4

Decentrale ventilatie of ventilatie type D

Brecht SLi
Brecht SLi
#Bouwpartners · 3 jaren geleden

Hallo allemaal!

wij zijn in onze verbouwing in de fase dat we moeten nadenken over ventilatie 

Wij zijn aan het twijfelen tussen ventilatie type d of decentrale ventilatie.

iemand die de voordelen en nadelen van beide kent?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik ben op dit moment voor een project ook aan het twijfelen.

Maar dan gaat het over een gebouw met een aantal kleine appartementjes van zo'n 45 m².

Mijn voorkeur qua ventilatie gaat al jaren uit naar een volwaardig systeem D met warmterecuperatie. Voor een woning of appartement van meer dan 60 m² zou ik niet twijfelen en voor dat systeem gaan, meer bepaald een hybalans systeem.

Echter in het geval van kleinere zeer goed geisoleerde wooneenheden overweeg ik nu om één  (maximum twee) decentraal systeem D met warmterecuperatie te plaatsen. Of een airco zonder buitenunit die tegelijk kan ventileren, koelen en (bij)verwarmen.

Een mogelijk probleem met die decentrale systemen lijkt mij het constante, zij het heel lichte, geluid. Hoe stil dat ook is, in een slaapkamer lijkt me dat al gauw te storend.

0
masterdiver
masterdiver
1 1 Verbouwer
3 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Heb dezelfde oefening gemaakt, uiteindelijk gekozen voor een decentrale oplossing van Blauberg en ben hier super tevreden over. Ben heel gevoelig aan geluid, slaap op 2m van de ventilator en heb er geen probleem mee (laagste stand / kan owv kleine slpk). Perfect te plaatsen als doe het zelver en ook onderhoud kan je makkelijk zelf. Best bestellen in Duitsland, heb geen importeur gevonden in België, eentje in Gent heeft ze op zijn website staan maar reageert niet op mail. Nederlandse webshop(s) zijn pak duurder. Momenteel 2 units (wifi gekoppeld maar hoeft niet per se) in gebruik en 2 voorzien voor nog te renoveren ruimtes.

https://www.blaubergbenelux.com/language/nl/product/vento-expert-duo-a30-1-s10-w-v-2/

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80514/blauberg-vento-expert---1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e2fe09b0c2f368c5dbd8545526bf7cfahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80514/blauberg-vento-expert---2.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=54a46836cb60031a278b7652a3e2b677https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80514/blauberg-vento-expert---3.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ab9c03852c2e8e83e77e6f0ce7dd0408https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80514/blauberg-vento-expert---4.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=84bb13670dc1c04284ac0138e2cc13a1
0
Brecht SLi
Brecht SLi
0 1 Verbouwer
3 jaren geleden

Hey bedankt!

en waarom zou je vanaf 60m2 altijd voor een type d gaan?

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
3 jaren geleden

Sowieso zou ik voor systeem D met warmterecuperatie kiezen, of het nu centraal of decentraal is.

Bij meer dan 60 m² zou ik een centraal systeem verkiezen omdat ik anders al twee of meer aparte decentrale toestellen zou moeten voorzien. De totaalprijs hiervan plus het mogelijk nadeel van meer geluidshinder maken het centrale systeem dan weer meer te verkiezen. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag