Als je dit probeert te verwijderen met één of ander chemisch product dan lijkt het mij onvermijdelijk dat er veel van het opgeloste spul plus een deel van het chemisch product zal worden opgenomen door de stenen om er nog dieper in door te dringen. En hierdoor kunnen andere afwerkingen dan later weer worden afgestoten.
Ik zou proberen om die laag samen met een oppervlakkig laagje van de stenen mechanisch te verwijderen.
Als dat lukt dan kan je hierop een waterdichte kelderbepleistering aanbrengen. Dat zou ik zeker aanraden in geval je met een lekkende kelder vanwege een hoge grondwaterstand zit. Wanneer er dus vloeibaar water in de kelder doordringt.
Indien er niet echt water binnenkomt of indien je dit plaatselijk zou kunnen herstellen, dan is het te overwegen om toch door te zetten met dit produkt, eventueel in meerdere lagen. En vermits dit, naar ik veronderstel, een bitumineus product is, zou je dit ter afwerking of fatsoenering nog kunnen overschilderen met een verf die eigenlijk ontwikkeld is om bitumineuze dakbedekkingen van een kleur of bescherming te voorzien.