3

aansluiting vloerisolatie met muurisolatie

VHJ
VHJ
#Bouwpartners · 2 jaren geleden

Voor een renovatie heb ik volgend probleem. Ik wil een benedenkamer als volgt afwerken. De buitenmuren wil ik van vanbinnen uit isoleren met PIR-platen 10 cm + OSB en gyproc. De vloer is uitgebroken en ik heb hier 25 cm voor de vloeropbouw (beton + isolatie-platen + stabilizé +vloer) Mijn specifieke vraag is hoe ik de muren en de vloer waar laat aansluiten. mogelijk scenario: plastiek + beton over de ganse opp van de kamer, vervolgens isoaltieplate tegen de muur en daartegen de isolatie van de vloer laten aansluiten en naden afkleven, vervolgens tegen de muurisolatie een opstaand plastiek kantband plaatsen en chappen. Vanop de chappe OSB-platen en gyproc om de muur af te werken (1cm vrij laten onder de OSB+gyproc). Vervolgens vloeren en plinten plaatsen. Doe ik hiermee iets verkeerd? Moet er onder de chappe ook nog een plastiekfolie?

Dank.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het feit dat je de vloerisolatie laat aansluiten aan de muurisolatie is prima.

De rest van de vloeropbouw zou ik anders doen. Indien de ondergrond voldoende stabiel is of stabiel kan gemaakt worden zou ik al zeker geen betonplaat voorzien.

Op de stabiele en geeffende ondergrond een folie aanbrengen tot boven het niveau van de afgewerkte vloer om hierop dan drukvaste isolatieplaten te leggen.

Aanbrengen van de muurisolatie vertrekkende op de vloerisolatie.

Een folie op de isolatie met opstaande rand tot boven niveau afgewerkte vloer.

Hierop een chappelaag met daarop de vloerafwerking.

Muren afwerken met dampscherm en beplating. Dampscherm laten aansluiten en aftapen aan de folie die van onder de chape omhoog steekt..

0
VHJ
VHJ
0 1 Verbouwer
2 jaren geleden

Hey Charel, bedankt voor de uitvoerige en duidelijke toelichting. Op de ondergrond heb ik nu wel nog bestaande leidingen sanitair en electriciteit liggen (waren al aanwezig). Mag ik dit effen brengen met wat stabilizé, zodat ik een effen ondergrond heb die pas ligt voor de isolatie? (stabilizé ipv beton, dan). Misschien ook nog volgende vraag, betreft muuropbouw. Ik zou eerst een vochtregulerende folie tegen de muur aanbrengen met latten van 24mm dik. Daartegen de isolatieplaten met dampscherm verlijmen en vervolgens horizontale OSB (15 of 18mm) en vastschroeven op de uitgepaste latten. Op de OSB vervolgens de gyproc.. Is mijn eerste keer dat ik van vanbinnen uit isoleer, vandaar mijn overvloed aan vragen.

Alvast bedankt.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Om de isolatieplaten netjes te kunnen plaatsen dienen de bestaande leidingen inderdaad te worden uitgevuld zodat je een vlakke ondergrond krijgt.

Uw muuropbouw met binnenisolatie zou niet mijn keuze zijn. Vooral het gebruik van PIR zou ik vermijden.

Die folie tegen de bestaande muur zou ik ook niet doen en zeker ook geen luchtspouw tussen de bestaande muur en de isolatieplaten.

Ik zou het als volgt overwegen: 

Een houten constructie op 4 cm afstand van de muur en met een dikte van 8 cm. Achter die constructie en nauw aansluitend aan de muur flexibele houtwolmatten van 4 cm (Pavaflex of Thermoflex bijvoorbeeld). Tussen de constuctie flexibele houtwolmatten van 8 cm.

Van hier af kan je weer verschillende keuzes maken. 

Een vochtregulerende folie, latten om een eventuele leidingspouw te maken en daarop de afwerking.

Rechtstreeks op de met isolatie gevulde constructie de osb-platen die je onderling en bij muurovergangen afkleeft.

Hierop rechtstreeks de gipsplaten ofwel eerst latten met daarop gipsplaten om zo een leidingspouw te voorzien.

Een leidingspouw is nuttig of nodig om de damprem niet te hoeven doorboren. De damprem kan de osb zijn of een folie.

Houtvezelisolatie heeft vooral bij binnenisolatie het voordeel dat het vocht kan opnemen en terug afstaan zonder schade op te lopen, het werkt vochtregulerend. In vele gevallen is een dampscherm of damprem, wat bij binnenisolatie het meest kritieke onderdeel is, dan ook minder noodzakelijk zeker als de woning zal worden geventileerd volgens de huidige normen.

Informeer u ook eens over het binnenisolatiesysteem met Multipor op. Dat is een ongecompliceerd systeem met wat minder isolatiewaarde maar waarbij het risico op condensatieproblemen door een minder goede uitvoering zo goed als uitgesloten is. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag