Bedankt voor de reactie.
Het is inderdaad dichter bij de algemene verbanning voor nieuwbouw op dat moment.
Echter waarom we meer denken aan gas dan warmtepomp:
Warmwater: we moeten een grote boiler hebben dat moet worden opgewarmd. Wat als we 5 dagen er niet zijn? Dit water moet warm gehouden worden zonder verbruik op dat moment. Uitschakelen? Dan moet die 200l(?) eerst opgewarmd worden
In de winter wordt de warmtepomp het meest gebruikt => weinig zon, dus elektriciteit komt gewoon van het net.
Langs de andere kant begrijpen we ook dat we af moeten van het gas, maar misschien dan over 15-20jaar? Als er nieuwere en betere technologiën zijn?
opp =187m²
Een elektrische doorstromer zou ik zeker ook niet overwegen. Ik zou dan veel eerder denken aan een warmtepompboiler, echter geen van 200 liter maar, afhankelijk eerder 80 of 120 liter, afhankelijk van het aantal personen en het gebruik. Als je zulke boiler een paar uur voor het gebruik kunt opstarten is er geen probleem, de meesten zijn trouwens ook voorzien van een boostfunctie voor onverwacht meerverbruik.
Het is zeker niet zo dat een warmtepomp in de winter niet meer interessant zou zijn. Tijdens dagen zoals nu bijvoorbeeld zal de rechtstreekse elektriciteit nog altijd een pak minder dan de helft zijn ten opzichte van rechtstreekse verwarming.
Voor de verwarming kan je het voor jezelf een pak gemakkelijker maken door passief te bouwen of in de richting daarvan. Zelf woon ik in een passiefhuis en heb geen verwarmingsintallatie nodig. Af en toe wordt er tijdens winterdagen zonder zon al eens een verplaatsbaar elektrisch radiatortje ingeschakeld van 1,5 kW, iets minder dan een strijkijzer.
Ik zou daar op focussen en het gas laten zitten waar het zit.