Wat is die donkere plek op mijn buitengevel?

15

Wat is die donkere plek op mijn buitengevel?

Eric Bons
Eric Bons
#Muren · 2 jaren geleden

Beste,
Het valt me vaak op dat ik een donkere plek zie op de buitenmuur aan de voorzijde van mijn huis.
Vooral in winterdagen.
Zie Foto`s

Vaak vraag ik me af wat dit zou kunnen zijn.
Zelf heb ik het vermoeden dat er op die plek in de spouwmuur de isolatie die aan de binnenmuur gemonteerd is los heeft gelaten en nu gedeeltelijk tegen de buitengevel leunt waardoor er een vocht of condens brug is ontstaan.
Maar zoals ik al aangaf is dit een vermoede omdat ik er anders geen verklaring voor kan vinden.

Waar de plek zichtbaar is, is op de binnenspouwmuur haaks een binnenmuur gekoppeld.
In de hoeken van de ruimtes waar de gekoppelde muur zich bevind heb ik geen tekenen van vocht op mijn gestuukte muren of plafond aangetroffen.

Wat zou volgens jullie deze plek kunnen zijn?

Bouwjaar 1978
Gekocht 3 jaar geleden
Een spouw van 7cm. waarvan 5cm isolatie op binnenmuur.
De voorgevel ligt op het Oosten
In hele woning geen vochtproblemen.
Kruipruimte is ook kurk droog
Dakgoot lekt niet en pannen liggen ook goed(onder dakpannen geen vocht aangetroffen bij het lichten)

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Groeten.
Eric

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84447/20230218091357-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=67fa8e49a9bfb131b444a744b1eec1c1https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/84447/20230218091410-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bd49e2f6cc37200f7c73fedaf8bf31ee

Alle reacties

0
Seesnake
Seesnake
16 212 Andere professioneel
2 jaren geleden

Alsof isolatie dampdicht is. 

Als spouwisolatie worden zeer vaak dampdichte platen gebruikt. Het hangt er dus van af welke platen hier zijn gebruikt. Daarom zou ik daar een steen wegkappen om te kijken of het vermoeden klopt en hoe er iets aan kan gedaan worden.

Mss moet jij eens opzoeken in welke mate een spouw dampdicht kan geïsoleerd worden. Niet!

en al zeker niet in dit oude huis. 
En in een spouw heb je een RV van 80 tot 100%.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

En we zijn weer vertrokken. Ieder mag een mening hebben en die kan perfect tegengesteld zijn, maar elke keer weer dat gevecht tussen jullie? Stuur elkaar als volwassenen eens een prive bericht en laat het stoppen.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Een discussie met tegengestelde meningen moet kunnen en kan zelfs zeer leerzaam zijn, tenminste als dat op een beschaafde manier gebeurt en het niet elke keer eenzijdig wordt aangegrepen om de andere hierom te beledigen en te beschuldigen van onzin uit te kramen. Dat is trouwens tegen de forumregels ! Als je goed leest zal je merken dat ik daar alvast niet in mee ga.

Ik begrijp dat men zich aan zulke gang van zaken stoort maar misschien is het dan beter om reacties die tegen de forumregels zijn onmiddelijk te rapporteren, dat lijkt mij de beste manier om dat te stoppen.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Heb je op de buitenmuur en binnenmuur al een vochtmeter geprobeerd????

0
Eric Bons
Eric Bons
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Heren,

Ik ga even niet in op jullie onderlinge reacties maar blijf even bij mijn kern vraag.

Zoals ik eerder aangaf heb ik in mijn huis 5 cm rockwool/steenwolplaaten tegen mijn binnen gevel.

Dit is vorigezomer bevestigd door een spouwmuur isolatiebedrijf toen ik een offerte heb aangevraagd

Hiebij hebben ze in mijn voorgevel op 3 plekken in de spouw geboord en gekeken ongeveer 50cm hoog vanaf het maaiveld.

Vandaar mijn kennis dat ik een spauw heb van 7 cm. waarvan 5 cm geisoleerd is.

Omdat het zomer was en de plek niet zichtbaar was heb ik niet meer aan mijn vraag gedacht richting het isolatiebedrijf.

Hierbij kan ik ook bevestigen dat het geen afwijkende stenen of voegen zijn.

Want in de zomer zie je de plek helemaal niet meer.

De opmerking van Feter kan ik idd nog wel eens proberen omdat ik zelf ook het vermoeden heb dat het vocht is.

Ik denk dat ik maar eens een steen midden in de plek eruit ga halen of nog eens dakpannnen ga lichten met de kennis van nu.

Toch wil ik julie bedanken voor het meedenken.

Wordt vervolgd!

Gr. Eric

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

Je verwarming lager zetten om energiefactuur te drukken? Let op voor vochtproblemen!

De verwarming lager of afzetten in bepaalde ruimtes om een hoge energiefactuur te vermijden? Ontdek hoe dat kan leiden tot vochtproblemen.

Lees meer

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Gevelrenovatie: alles over reiniging, bekleding en isolatie

Is je gevel aan renovatie toe? Ontdek soorten gevelrenovatie, prijzen, premies en wat je zelf kan doen of beter overlaat aan een vakman.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag