liefst constant en volgens de huidige normen.

Ventileren moet je niet zozeer doen om energetische redenen (ook) maar vooral voor de eigen gezondheid en die van de woning.

Het zijn de isolatienormen die er zijn gekomen voor energetische redenen (Co2 uitstoot)

0
DriesDeh
DriesDeh
0 2 Verbouwer
3 jaren geleden

Hartelijk dank voor alle reacties!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Zoldervloer isoleren: stappenplan

Zoldervloer isoleren: stappenplan

Ook als je je zolder alleen als opbergruimte gebruikt, is het een goed idee om je vloer te isoleren. Anders gaat er te veel energie verloren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag