Ik wil de muren van mijn huis uit 1985 isoleren. Ik lees op internet dat bij spouwmuurisolatie vochtproblemen kunnen ontstaan. Tips om vocht te vermijden?
Zijn bepaalde isolatiematerialen beter tegen vocht dan andere? Ik las hierover bijvoorbeeld dat EPS-korrels beter tegen vocht zouden zijn. Klopt dit? Is het gebruik van dit materiaal een garantie dat er geen vochtproblemen zullen ontstaan?
Hoe weet ik of spouwmuurisolatie voor mijn huis een goede optie is?
Als alternatief voor spouwmuurisolatie bekeek ik ook reeds de optie om de gevel langs buiten te isoleren. Ik vind hier echter weinig info rond het ontstaan van vochtproblemen over terug. Is de kans op vochtproblemen kleiner bij isolatie langs de buitenzijde? Dit is natuurlijk wel een veel prijzigere optie...
Bedankt alvast!
Dries
In het verleden was dat wel eens het geval, ondertussen weten de firmas die zich daar mee bezig houden welke de aandachtspunten zijn en komt het nog nauwelijks voor tenzij men wetens en willens risico's neemt. Bij twijfel zullen de degelijke isolatiefirma's hier zeker geen risico nemen en de opdracht weigeren.
Het eerste aandachtspunt is dat men nakijkt of de gevels voldoende dampopen zijn wat er meestal op neerkomt dat men die werken niet uitvoert bij bijvoorbeeld gevels met geglazuurde gevelsteen of bij gevels die geschilderd met vermoedelijk een te dampdichte verf.
Het tweede aandachtspunt is de kwaliteit van de metserij en van het voegwerk. Kortom, dat de gevel niet onderhevig is aan regendoorslag via barsten, losse of niet goed gevulde voegen en/of te poreuze bakstenen.
Er blijken wel minder risico's te zijn bij het gebruik van EPS korrels.
Ventileren moet je sowieso doen en zeker niet enkel omwille van het aanbrengen van isolatie.
Als je ondermaats of niet isoleert is de kans zeer groot dat je met condensatie te maken zult krijgen met of zonder spouwisolatie.