Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

14

Opkomend vocht betonplaat

Beans35
Beans35
#Bouwpartners · 2 jaren geleden

We zijn begonnen aan de renovatie van onze woning uit 1968. De vloer werd volledig uitgebroken tot op de bodemplaat ("12 cm steenslagbeton lichtbewapend"), die op zijn beurt op de vaste grond ligt. Tussen de bodemplaat en de zand/chape zat een dik plastic zeil ("visqueen"). Hierbij stelden we vast dat er op sommige plaatsen condens was onder de plastic en opstijgend vocht.

We dachten opnieuw plastic te leggen vooraleer we beginnen aan de nieuwe vloeropbouw. Echter gaf de firma van de pur isolatie aan dat dit niet nodig was en dat de pur rechtstreeks op de beton diende te worden aangebracht. Tussen de bodemplaat en de vaste grond is er echter geen plastic. We vrezen dus dat wanneer we geen plastic leggen, we binnen de kortste keren vochtproblemen gaan hebben met onze vloer.

De bodemplaat is echter te oneven om te werken met isolatieplaten.

Wat adviseren jullie om opstijgend vocht te vermijden? Toch plastic en met een ander materiaal de vloer isoleren? Of geen plastic maar een andere vochtbestrijdende oplossing?

Alle reacties

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

En waarom zouden deskundigen geen opleiding hebben gehad (ingenieur en gelijkaardig)?

Elk huis wordt gebouwd door 2 soorten mensen: een archi die instaat voor het esthetische en een ingenieur die instaat voor de stabiliteit, technieken, epb,.. 

dus ja, laat ons vooral respect hebben voor de ingenieurs en hun technische kennis. 
Wat is er mis met mensen die zichzelf of hun kennis aanbieden om TS te helpen?

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het is zeker niet mijn bedoeling om alle experten over dezelfde kam te scheren, velen onder hen zullen hopelijk wel een of andere ter zake doende opleiding of werkervaring hebben genoten. Mijn punt is enkel dat je dat niet weet, dat ook vele anderen zich ongegeneerd deskundige kunnen noemen om op die manier ook een graantje mee te pikken.

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Deskundigen kunnen ook ingenieur zijn: dat is pas een zekerheid dat ze technisch geschoold zijn. 
deskundigen leven bij de gratie dat ze moeten bewijzen dat ze deskundig zijn. Wij kunnen niet op een plan zetten dat wij geen verantwoordelijkheid nemen voor de stabiliteit. 
wij krijgen maar opdrachten omdat we bewezen hebben de shit en onkunde van anderen kunnen op te lossen. 
keer op keer. 
in casu gaat het niet over een esthetisch iets (archi) maar een technisch probleem. 

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
2 jaren geleden
Seesnake, je hebt gelijk, maar er zijn ook bouwkundige experten die wél bewijzen dat ze vakkundig zijn en hun kennis up to date houden door bijvoorbeeld een lidmaatschap bij een beroepsvereniging, die een aanvaardingscommissie heeft en die bijscholing verplicht aan haar leden. Het NCDAB is zo 1, maar er zijn er nog. Als die expert dan ook nog geregistreerd gerechtsdeskundige is, dan heeft die ook examens moeten doen en een eed moeten afleggen, die maximaal 6 jaar geldig is. Ik zei idd tabula rasa, afgaande op de uitleg van de vraagsteller. Als ik nu lees dat er ook muren op staan, dan is dat nieuwe info en kan je dat niet doen. Een plaatsbezoek en een gepaste oplossing is dan aan de orde. www.arcopolo.com
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag