Dak bijkomend isoleren
Dag,
Onze woning is ongeveer 22 jaar geleden geplaatst als “sleutel op de deur”. De slaapkamer en badkamer bevinden zich onder het (4*) schuine dak. En hierboven hebben we nog een ongebruikte zolder waar zich ook de aardgas ketel staat.
Ik heb onder de zoldervloer (groene vezelplaat) recent nog een bijkomende laag glaswol geplaatst. Dus nu 18cm dik.
Wij hebben dakpannen met daaronder een Menuiserite onderdak en dan spanten van 17cm diep en +/- 43cm uit elkaar.
Vanaf de zolder kan ik de isolatie in de slaap/badkamer nog voor een deel zien. Alle lijkt goed volgepropt met glaswol. Maar onder het onderdak hebben ze wel een “ventilatieopening” gelaten van +/- 8 à 10cm.
Hier rond het Brusselse hebben we geluidshinder door de overvliegende vliegtuigen. Dus zou ik die “ventilatievoeg” bijkomend willen opvullen met Rotswol. Ik ben al begonnen met de Rockwool Delta omdat deze gemakkelijker “naar beneden te duwen is”. U moet weten dat ik aan de zijkant van de slaapkamer niet gemakkelijk meer aan kan om alles “proper” af te werken.
Vraag1: mag ik tussen de (oude) glaswol en mijn nieuwe Rockwool nog een EPS/PUR plaat van 2cm steken om de Rockwool Delta beter op zijn plaats te houden? Of moet ik mij beperken tot een breedte van +/- 25cm ipv de maximale 43cm (dampdoorlatendheid)
Vraag2: ik zou ook de schuine wanden van de zolder extra kunnen isoleren met 12cm extra glaswol. Tot vandaag gebeurt de isolatie met een spijkerflensdeken van 6cm dik. Als ik het goed begrijp, is het verkeerd om het oude spijkerflensdeken van 6cm te hergebruiken en te plaatsen met de aluminium folie tegen het onderdak, dit vanwege de dampblokkerende werking. Of houdt deze aluminium folie toch beter de warmte en het geluid van buiten tegen?
Alvast bedankt