4

Afbreken van een (deel)muur

ThijsCoquerelle
ThijsCoquerelle
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Dag allen,

Ik heb een te renoverenwoning gekocht waarbij een oude garage los staat van het huis, maar tegen de garage van de buur werd gebouwd. Op termijn wil ik graag de garage afgooien en deze vervangen door een carport. Ik liet deze alvast tekenen door mijn architect voor de vergunning.

Voor de originele constructie van de garages werd aan weerszijden een muur gebouwd. Nu blijkt echter dat de muur van mijn buur, waar zijn roostering op rust (zie foto's) minder hoog werd opgetrokken dan de mijne. Het bovenste stuk van mijn muur is dus zichtbaar wanneer je in de garage staat van mijn buur. Wanneer ik dus mijn muur zou verwijderen ontstaan er dus gaten boveaan de garage van mijn buur.

Ik heb voorgesteld om mijn muur (en de rest van de garage) te verwijderen, mits ervoor te zorgen dat dat alles windwaterdicht is en we de kosten door 2 delen. Mijn buur is hier echter niet voor te vinden en zal een bezwaarschrift indienen.

Iemand een idee hoe we hier uitgeraken? Ik ben niet de persoon die graag ruzie zoekt met mijn buren, maar dit is alvast geen goed begin.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79471/buitenkant-garage-thijs-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4cb8578593bd313e1dbd2288c3ae3d2fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79471/buur-foto-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a963c16ddc964e8ba4242d2842a6c8echttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/79471/buur-foto-2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=93fa9643d503e27167314e652b0fae95

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
3 jaren geleden

Neem me niet kwalijk maar mij lijkt het geen goed begin dat je aan uw buurman vraagt om te delen in kosten die jij moet maken omdat je uw garage wilt afbreken.

Vermits de garage en de muur van uw buurman later is gezet dan de jouwe zal je na afbraak van uw muur daar een onafgewerkte , niet gevoegde en met mortelbaarden vervuilde muur aantreffen die je wellicht helemaal zal moeten bewerken om die te beschermen tegen weer en wind en ook om die langs jouw kant een verzorgd uitzicht te geven. Die muur was niet bedoeld als buitenmuur en zou het nu wel moeten worden.

Mij lijkt het dat ingeval je uw garage met inbegrip van die muur (moet die muur wel weg ?) zou afbreken dat dan moet gebeuren zonder schade of minwaarde te berokkenen aan uw buurman en volledig op eigen kosten.

Is het omwille van uw uitzicht geen optie om uw muur te laten staan en die een degelijke afwerking te geven (kaleien bijvoorbeeld). Of om hem te vervangen door een nieuwe muur ?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Als jij de huidige situatie wil wijzigen omdat het U beter uitkomt, en er géén noodzaak ( herstelling of vernieuwing ) zich niet opdringt , moet je ook de volledige kosten er maar voor dragen. 

Je kan het niet maken om in dit geval een deel kosten op Uw buurman te gaan verhalen..  Er is niks mis met de bestaande muur.. 

0
ThijsCoquerelle
ThijsCoquerelle
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Goede avond Charel,

Bedankt voor je snelle respons! De garage is helaas in slechte staat (barsten, asbest, ...) wat grotendeels de reden is dat ik ze ga weg doen. Of dan per se de muur echt weg moet weet ik momenteel nog niet, maar ik had graag de optie open gelaten. De binnenkant van de garage is nu ook niet bepaald schoon te noemen (zie foto).

Doordat het de muur van mijn buur is die bloot zou komen, dacht ik dat er sprak was van deelmuren en dus 50/50, maar ik kan het ook mis hebben. In de akte staat er helaas niets beschreven hierover.

Hij dient alvast een bezwaarschrift in, maar weet voorlopig niet tot wat dit zal leiden.

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

Tja, als hij bezwaar indiend kan je wel eens heel lang wachten voor er besluit wordt genomen;

Intussen blokker je jezelf om met de werken aan te vangen..

De muur ( laten) bezetten met cement zou nu echt niet zoveel gekost hebben, en om nu dit deels op je buurman te verhalen,  wat je nu hebt is een zure buurman wat de verstandhouding al niet ten goede zal komen, en je kan niet verder tot er een besluit is genomen, al dan niet door de vrederechter..

Want dat hij het tot daar zal drijven heb ik een sterk vermoeden... En misschien zal je alsnog een advokaat moeten raadplegen, enz; en dat gaat je méér kosten dan wat cement en beetje tijd.. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Van 11 tot en met 19 januari kan je je hart ophalen tijdens Bouw&reno. Ontdek zo'n 200 exposanten in Antwerp Expo en krijg gratis advies op maat.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag