Wat te doen met een steunbalk die 2 cm uit de muur steekt? Hoe los je dit elegant op

6

Wat te doen met een steunbalk die 2 cm uit de muur steekt? Hoe los je dit elegant op

Stijn fauconnier
Stijn fauconnier
#Bouwpartners · 2 jaren geleden

Hallo iedereen, wij plaatsen een leefveranda aan onze bestaande woning. Wij verbreden daardoor een bestaande ruit door middel van een steunbalk. Na dat de firma de steunbalk installeerde merkten we op dat deze 2 CM in de bestaande woning uitkomt in de binnenmuur. Na aanspreken van de firma bleek dit een normale praktijk te zijn maar nu zou ik willen vragen of jullie ideeën of eigen ervaringen hadden om deze steunbalk elegant weg te werken of een functie te geven. Een kader rond de opening zetten is geen optie aangezien onze woning geen klassementen heeft rond de ruiten beneden en dat zou breken met de stijl. 

Dank bij voorbaat voor de ideeën 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80658/img-20221025-wa0004.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=54b2dc34f1756eb35d5e83d45920a25chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80658/img-20221025-wa0003-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=599bc9ee46665f2bfb6803c0bbeca960https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80658/img-20221025-wa0005-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9b263b0d274cdd5f84a8a1cbc30c8547https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80658/img-20221025-wa0002.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=794999b827a0ac311571851c29ea3138https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/80658/img-20221025-wa0001-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cfeb0c2fd75c8756477053f7c4193a51

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Met een schrobzaag de balk inkorten.  Neem wat plaaster weg zodat je dieper dan de muur kan zagen.  Daarna herstukaderen maar wel bv plastiek plaatje aanbrengen tussen hout en plakwerk.  

Met een bovenfrees lukt dat ook.

Goed vakmanschap ....  : Doe me niet lachen.  Ze waren gewoon te lui om m in te korten.

Waarvoor dient dat stukje osb plaat ?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als het, zoals ik denk, over een stalen poutrel gaat dan zal dat afzagen of frezen geen optie zijn.

En dan is de enige mogelijkheid volgens mij om die poutrel op één of andere manier op te schuiven naar buiten toe, tenminste als je dan vervolgens aan de andere kant dat probleem niet krijgt.

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Misschien eerst nog efkes kijken naar de foto's. Eens goed kijken. Dit is een metalen ligger met een bepaalde afmeting zo berekend door iemand bvb de stabiliteitsing. Deze balk moet blijkbaar zo zijn en steekt over DE VOLLEDIGE lengte tov de muur uit. De metalen poutrel is dus breder dan de muur zelf. Hoe dik is deze muur eigenlijk en hoe breed is de balk ?

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

ha ha,  die aannemer tracht er goe vanaf te komen met te zeggen """ das normale  praktijk ""

mijn gedacht is de poutrel te lang, of te breed opgemeten en al wat "over" de muur steekt, '(2 cm )heeft géén enkele functie of nut meer.. 

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Het leek mij hout maar als t metaal is is inkorten veel minder evident: zware slijpschijf ?  Begin er dan wel niet zelf aan als je geen ervaring hebt met een 230 mm slijpschijf:kunnen hard "bijten"

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
2 jaren geleden

Met een slijpschijf in die positie ben je snel paar ledematen armer..

Met een snijbrander het overtollige eraf doen.... 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag